Gripplund 0 Postad 19 Augusti , 2006 Hej !en liten fråga!någon som vet hur många sjömil det är från sthlm till mariefred, sen kanske en dum fråga, men jag testar, hur mycket bensin går det ca: åt,har en ryds camping med en 70hk jonsson åker 15-20 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Augusti , 2006 Som västkustbo visste jag nästan inte ens var Mariefred låg någonstans , men gissade på Mälaren. För mig är Stockholm ett ganska vitt begrepp. Hur långt det är hade jag till att börja med ingen aning om. Ösregnet som råder här just nu stoppade den planerade verksamheten, så jag kolla de på det digitala sjökortet istället. Mariefred - Essingebron; 29 Distansminuter ( 7,2 sjömil) Mariefred - Hammarbyslussen; 32 distansminuter (8 sjömil) Mariefred - Vasahamnen; 34 distansminuter (8,5 sjömil) Enligt sjökortet råder det hastighetsbegränsning mellan 5 och 12 knop under stora delar av sträckan ( vilket naturligtvis inte gäller någon av mina båtar - jag kan gå med full maskin hela tiden - utan i hammarbyslussen, förstås) Hur mycket bensin det går åt har jag ingen aning om. Måste jag gå för maskin så långa sträckor är det disel som gäller för min del och det går inte så mycket i den toppfarten jag har. Bensinförbrukningen på aktersnurran (4 hk) på min lilla segelbåt är ganska stor. Kostnaden för ett års körning för bad och fiske överstiger vida diselförbrukningen på min stora segelbåt, som jag i regel brukar färdas med i ca 1000 distansminuter per år. Jag hade nog heller seglat. ha´ t sô pen´ t tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Augusti , 2006 I en annan tråd fanns till slut ett svar ang. bensinförbukning med en liknande motor som din tydligen byggd på erfarenhet. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=3691 tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripplund 0 Postad 19 Augusti , 2006 Tackar för dom snabba svaren,,,,, det blev lite fel i frågan från mig !!Har INTE ryds camping,,, funderar på att köpa. Så frågan skulle varit formulerad,,,,- OM jag har en ryds camp.................. mvh Gripplund/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 19 Augusti , 2006 Hej Toaen Mariefred - Essingebron; 29 Distansminuter ( 7,2 sjömil) Mariefred - Hammarbyslussen; 32 distansminuter (8 sjömil) Mariefred - Vasahamnen; 34 distansminuter (8,5 sjömil) Jag måste fråga, är inte en distansminut en sjömil? http://www.algonet.se/~carlto/distansminut.htm HADE Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Augusti , 2006 Hej Urban Sjömil var ett gamal längdmått som är ca 7420 m. I dag annvänds sjömil av många istället för distansminut / nautisk mil som är 1852 m, precis som ordet angöra felaktigt används som uttryck för att lägga till. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 19 Augusti , 2006 Ok,veglar vidare. Har du semester kvar? Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Macsailor 3 Postad 19 Augusti , 2006 Det verkar stämma. Enligt Nationalencyklopedin står det följande:sjömil, nautisk mil, inom sjö- och luftfart fortfarande vanlig längdenhet (1 852 m), som också kallas distansminut, motsvarande 1/60 latitudgrad. Förr användes ordet sjömil om 1/15 latitudgrad, dvs. fyra nutida sjömil (7 408 m), vilket kan orsaka missförstånd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Augusti , 2006 Hej Urban igen Ja, jag har en vecka kvar. Bruka i regel ha sen semester och segla själv tre veckor i augusti. I år har jag dock inte fått båten i sjön. Gubben börjar bli gammal och orkeslös. Började att åtgärda en böldpestskada efter upptaget i fjol. Då jag fick möjlighet att stå inne i en tempererad hall och använda så mycket värme jag ville passade jag på att flytta tankar, bygga en kylbox mm. Arbetet drog ut allt för långt på tiden så att jag insåg att det var meningslöst att forsera och kanske hoppa över några moment på böldpesdtbehandlingen, för att göra klart senare. Vis av erfarenhet vet jag hur det brukar bli. Båten kom ut ur båthallen ca 20 minuter mitt i sommaren. Varvsägaren lyfte båten så att den gick fri från båtvagnen. Vi backade kärran ca 25 cm och båten sattes ned på kärran och backades in i hallen igen. Har redan börjat på kommande vinters projekt, ankarbox på däcket, som jag kommit ganska långt med redan. Har blivit lovad att få en plats i båthallen längst fram när den börjar fyllas med båtar, och hoppas på en tidig sjösättning nästa år. Fast det går ingen nöd på mig. Jag har en liten båt - en bohusjulle med sprisegel (bilden uppe till vänster) har varit ute både och seglat och fiskat makril ganska mycket. Har kunnat konstatera att makrillfisket är oändligt mycke bättre här på västkusten än i stockholms skärgård , där jag hade båten 2001-2005 . Hur har din segelsäsong vari? Kom du till Grisslehamn? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 725 Postad 19 Augusti , 2006 Allting var bättre förr i tiden, framför allt var allting rättare förr... När man bilade för 100 år sedan formade man en timmerstock med en bilyxa. När man bilade för 1 år sedan transporterade man sig med bil. Jeklar Du, vilken skillnad... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Augusti , 2006 Det är klart att det stämmer. Jag brukar inte ljuga - men, som min frus morfar, som var en god historieberättare, brukade säga; att jag lägger till och dra ifrån när jag berättar - det är givet Å andra sidan kan jag ha fel ibland - även solen har sina fläckar. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 19 Augusti , 2006 obs detta nätets funderingar inte mina för jag tycker det räcker med en femtedels mil. http://www.algonet.se/~carlto/distansminut.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 19 Augusti , 2006 Hej Tommy Nej tråkigt nog började min sommar med begravning och allt däromkring. Meddelade Tommie hur det låg till så det får bli en annan gång. Senare har jag varit ner till Västervik över Harstena och haft en otroligt fin semester, börjar arbeta 11/9, så det blir lite segling till. Såg kasta loss igår och Karin (frugan) vill till Höga Kusten nästa år. Har förhandlat fram 2 månader semester varje sommar fr.o.m nästa år, Juli - Augusti. Hade Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Augusti , 2006 Hej igen Urban Livet har sina olika skiften. Att segla till höga kusten är inte fel. Det finns mycket fint att se norr om Väddö kanal, inte bara skärgården mellan Grisslehamn och Öregrund som dock är en pärla i det lilla formatet. Min nuvarande båt köpte jag i Kåge, strax norr om Skellefteå hösten 2003, sjösatte den i slutet på Maj 2004 och seglade norrut till Haparanda under tre veckor tillsammans med frun. Skärgården längst upp i norra Bottenviken mellan Pite Rönnskär och Happaranda är en av de finaste skärgårdar vi har i Sverige - kan verkligen rekomenderas. Seglade sen själv båten till Stockholm, där jag under några år haft min ordinarie hemmahamn. Högakusten är fin. Besökte öarna Trysunda, Ulvön, Mjältön som är Sveriges högsta ö 236 m samt Bönhamn och Härnösand. Seglade in under Högakustenbron men gav mig inte tid att besöka Kramfors. Det finns mycket mer att se och man skall egentligen inte ha för brått. Den seglade sträckan var enl GPS´ en 1004 distansminuter eller för att återgå till ämnet lika många sjömil som många säger nuför tiden. Vi kanske borde öppna en ny tråd där vi kan dela erfarenheter om att segla norr om Gävlebukten! Jag skulle för egen del gärna segla tillbaka till Östersjön, ge mig mer tid i Gryts och St Annas skärgård, så också i Stockholms skärgård speciellt i ytterskärgården som jag kännt alltför lite på, men även Åland och finska kusten och gärna tillbaka till Happaranda. Jag kom dessvärre inte till Malören. Men det blir nog Norska kusten nästa år om jag får leva och ha hälsan. Det är inte dumt att utverka 2 månaders ledighet på sommaren som jag gjorde 2004. Du gav mig en förnyad impuls. En tanke som en del praktiserar är att segla en sommar, lägga upp båten och fortsätta nästa. Bifogad bild visar lagunen/naturhamnen på Mjältön. Den blå båten som skymtar i mitten är min storfidra Santa Maria. Vandringen upp till toppen på Mjältön var mödosam men värd varje steg. ha´ t sô pen´ t tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 22 Augusti , 2006 Hej igen Tommy. Jag har bott i Styrnäs, en bit in via Ångermanälven och hade båten i Nyland. Utforskade inte kusten då, utan har den kvar. Det där med att segla, lämna båten och fortsätta nästa sommar, var inte sån dum ide`. Vi får se hur det blir. Norge? Fantastiskt vackert men med brasklapp för sjön. Inte minst Lopphavet som namnet antyder. Ligger söder om Narvik och är allmänt kännt som oroligt. Men med bra väder kan nog den resan bli den vackraste. Lycka till Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maria 0 Postad 24 Oktober , 2006 Hej, jag trodde att en sjömil=en distansminut=nautisk mil=1852 meter. mvh,före detta yrkesfiskare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 25 Oktober , 2006 Det är väl svar som detta som kallas Goddag yxskaft Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Oktober , 2006 Hej fiskarn Det där med difintioner är ibland svår. Vårt språk är också ett levande språk som förändras över tiden. Det som betydde en sak för kan betyda en helt annan sak idag. Ett typexempel är väl just sjömil En nautisk mil eller distansminut är ett längdmått till sjöss som är 1 852 meter. En sjömil betecknade in på 1800-talet som 1/15 jordekvatiorgrad och var ca 7 420 meter. Denna måttenhet har nu varit ur bruk i över hundra år. 1983 förordade en språkvårdsgrupp med representanter för bland annat SIS, Tekniska Nomenklaturcentralen och Svenska Akademien användandet av nautisk mil eller sjömil för att beteckna milen, 1 852 m, till sjöss. När jag läste skepparexamen 1970 fick jag (som lite kuriosa) lära mig att en sjömil var just 7420 m eller 4 distnsminuter, vilket det ju också var på den tiden. Om någon idag säger sjömil är jag helt övertygad om att man menar 1852 m, men jag säger alltid själv distansminut om denna längd. En tiondels distansaminut kallas för kabellängd och är alltså 185 meter. Detta är ju en lite obetydlig detalj i det stora hela, men det kan ju va intresant att veta. Om du tex läser Roald Amundsens bok om expiditonen till Nordvästpassagen så skriver han 1/4 mil om längden 1852 m. ha´ t sô pen´ t tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser