Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
sunset

Vad är optimalt?

Rekommendera Poster

Hej!

Har en ryds 510 gt med en johnson 90 hk på, den gör 28 knop och det tycker jag känns konstigt.Så vad är det optimala till den motorn? Hissning propeller med mera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Sunset,

 

E de en V4 Johnson eller?

 

Det låter nästan som när jag sjösatte min båt för första gången med min förra motor (Yamaha 115 V-4). Båten gick endast kring 30 knop och var slö som tusan. Det visade sig att ena tändspolen var sönder så motorn gick bara på 3 sylindrar. In med ny tändspol och båten gick 43 knop.

 

Kolla så att du har gnista på alla tändstift.

 

Vad gäller propellerval så skulle gissningsvis 17 eller 19 stigning vara lämpligt för din kombination.

 

Mvh,

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den borde göra ca 40 knop med den motorn... Hur mycket varvar motorn och vet du om det är orginalpropeller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med 90 friska hästa bör den iaf göra 35 óavsett om den är bottenmålad eller inte.

 

 

Du har väl inte 2m sjögras efter dig`??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nae inget sjögräs och det är orginal propeller. den va ju på service nyss så då borde väll dom där märkt det? Hur kollar jag tändningen då?

 

Alla svar motages tacksamt :D.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kanske ut imorn o kolla hur mycket den varvar. Hur ser/mäter jag tummen på stigningen på propellern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar stå stämplat på proppen, ev får du ta bort den för o se det.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

känns avancerat över vattnet. vill ju inte tappa i något.

Men hur mycket bör den varva då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det första du bör göra är att kolla varvtalet på fullgas, vid lätt last bör du nå runt eller lite över 5000 varv/min.

 

Om den inte når dit är stigningen för stor eller så är något konstigt med motorn.

 

Hissningen kollar du på vanligt sätt om kavitationsplattan ligger i nivå med båtbotten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är nog i nivå. men hur kollar jag enklast om den tänder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den varvar runt 5000. Är det uteslutet då att den inte skulle tända på alla fyra cylindrar? Har försökt att kolla lite i Prop´ n speed_2004 om hur fort den borde gå men jag har ju inte alla data här just nu någon som har en likadan båt som kan säga hur fort den går? är ju en 90 hk johnsson på den vilket är över max antal pollar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Redan kollat pluggen och motorn är från 98 eller 99 känns inte så jätte gamalt borde väl inte göra i princip 10 knop? om den bör göra runt 40 :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...