Gå till innehåll
lördag 04 juli 2026
Gäst David

Ljudisolering av motorn i en snipa

Rekommendera Poster

Gäst David

Hej! har en snipa med en albin o-41 som jag byggt en trälåda till. Trälådan har jag ljudisolerat men tycker det är mycket ljud än då inne i båten. Kan man ljudisolera nåt mer för att det ska bli tystare?Typ under durken osv..? nån sån vet nåt bra att isolera med ? Vill ha tips o ideer Båten är en aluminium båt med träöverbyggde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

blir det för tätt runt motorn så får du dra en slang till förgasaren så motorn får luft

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

För ett eller ett par år sedan hade Båtnytt eller Vi Båtägare en artikel om ljudämpning. Vad jag minns var att det fordras relativt tunga material för att få nämnvärd dämpning av lägre frekvenser. Enbart skumplast är alltså inte till mycket nytta. Det frekvenser som kan dämpas av plasten är sannolikt redan bortdämpade av din låda. Kolla om du kannhitta artikeln. Det dämpmaterial jag tror du bör använda liknar det man har i bildörrar, en sorts tjock plastklädd tjärpapp. Varför inte testa att limma ihop tre lager underlagspapp, skära till och klä in det i plast så att det inte kan rinna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Förtydligande. Om du har skumplast i lådan tror jag du kan ta bort denna utan att det blir någon nämnvärd skillnad. Själva lådan även utan skumplast dämpar de högre frevenserna. Det är alltid de lägre frkvenserna som är värst. De fortplantas t.ex. som vibrationer i skrovet. Om detta är fallet måste du också se över motorkuddarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Emil

Tyvärr säger jag bara, en aluminiumbåt är det mycket resonansljud i hade en buster L förut gick knapt prata med varann i den

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst David

Hej Var ett tag sen jag var här inne. Ska se om jag hittar artilken i båttidningen och se om jag får några bra tips där. /David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...