Gå till innehåll
lördag 15 juni 2024
Nyborjare

Uttern d55

Rekommendera Poster

Läser om att det skall finnas en dold lucka i aktern där kapellet går ner, finns det på alla årsmodeller??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag är nästan säker att det s k kapellgaraget har funnits på Uttern D55 och dess föregångare Uttern 5500DC från första årgångarna de kom ut på marknaden. Kapellgarage är mycket praktiskt att ha. Önskar jag hade det på min båt (Yamarin 5820/58BR).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var hittar man en trailer eller upptagningsvagn till D55 för en billig peng?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har själv en Bålstasläpet REG-1350 (maxlast vikt 1030 kg, dock laster den max 990 kg av 2006 års modell, jag har en 2003 års modell). Det är alltså en 80 km/h trailer med fjädrande axel och bromsar. De har även båtupptagningsvagnar 30 km/h utan bromsar och med stum axel. En LGF-1000 borde räcka till en Uttern D55.

Fogelsta trailers och båtupptagningsvagnar är ett annat bra märke.

Sen finns det några lågprismärken också men de vet jag inget om.

 

Du får nog räkna med ca 1000 kg totalvikt på en Uttern D55 som du skall lasta på trailern/båtupptagningsvagnen (båt, motor, batteri, bensin i tanken, div saker i båten). Totalvikten på last plus trailern i sig måste sen hamna inom den gräns du får dra enl registreringsbeviset på din bil med den körkortsbehörighet du har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skall en 2003,a med 100 hk motor från 2000 kosta ?

 

Finns det inte rek prislistor att hitta på nätet? typ som det gör med bilar ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och varför står den som en 20 fotare i båtguiden på dessa sidor ? den anges ju hos Uttern till 5.55 m / 18 fot !

 

En fot är väl 30.48 cm ?

 

Alltså en skillnad på hela 61 cm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Strunt i Båtguidens uppgifter. Det är Utterns specifikationer som gäller dvs 5,55 meter lång är den.

 

En båt från 2003 är i det närmaste ny så båten i sig behöver du nog ej oroa dig om. 100 hk motor från år 2000 - det borde väl vara en 4-taktare då gissar jag då jag inte vet om några 100 hk 2-taktare från den tiden (möjligtvis Suzuki DT100). Gissar Yamaha F100 4-takt med förgasare då. Den motorn är en fin motor, enda lilla nackdelen är att den har förgasare (elektronisk insprutning kom till 2004 årsmodell).

Om vi antar att båten skötts om på normalt sätt under de 3-4 säsonger som gått sen den var ny och motorn servats regelbundet samt impeller och kamrem bytts ( - antar 4-takt med kamrem då, i bägge fallen är det garanterat dags att byta om det inte gjorts) så borde väl ett sådant ekipage definitivt ligga över 200 tkr. Kanske nån tiotusing till. Följer det med GPS navigator är det ett plus förstås men jag skulle inte betala många kronor extra för det eftersom sånt kommer bättre och bättre hela tiden. Elektronisk startspärr (typ Nautilock el Boatguard) däremot är värdefullt och höjer som jag ser värdet några tusenlappar.

 

En Uttern D55:a kanske går lite bättre med mer folk ombord med en 115 hk motor men 100 hk räcker säkert för de flesta. Med 115 hk når man en toppfart runt 38-40 knop, med 100 hk kanske 33-35 knop, vilket räcker mer än väl för normalt bruk. En marshfart runt 22-25 knop är väl det de flesta ändå åker runt med med en sån båt, annars blir bränslenotan lite väl hög. Och går det vågor så kan man ändå inte stå på fullt skaft, speciellt passagerarna brukar ej gilla hög fart i vågor även om föraren kanske gillar det...

90 hk tycker jag personligen skulle bli i klenaste laget på en D55.

 

I alla fall är en Uttern D55 ett tryggt köp - ungefär som att köpa en lätt beg Volvo el Saab om du förstår vad jag menar.

Finns en lite nackdel med Uttern D55 och det är att den har ganska blygsam V-form vid akterspegeln, ca 16 grader. Det medför att den inte går så jättebra i grov sjö, det blir lite hoppigt. Det har flera tester i svensk båtpress visat. Bara man är medveten om det så är det ju annars en jättefin båt.

 

Om du är intresserad av nåt test på Uttern D55 så har jag nog nåt jag kan maila till dig. Hör av dig i så fall.

Motortester kan man beställa här (Välj sen Beställ båttester) om man vill, de flesta motorer har testats genom åren där.

 

Det finns en prisbarometer i MS Excel format man kan kolla lite i här.

Där kan du få ett hum vad en liknande båt som du är intresserad av har haft för försäljningspris (vad det faktiska priset blev vet man ju inte).

 

Om du inte redan bestämt dig för att det är en D55 du skall ha så finns en fin konkurrent i Yamarin 5920 (numera 59 DC). Med 115 hk (oftast Yamaha F115 4-takt) går den mycket fint, även 100 hk funkar bra. Den har skarpare V-form, 21 grader, och går därför lite bättre i grov sjö. Har kapellgarage. Minst lika bra kvalitetsmässigt och har kanske ännu vassare finish på plastarbetena. Är kanske en av de snyggaste daycruisers tycker jag i storleken 5,5-6 meter.

Kolla på filmen här. De små fönstren i krypinet i fören kom till 2006 års säsong. Yamarin 5920/59DC kom ut på marknaden 2005 första gången. Övrig information finns på Yamarin hemsida.

Svensk generalagent är Yamaha Motor Scandinavia.

Yamarin 59DC blev bäst i test i Vi Båtägares senaste DC test av daycruisers runt 5,5-6 meter.

Har själv systerbåten (exakt samma skrov som 59DC) som heter 5820 (numera 58 BR). Den går mycket bra i sjön, det kan jag intyga.

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ja det kom fram. Jag svarade på det nyss. Kolla.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någom som satt cd-spelare och högtalare i liknande båt ? hur montera snyggast?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev det en utombordare för mig , vad har inombordare för fördelar jag känner ju till

 

lägre ljudnivå

lägre försäkringspremie

 

Men vad finns det fler för för o nackdelar för respektive ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis köpt mig en beg. D55:a. Även den med utombordare (4-takt på 115hk). Nackdelen med bensininombordaren som finns till D55 är ju att det är en uråldrig motor med förgasare. Annars har jag tolkat det generellt som att båten får en lite bättre viktfördelning (lägre tyngdpunkt) med inombordare. Nackdelen är ju förståss att hela akterförvaringsutrymmet försvinner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Lite mer

 

Fördelar?!

 

En uråldring innombordare som är beprövad och så enkel att man kan meka/serva den själv.

 

Inte bara försäkringspremien som blir lägre utan även större chans att de inte snor motorn mitt  i sommaren så är det slut med båtåkandet den sommaren.

 

Vidare, D55 med innombordare har en mycket praktisk badplattform vilken är mycket använd på min Uttern S64:a som även den har en badplattform.

 

Praktisk (snygg) teaklåda för ankare (dragg) och lina. Även då man ska hantera draggen är badplattformen praktisk och sparar ryggen.

 

 

Eller varför inte med turbodieseln CMD 120 på 116 hk.

Försök hitta en utombordare med dieselsmiley-smile.gif\

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har uppdaterat uppgifterna i Båtguiden. Det var felaktiga siffror (6000 mm) nu är det korrekt (5500 mm).

 

Om någon upptacker fler felaktigheter så maila gärna till webmaster@maringuiden.se

//Admin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Därser man många positiva saker för inombordaren, vad är positivt med utombordare då ? för något finns väl ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Possitivt med utombordare kan väll vara att man mer kan välja vilken motor man själv önskar.

Byta i framtiden om man önskar.

Slippa beväxning på motorn eftersom den helt går att lyfta upp då båten ej används.

Inga bälgar som behöver bytas.

Minskat antal offeranoder som ska bytas.

 

 

Så visst finns det fördelar. Men för mig så når de aldrig upp till fördelarna med en innombordare.

 

Aldrig en gräddvisp igen.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, ändå är en utombordarversion av samma båttyp och ungefär samma effekt alltid dyrare i inköp, undrar varför ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En av de största fördelarna är ju förståss utrymmesbesparing. På mindre båtar som D55 finns ju inte så stora ytor att tillgå. Jämför man då utbordarversionen med inbordarversionen så försvinner ju hela akterförvaringsutrymmet, vilket är ganska stort. Vart ska alla dessa prylar stuvas i inbordarversionen?

 

Utombordare alltid dyrare stämmer nog bara på mindre båtar med ut- resp inbordare. Orsaken är ju att det oftast är gamla skräpmotorer som då används som inbordare. Tex den här mercruiser 3.0 135hk i D55an med förgasare.

 

Men väljer man diselinbordare så blir det garanterat dyrare än utbordare :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har en Utter D55 Exclusive. Det sitter precis ovanför vattenlinjen en silvrig dekortejp med texten "Uttern D55 exclusive" den har blivit ful.. går det att få tag på en ny?

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte precis en ny båtupptagningsvagn till min Uttern D55. En TK-trailer bv-1000 som enligt spec ska ta båtar upp till 5.60m och 1000 kg. Tänkte att den skulle passa perfekt till min Uttern. Men när jag kommer hem med vagnen och börjar mäta lite nogrannare (ja, jag vet, skulle ja gjort det innan jag köpte), så får jag det till att överhänget blir ca 1 m+motor. Det känns inte så bra. Litade helt på firmans uppgifter om att vagnen klarar båtar upp till 5.6 0m. Blir det inte för stort överhäng med över 1 m? Känns som att kultrycket kommer bli för lite och att båten och båtvagnen riskerar att tippa bakåt när den är frånkopplad då såpass stor del av båten hänger utanför. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tornet i främsta läget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minutes ago, Jorgen01 said:

Har du tornet i främsta läget?

Flyttade fram det ca 10 centimeter till. Hur långt fram kan det vara? Ska ju inte vara ivägen för stödhjulsveven,  Kan den övre delen av tornet vara i linje med kulhandsken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har mätt igen och justerat siffrorna lite. Jag tror att jag kommer ner till ca 80 cm + motorn i överhäng då jag mätt från den där lilla "vaggan" i tornet som fören ska vila mot. Då borde 10-20 centimeter försvinna från överhänget. Möjligt att flytta fram tornet ytterligare några centimeter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte flytta axeln för att justera in rätt kultryck?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minutes ago, Kane said:

Du kan inte flytta axeln för att justera in rätt kultryck?

Jo det går. Den är nu i det bakersta läget. Antar att den ska framåt för att kompensera för bakvikten?

hjulaxel.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev GusGrissom:

Jo det går. Den är nu i det bakersta läget. Antar att den ska framåt för att kompensera för bakvikten?

hjulaxel.jpg

Nej, om du har för lågt kultryck skall den bakåt.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev GusGrissom:

Jo det går. Den är nu i det bakersta läget. Antar att den ska framåt för att kompensera för bakvikten?

hjulaxel.jpg

Axeln skulle behöva flyttas bakåt, om du har bakvikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minutes ago, Kane said:

Nej, om du har för lågt kultryck skall den bakåt.....

Ok, den är i det bakersta läget så då går det inte förbättra just den aspekten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minutes ago, Rascal said:

Axeln skulle behöva flyttas bakåt, om du har bakvikt.

Så är det ju förstås, tänkte helt fel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...