Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
kuwik

Växelproblem DP290

Rekommendera Poster


Hej!
Jag har problem att få i framväxeln på ett 290 DP drev. På tomgång går drevet i , men slirar känns det som. Höjer jag varvtalet sakta så kommer ett markant klonk vid c:a 1000 varv som mer känns än hörs. Därefter har jag inga problem. Har bytt olja till motorolja 10/40. Oljan som var i var duktigt vit! Kollat alla länkar som ser OK ut. Vajrar löper lätt och hels vägen!
 

VP rekommenderar ju även API GL 5 som olja. Nån som provat med olika kvalitéer?
 
Motorn är en AD40B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om oljan var vit later det som om du fatt vatten i drevet. LYFT UPP! Du har med all sannolikhet vattenintrangning (lackade balg, packbox, kring oljestickan, pafyllningspluggen, etc).

 

Minns jag dessutom ratt sa skall 290 DP drevet ha transmissionsolja SAE90 ej 10W/40 som 290 SP drevet.

Jag fragade Fredrik pa Drevia.se det har specifikt i varas, da jag sag rekommendatioer for 10W/30 eller 10W/40 for SingleProp och SAE90 for DuoProp. Han konfirmerade att det var sa pga av ganska stora skillander mellan dreven (trots allt).

 

Det later som om du har problem med vaxeljustering, och om det inte hjalper sa ar det kanske dags att byta konkopplingen (sliten).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack så länge Wellcraft!
JAg har förmodligen läst rekommendationerna klantigt. JAg har kollat tre olika versioner och i-böcker där avsnittet tekniska data sett olika ut. Jakg kan mycket väl ha läst 290 SP utan att se vad jag läst. Jag blev dessutom lite misstänksam efter att ha tappat ut vitkleggan. Den hade en doft av transmissionsolja och inte motorolja.
JAg misstänker (hoppas) att det är i oljestickpluggen då den satt så löst att man kunde dra upp den för hand. Jag har köpt båten i våras och förre ägaren bedyrade att det var bara att åka, den är vinterservad. Man borde lärt sig att kolla.
Jag ska byta olja SFSM och återkommer.
 Q

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, det finns massor at lasa vad galler forum inlagg pa maringuiden om 290 drev och DP. Det ar bara att soka.

 

Lycka till med batandet och hoppas att det bara ar packningen kring oljestickan som behover bytas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Så som du beskriver det så tyder allt på att du måste byta kona glidtapp. Jag har i sommar fått exakt samma symtom som du har. Jag har talat med Aukt.VP verkstad om detta och det är visst ett känt problem. Det ska även gå att rugga upp konan, men det är nog enbart en tillfällig lösning som fungerar ett tag. Tyvärr så är det en rätt så dyr historia (enbart konan kostar visst ca 5900 kronor).

 

För min del så lämnar jag nog in drevet i höst för en större genomgång.

 

Vänligen//

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha justerat funkar det igen! Det underliga är att problemet kom plötsligt! Nåväl, jag ska ta upp och byta olja till SAE90W.
Ha de´
/Qrt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...