Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
catoo

inredningsträ...

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag är påväg att köpa en båt med en inredning i ett taskigt skick! Har en tanke att helt byta ut nästintill hela inredningen, allt från durk till mugghållare. Ett problem är dock att jag inte har någon vidare erfarenhet av vilken typ av material jag ska välja att arbeta med, och vilka kostnader man kann räkna med. Vad är mest praktiskt, en matta eller plywoodteak (tror det kallas så) i durken!? Kan också tillägga att båten är en daycruiser på 6,6 m med relativt lite möbler...

Är ytterst tacksam för alla svar!

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör ju sträva efter att ha samma material mah/teak som i skotten (om du har något förstås).

Självklart ska du ha durkplywood plus ev matta ovanpå, höjer värdet om inte annat.

Sen vit 13mm laminat till bänkskivor med mah/teak kanter, ser mycket ljusare och trevligare ut än teaklaminat.

Har du inga egna kontakter inom området blir det dyrt.

Har semester just nu annars hade jag kunnat ge dig kvm pris på olika teak/mah pluwood.

Rekomenderar dig att använda båten en säsong innan du börjar riva i den, om du bara visste hur många renoveringar det finns som avstannat pga alldeles för stora inga problem, det ordnar jag egon.

 

mvh

sten

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåt som är snyggt är japansk kote. Det är ljust och inte lika murrigt som teak och mahogny.

 

/LC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svensk mahogny till inredning.

Alen är faktiskt en typ av mahogny och den använder jag med lite bets.

Man kan finna rätt röd al om man letar.

Billig är den också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...