Sigge75 0 Postad 21 Juni , 2006 Hej Jag har en Sabb motor från 72 på 10 hk på min skuta. Är det nån som har instruktionbok till den eller kan komma med tips och skötselråd. Det var någon som sa något om någon smörjspruta uppe på topplocket som ska användas före varje start. Jag har ingen sådan på min motor är det fel på den då? eller finns det olika modeller? Har bara haft utombordare förut, därför denna ovetskap. Överlycklig för alla svar jag kan få. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 21 Juni , 2006 Jag kan nog ha en bok till din motor. Kan du lägga upp en bild på din motor så att jag kan se om det är en likadan motor. Mvh/Linde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sigge75 0 Postad 21 Juni , 2006 japp, här kommer en bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sigge75 0 Postad 21 Juni , 2006 och en till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sigge75 0 Postad 21 Juni , 2006 Den stora frågan för mig är hur man underhåller/smörjer motorn så den inte går sönder. MVH Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 340 Postad 21 Juni , 2006 Jag kan inget om SABBs motorer, men prova att maila SABB i Norge så kan du säkert få underhållstips, http://www.sabb.no/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oden83 1 Postad 21 Juni , 2006 Jag har en luftkyld version av ungefär samma motor som din. Dessa motorer har jag en smörjkopp på ventilkåpan som man skall fylla på då och då. Denna är nödvändig eftersom dom saknar oljepump och kan därför inte få olja till ventiler och vipparmar på något annat sätt. Jag bifogar din bild där jag ringat in denna smörjkopp. Lycka till! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oden83 1 Postad 21 Juni , 2006 Så här ser det ut på min maskin! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oden83 1 Postad 21 Juni , 2006 Här e en bild till! I och med att min e luftkyld så ser den lite anorlunda ut än din men egentligen e de samma maskin. Drift och skötsel för dessa maskiner e mycket enkel, oljebyte var 200:e drift timme eller vart annat år (10W-40 helst mineralolja). Vissa säger att man ska byta varje år vilket är överdrivet om du frågar mig. Du som har en vattenkyld motor bör spola ur kyl-kanalerna med färskvatten glykol varje gång du tar upp båten. Om motorn får stå med sjövatten i kanalerna under vintern rostar motorn i bästa fall och i värsta fall spricker blocket. Jag antar också att din båt har fettkoppar på propelleraxellager och hylsan dessa skall dras åt efter vaje körning för att smörja axeln. Ha de gött å lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sigge75 0 Postad 21 Juni , 2006 vad använder du för olja? MVH Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser