Gå till innehåll
måndag 15 december 2025
Gäst Mariage

Ankare,ankring

Rekommendera Poster

Gäst Mariage

Vad har ni för erfarenhet av ankring?

Vad har ni för ankare?

Hur ankrar ni?

Själv har jag ett 7 kg bruceankare (original)och är rätt nöjd,

kommer att införskaffa ett cqr ankare som har fått de bästa rekommendationerna när det gäller svajankring.

Tips!

Fäst en lina bak på ankaret så kan du dra loss ankaret bakåt när/om det fastnar.

Mvh

Urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Finmekanik AB, tel 08-765 86 74, 767 82 46, fax 08-731 94 63.

På Lidingö har denna som är bättre än ankarspelen med band.

Den är ganska dyr men har en mekanik/fjäder som drar tillbaka linan, det gör att man kan ha rullen nere i ankarboxen och genom ett hål dra upp ankarlinan för att sedan släppa ner dito.

post-17161-1394234673,7706_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag har goda erfarenheter av Bruce 7kg original. Särskilt när man är förtöjd mot land. När vi ligger på svaj sätter jag på en extra kätting, för att få det att sitta. Vår båt väger närmare 7 ton. Jag har egentligen aldrig haft problem att få loss det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Man bör även lägga ut mycket lina,tre gånger djupet säger en del och jag tycker personligen att det är i minsta laget.Men det är väl beroende av hur djupt det är.Vill jag sova tryggt får det i de flesta fall bli 5 till 10 gånger djupet,menar då vid svajankring.

Mvh

Urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Konstigt!!!Men alla är väl bäst på ankring och ingen ska komma här och tro någonting,,,Men,även jag som ligger för ankar jämt med viss resevation

skulle gärna höra andras erfarenheter om ankring.Det finns inga perfekta, eller säkra sätt att ankra.Det är med erfarenheter man lär sig och naturligtvis ska man lyssna till andras misstag så man slipper göra dom själv.Jag har sett skräckexempel vilket säkert alla har gjort och jag har t.o.m dykt ner för att förvissa mig om att ankaret sitter säkert.Man vill väl kunna somna in tryggt och veta att nu sitter båten fast.Skriv gärna om era egna eller andras lyckade/misslyckade ankringar,kanske det kan rädda en båt.

Mvh

Urban

Ps Nu kommer jag att bli borta ett tag,hoppas tråden hjälper nå´ n.Vi syns i Grisslehamn MG-vänner. Ds

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man måste komma ihåg att ju mer kätting/lina man har ute, ju mer far båten fram o tillbaka med risk för att ankaret till sist slits loss.

I handelsflottan är det ytterst sällan vi ankrar med mer är tre gånger djupet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man har en sport båt för 5 pers, på 5x2 meter. Vad behöver man för typ av ankare då? Hur mycket ska det väga?
//
Jokar 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ju en lite mindre båt så det är väl inga större problem. Men det man måste se upp med här i norra Vänern är alla klippbottnar. Ibland har det varit så illa att man tom fått lirka upp en plattdragg!
Har man ett större ankare i dom här vattnen skulle jag nog gardera med den där extra linan att dra loss ankaret med om det sätter sig i en klippskreva 15.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...