Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
primouza

En fråga om min värmare i båten...

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en värmare i båten...termic tror ja den heter...

Hur som helst..

 

När jag var nere i båten idag så märkte jag att denna värmare startade friskluftsblåset i värmaren samtidigt som jag startade motorrumsfläkten...?

Men å andra sidan så är det ju ganska smart att den går så man får in frisk luft vid start...

 

Problemet är att den stänger inte av sig själv??

 

Normalt sett så går den ca: 5 mins efter att man stänger av den på knappen (detta för att den inte ska sota igen om man haft värmen på)

 

Den går ca: 5 min och så stanner den...sen tar den 1-2 sek sen startar den igen...

 

Nån som fattar vad det är eller om det är nån inställning på den?

Denna är kopplad direkt från batteriet så att den gick ju efter det att jag stängt av huvudbrytaren...

Ja löste det med att rycka säkringen...men man vill ju att det ska funka som det är tänkt.

 

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tycker att det låter helt sjukt att värmaren skall ha något att göra med att du sätter på motorrumsfläkten, har ju inget med varandra att göra egentligen.

Du borde rimligtvis ha en panel där du aktiverar värmaren, kolla hur det är kopplat där.

Håller just nu på att installera värmare i min båt och tänker placera  kabeln på huvudbrytaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat igen...

När jag sätter i säkringen så startar värmaren trots att strömbrytaren står i läge off.

 

Dock så ska värmaren som sagt gå 5 mins efter det att man stänger av den men att den startar helt okontrollerat verkar skumt...

 

Man vill inte gärna lämna båten med säkringen i om den startar och går tills batteriet är slut...

 

Kan det ha nåt att göra med att fotogenen är på G att ta slut (de är ganska lite kvar i dunken såg jag)

 

När jag pratade med en servicefirma till dessa så skulle han plocka ner den och kolla den mot en ynklig kostnad på 1500:- moms och sen tillkommer delar utöver det...

 

Skulle inte tro att man lägger ner dom pengarna innan man vet vad som är fel eftersom den notan kan ju i stort sett sluta med en massa pengar...

 

Nån mer som har nåt förslag eller åtminstone vart man ska börja leta?

 

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej

Jag hade problem med min Wallasvärmare. Jag hade en teori om vad det kunde va och ringde till Värmedocktorn i Stockholm och frågade om han hade en viss reservdel. Visst hade han det och visst kunde jag få köpa delen jag efterfrågade men det var helt onödigt för han menade att det var ett helt annat fel. Det han sa stämde precis.

 

Ring Värmedoktorn och fråga: http://www.varmedoktorn.net/1.html
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De värmare jag sett rekommenderas att man sätter direkt på batteriet så att de kan kyla ner sig även om huvudbrytaren slår av. Alternativet kan bli bränd värmare alt brand i utrymmet den sitter i.

Skulle inte vilja ha det så i min båt ialla fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kan det vara lite vajsing vid panelen?

 

Har haft en värmare i husvagnen som betedde sig ungefär likadant..

 

Det sitter en grej över on/off knappen på panelen som gör att fläkten går en stund efter. (likadant som innerbelysningen på nyare bilar, den är tänd en stund efter det att man stängt dörren)

 

Det ska inte behöva bli så dyrt tror jag...

 

men jag fattar inte vad motorrumsfläkten har med saken att göra, kan det vara nått fel på -sidan? kan det vara så att värmarens manöverpanel från tjuvström baklänges in i panelen (som påverkar timern) kan vara långsökt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


På din beskrivning, så verkar det som om en av givarna har hängt sig. Det finns flera i apparaten som slår till vid max temperatur och bryter likaså. Den givare som ska hålla kylningen kvar tills en viss temperatur uppnåtts har förmodligen hängt sig. En annan möjlighet, är att du har fått någon form av kontakt som överlappar denna givare.

Finns någon sida på nätet, som har sprängskisser och elschema på dom flesta värmare. Kanske det finns någon här på forumet, som har adressen och om du får den, så kan du hämta hem den information du behöver.

Själv köpte jag en av dessa givare på ELFA till ett mycket bra pris i förhållande till vad en del tar.

 

Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har nu i helgen drabbats av precis samma problem, med min nya Wallas.

 

Jag har heller ingen motorrumsfläkt, så den har nog inget med saken att göra alls. Men jag skulle gärna vilja veta vad som orsakade ditt problem, eller hur det löste sig???

 

 

mvh

/Anders K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som avbrott/kortis i tempgivaren på brännkammaren.

På gammla termo/thermic och wallas siter en tempgivare fast med en fjäder utanpå kammaren, denna är ansluten med två kabelskor.

om det är samma konstruktion på din värmare vet jag inte, men kolla så att inte en av kabelskorna lossat eller att fjädern kortsluter mellan dem.

(har själv råkat ut för båda felen, men mins inte vad som resulterar i vad)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...