Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Peaky

Mercury 75 elpto vs. 90 elpto

Rekommendera Poster

 

Oops!

Första gången jag är inne:) Råkade skicka iväg inlägget utan text.

OK! Skillnaden mellan 75:an och 90:an rent tekniskt. Det finns vissa som hävdar att det i princip bara är varvtalen som skiljer. Andra att det är en annan databox, förgasare m.m. och att accelerationen är betydligt bättre. Medan förstnämnda menar att accelerationen är densamma och att toppfarten bara skiljer.

Jag tänker häckta på den på en Ryds 568 GT. I stort sett samma skrov som Ryds 510 GTI, men längre, högre och 100kg tyngre.

post-18857-1394234647,9932_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

75 och 90 är samma grundmotor. Följdaktligen ger dom ung samma vrid på låga och mellanvarv, skillnaden ligger på topp då 90:an ger mer effekt.

 

När jag valde mellan 75 och 90 sa försäljaren att det inte var någon större skillnad på acc och marschfart. Däremot är 90:an bättre på topp.

 

Jag har själv en 568GT med 90 ELPTO. Den gör 35 knop med 2 pers (5500 rpm). Båten finns i Göteborg om du prova lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.. Har en 75 mercury och tänkte också på skillnaden. Det som skiljer dom åt är inte mycket.. Men förgasare och några munstycken är det hela.. Låter bra tills man hörde priset på förgasarna 4500 plus moms.. gånger tre så klart och sen montering på det. . Ingen billig historia allstså

Mvh David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tack för svaren och tack Norblad för inbjudan, frestande, men från Värmdö är det lite långt :-).

 

Jag ska testa en Ryds 568 GT nu på fredag på Skanstulls Marin med en 90 ELPTO. Vi får se hur testet faller ut.

 

Jag sålde nyligen en Uttern 5602 med Yamaha 115 4-Takt EFI. Tung, stor och dyr motor även i service och törstig på högvarv. Jag var inte direkt imponerad. Jag tänker dessutom behålla båten och motorn ett antal år.

 

En 20 år gammal tvåtaktare har uppnått medelålder. När det gäller 4-Taktare och direktinsprutade 2-Taktare vet man inte så mycket. OK! Honda har lite historik, men de övriga vet man inte så mycket om. Yamaha har t.ex. gått över till EFI rakt av på sina modeller. Med lite dålig bensin eller frånvaro av mikrobränslefiter medförde det driftstopp etc. Fabrikanterna provar sig fram helt enkelt. För att inte tala om FICHT, katastrof!

 

Mina övriga val mellan båtar har varit Bella 512 Excel och Buster XL. Båda går suveränt i sjön. Men, Bellan är för liten invändigt och båda har kapell vilket jag helst vill slippa. Dessutom har Buster numera målat... skrovet!!? Då missar man hela konceptet enligt min mening. Därför att vid första kontakt med en Y-bom, så bli det en repa. Framförallt på färgad aluminium. Jag t.o.m. varit med om att man i en leveranverkstad står med färgad krita och polerar nya!!! leveransbåtar, som har målade skrov. Inte bra! Det finns några begagnade Buster XL av den senaste generationen utan målade skrov, men då faller det oftast på bestyckningen (4-Taktare). Annars är Bustern kanonfin och går fantastiskt fint i sjön, stabil men ändå rolig och kvick att köra. Jag har kört den en hel del.

 

 

På Ryds 568 GT finns det ingen teak(laminat) som lossnar eller gror igen. Man slipper att plocka skräp med pincett mellan laminatskivorna. Inga fasta dynor som ruttnar och skrumpnar och ingen mittkonsoll (styrpulpet) som glappar. Rydsen har lagom höga fribord men ändå vass i stäven. Vilket tyder på bra egenskaper i hög sjö. Dessutom rent och snyggt med bra ergonomi. Jag provsatte motsvarande Yamarin, man fick sitta som krystande på muggen :-).

 

Sjöegenskaper vet jag inget om. Uttern 5602 hade bra dylika, så det ska bli kul att jämföra. Jag kan tänka mig att sjögången liknar Buster XL. Lite lekfull sådär... Norblad kanske kan informera? Det jag hört, verkar enbart positivt. Dessutom: Massor av båt för pengarna. Den enda mindre miss med Rydsen som jag reagerat på, är att båten har en alldeles för liten ankarbox i aktern. Inget som direkt stör det övriga, som för mitt bruk är perfekt.

 

Men framförallt frånvaron av att ständigt fälla upp och ner kapell. Jag redan gjort det 1000 gånger :-).

 

Norblad! 35 knop i toppfart är lagom. Jag kör i regel kring 25-max 30 knop oavsett om det är en större båt. Frågan är: Har du ett bra klipp (acceleration) i båten. Även gärna om jag får vara lite i överkant frågvis: Har du någon erfarenhet av liknande båtar.

 

Norblad! Tack återigen. En hygglig gärning att erbjuda provkörning. Jag tror att båtfolk i regel är av ett visst släkte, var man hjälper varandra.

 

Mvh

Peaky

post-18857-1394234648,7401_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter.

Kör en 568 GT med jus en 90ELPTO.

Båten är inget att orda om, är man ute efter en lite större styrpulpet är denna perfekt. Tror till och med att den är slutsåld för i år!!

 

90 ELPTO är ett utomordentligt alternativ för denna båt, senaste turen på Vänern i söndags 7-9m/s, vita gäss och krabb sjö. Båten klipper fram i 25-27 knop behöver knappt hålla sig i.

 

Fartresurser 4 vuxna vanlig packning 33 knop 5200 varv. Eftersom motorn endast är körd ca 5 timmar har jag inte vågat lägga till de sista hundratalen på varven.

Acceleration och planing, har inte provat så många båtar med just mer än 90-115 hk, men båten och motorn är GRYM.

 

Kan hålla med om att ankarboxen i aktern endast kan innehålla en ankarlina eller förtöjningsgods. finns ju en stor i fram (på backen).

 

Båten kan vara lite trögstyrd (tung) i lägre farter men vid högre farter och uttrimmat rätt styr man den med pekfingret.

 

Bränsleförbrukningen har jag i dagsläget inte mätt, men den är ju törstigare än 4-takt och angående bränsleförbrukning och 2 vs 4 takt finns det ju hundra trådar här på forumet. Så som jag nyttjar båten är 2-takt perfekt och sevicen gör man själv. Bränslekostnaden är för mig ingen trång sektor.

 

Det var det jag kom på just nu, kan väl återkomma

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang merc 75/90 2takt...

 

Var ute förra lördagen och provkörde en massa motorer.

 

Ex 75-2t 75optimax 80fyrtakt Verado 135,250 mfl.

Och måste säga...Det var hemskt va mycket piggare båten var o köra med den gamla tvåtaktaren....Finns en test i båtnytt som ochså bekräftar detta.

 

Inte ens optimaxen var i närheten på den gasrespons och acc som den gamle 2-t framkallade...Fyrtakten var tyst på låga varv..Men på höga vet ja inte om det är så extremt stor skillnad.

 

köp du 2-t 90 och du lär inte bli besviken.

 

Mvh Yamaha 90 ägaren...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Precis vad jag ville höra :-)

 

Många gör som jag passar på att köpa en 2-taktare i sista sekund. Efter 2006 får ingen importera 2-taktare. Återförsäljarna får sälja slut på sina lager oavsett volym.

 

Jag var hos en återförsäljare idag (ej Skanstulls Marin). Jag känner honom sedan lång tid tillbaka, så snacket är öppet. Under tiden ringer en annan återförsäljare och vill köpa 2-Taktare av honom, därför att förstnämnda har sålt slut på sitt lager!!

 

Då nämner återförsäljaren att folk är som tokiga efter 2-taktare. Oftast har de en äldre, mindre motor oftast upp till 40hk. De känner att de förr eller senare bör byta ut sin gamling. Alternativet är att köpa nu eller senare. Senare blir man hänvisad till en tung 4-taktare eller en direktinsprutad 2-takt och det vill man inte ha. Därför köper man nu.

 

Dessutom nämnde han att värdet på en begagnad 2-taktare om 10 år t.o.m. kan bli högre än inköpspriset. Därför att, som han nämnde. -Vem törs köpa en 10 år gammal 4-taktare...? Återförsäljarna kommer inte att ta i 4-taktarna ens med tång. Garantiåtagande är nuförtiden så strikta och hårda, nästan likvärdiga med att sälja nytt. Och säljer en Åf en 4-taktare och den reklameras, kostar det skjortan att repara den. För att inte tala om elektroniken i direktinsprutarna.

 

Däremot kommer man med glädje att ta emot begnade 2-taktare i inbyte och den privata 2:a handsmarknaden för 2-taktarna kommer att vara urstark. Jag själv skulle inte känna mig trygg vid ett köp av en tio år gammal 4-taktare. Däremot en äldre 2-takt, är helt OK.

 

Till gummijollen har lillgrabben en -06 Yamma 8hk 27kg. Gummijollar bör ha lätta motorer. De är svåra att få upp i planing. Jag ser inget 4-takts alternativ utom Selva 7,5hk. Jag köpte Yamman förra sommaren. Men den står likväl märkt som -06:a? Själv så har jag en kanonfin ren roddbåt, ingen styrpulpet etc. En 35 år gammal Uttern 495, första årsmodellen. En 82:årig gentleman, som säljare. Även den bestyckad med en 2-taktare (Suzuki 9,9hk -02 37kg). En borttagen skruv gör att den ger 9,9Kw d.v.s. 13,4hk. Båten glider fram som en mindre segelbåt med sin lätta motor. Den är suverän. Ett starkt kort som båtnytt skrev. Den är tyst och fin. Inte alls som Suzuki på 70-80-talet. Då lät de mer som gräsklippare :-).

 

Så man har ständigt förbättrat sig. Numera ligger oljeinblandningen på 0,5-2% på Murklan. 0,5% i oljeinblandning på tomgång när den är inkörd och klar ryker inte som äldre 2-taktare. Så även det motargumentet som många har, ryker sin väg :-).

 

 

 

Tack för svaren. Kul att höra om stabiliteten i 9m/s och att fler än jag gillar det rätta klippet som bara en 2-taktare kan frambringa. Kanonbra!

 

Mvh

Peaky

post-18857-1394234649,8643_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilderna tagna med mobiltelefon är från mässan i våras. Jag har beställt min 568:a utan teaklaminat och utan dynor fram. Sittdynan bak, passar precis mellan ratten och rutan. Sen är det bara trä över en mössa över pulpeten och gå loss med vattensprutan. Ratt reglage och dyna ligger skyddade under huvan.

post-18857-1394234650,0253_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis vad man ville höra efter att ha beställt båt, har själv inte råd att hosta upp dom ca. 20 lök extra det kostar med optimax eller 4t. Hur många tankar bensin blir det?? Vad jag vet handlas det inte med utsläppsrättigheter när det gäller 2t.

2t 4 ever

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Ena fiskepolaren har en Mariner 60:a 4-takts efi. Var ute idag å firrade lite och jag måste ju erkänna (då jag gillar min 2-taktare) att den går underbart. Vid kallstart, inget pumpande på blåsan, ingen choke, startmotorn går typ en sekund sen surrar den igång utan någon som helst rök. Asså, det som låter mest på låga varv är ju skvallerstrålen!!Okay, det där riktiga bettet finns väl inte riktigt...Vad andra och tredjehands värdet blir kan man ju bara spekulera i men det kanske blir som med en gammal BMW-avancerad teknik men få vågar köpa en. Ingen verkar veta när kamremmen på snurran ska bytas tex, står inte i verkstadshandboken heller. Läste att EU parlamentet ansåg att livslängden på en utombordare var 300 timmar, ja va vet jag...
Finns det någon myndighetstext någonstans på nätet där man kan läsa om det kommande stoppet (?) för 2-taktare? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till din nya båt då Peaky.

Du kommer inte att bli missnöjd (tror jag!?)

Har du sedan som jag släpat 25 liters dunkar och prånglat in dom under någon akterlucka eller toft kommer du uppskatta den fasta tanken.

Och 4-6 pumptag på gummiblåsan är inte något man behöver gå och lägga sig å´ vila efter direkt.

Har också valt bort teak men det kanske kommer senare då den kvinnliga delen av familjen tycker det vore tjusigt.

Har dock ingen erfarenhet av vad teaken tycker om fiskrens.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej Ryds 568!

 

Det räcker med att jag släpar tankar till gummijollen och roddbåten. Men oftast köper jag bensinen på land. Så det blir tre resor med dunkar, innan bensinen slutligen hamnar i båten igen.

 

Det låter som du kanske hade en 510 GTI innan? Jag tittade på 510 GTI. Prismässigt med fast tank blir det ingen större skillnad plus att 568 GT är betydligt större.

 

Provkörningen försenades. Jag återkommer om det. Jag provkörde en kompis nyinköpta Silver Hawk 540 DC med Optimax 75. Den var relativt OK. Dyrare är 568:an. Men...? När man ändå är uppe i de prisklasserna (kring 200.000kr). Skulle jag nog ändå luta åt en Buster XL. Det ska bli intressant att jämföra 568:an med Silvern, Bustern och Uttern 5602:an (min förra båt).

 

Beträffande teak eller teaklaminat, så, visst är det snyggt när det är nytt. Efter några år blir det grått. Med riktig teak bli det dessutom underhåll med slipning (puts) och teakolja. Även teaklaminatet blir grått. Enda gången laminatet byter färg till brunt är vid regnväder när durken är blöt.

 

Sittbrunnen (inte däcket) på en segelbåt, är för min personliga del, det enda stället jag tycker det är helt OK med teak.

 

Dessutom så lossnar teak(laminat) förr eller senare. Framförallt på moderna båtar. Skräp och liknande samlas inunder.

 

En Islänning berättade att det fanns massor av äldre kanonfina fiskebåtar på Island till fantastiskta priser. Problemet var att de var osäljbara. De luktade fisk. Så... teaklaminat som i ditt fall i kombination med fiske, tror jag inte är så lyckat. Inte helt säker. Det enda jag med säkerhet vet är att, förra båten, Uttern 5602:an med teaklaminat och fiskfjäll under durkskivorna inte hade varit en lyckad kombination. Ser man på typ Trophybåtar så är de alltid plastrena invändigt.

 

Sen beträffande 4-takt och direktinsprutade 2-taktare är jag inte direkt främmande, bara skeptisk. Jag har defacto haft tre större 4-taktare. En Honda 50hk, en Mercury 50 Bigfoot och senast Yamaha 115 4-t EFI. Den motor jag gillade bäst var Hondan. Jag hade den på en Flipper 575 HT. En riktigt lyckad kombination.

 

Däremot borde vissa återförsäljare förbjudas att överhuvudtaget få sälja motorer. En galning till återförsäljare trodde tydligen att jag var idiot. Han ville på fullt allvar sälja en Suzuki 140 hk 4-takt till en Flipper 575 HT!!! Jag är riktigt förbannad på honom. Nr 1. Så försökte han stjäla mina pengar. Nr 2. Sälja på en livsfarlig kombination. Nr 3. Vid en eventuell olycka skulle försäkringbolaget backa direkt. Flipper 575 HT är maxgodkännd för 90hk. Nr 4. Suzukin väger alldele för mycket för den båten. Det är klart att det går viktmässigt. Men det är en olycklig viktkombination.

 

Jag vet inte om tillhör vett och etikett att i det här forumet att namnge oseriösa återförsäljare. Jag skulle gärna vilja namge honom. Som bekräftelse på detta fick jag, när jag gick ut. Man gjorde service på en Bella 561 HT med Suzuki 140 4-takt. Jag ruskade på huvudet. Den är maxgodkännd för 90hk. Alltså... En kund som blivit grundlurad!!! Det finns säkert fler. Återförsäljaren befinner sig i skärgården, var 08:orna utan båtkunskap köpt sig ett sommarställe. Det är klart att det kortsiktigt går att lura dem.

 

Jag var alltså ute efter en Honda 50hk! När han fick klart för sig att det inte fanns några möjligheter att sälja på mig en 140hk, så kunde han inte ens svara på den enkla frågan vad en monteringen av en Honda 50hk kostade. Snacka om en hal och helt oseriös återförsäljare.

 

Nu spårade jag ur :-). Blir bara så förbannad, när jag tänker på det.

 

Jag återkommer när jag provkört 568:an.

 

Mvh

Peaky

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...