Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Maxi_77

Ojämn gång på Suzuki 6hk

Rekommendera Poster

Har köpt en Suzuki 6hk från slutet av 80-talet som tyvärr går ojämnt. Motorn är förhållandevis lättstartad men tyvärr kommer den liksom inte igång ordentligt, den rister och skakar mer än den borde och om man lämnar den på tomgång så stannar den. När motorn väl går så gör den det liksom i cykler, dvs den tänder till en sekund; slutar att tända, tänder igen osv.

 

Enligt föregående ägare så går den något bättre när man lägger i en växel. Troligtvis bara säljsnack, eller kan det vara så att den går bättre under belastning?.

 

Tändstiften ska tydligen vara hyfsat nya och förgasaren vara också rengjord. Vad mer kan det vara som gör att motorn går ojämnt? Något med tändnigen (ibland får jag en känsla av att de två cylindrarna inte är riktigt synkade)?

 

Är det någon som har någon idé om vad det kan vara?

Tack på förhand /Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


1. Kolla att det kommer fram bensin:

Kör en liten stund och ta sedan ur tändstiften och kolla hur de ser ut. Optimalt är att de ska vara gyllenbruna tror jag. Är de blöta så kan det antingen vara tändningen eller kompressionen.

2. Kolla kompressionen: Köp en kompressionprovare på biltema (130 kr) och kolla att du har kompression på alla(?) cylindrar.

 

Det skulle jag börja med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Kolla så att inte stoppknappen är glapp, det går att koppla bort den. Kan vara dax att byta bränslefiltret.

 Min Suzuki 8hk gick dåligt på tomgång när jag råkade blanda i lite för mycket olja, 1,5% istället för 1% som den ska ha. Byte tank till en med rätt blandning och den gick som en klocka igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Nu har jag lite att kolla upp i helgen. Om det visar sig att kompresionen är dålig så låter det som det blir rätt bökigt att fixa. Beror inte det på att tex kolvringarna är dåliga?

Jag antar för övrigt att det inte är det lättaste justera tändningen heller för den delen.

Är det förresten någon som vet var man kan få tag på en reparationshandbok eller liknande för en 6 hk suzuki (88:a tror jag)

 

Tack!

Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...