rohed 0 Postad 4 Maj , 2006 Har läst om Mp i forumet och åsikterna om nyttan går tydligen isär. Ström är för mig något som kommer ur vägguttaget(om det inte har blåst för mkt).That`s it. Undrar därför; mp är enligt vissa bra på att höja laddningen från solpaneler enkelt uttryckt, har den samma effekt på laddningen från en utombordare där det också bara rör sig om 4-5 amp? Eller är jag ute och cycklar nu igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 15 Postad 5 Maj , 2006 Tyvärr funkar det inte på en utombordare. Att det funkar på en solpanel beror på att panelen lämnar för hög spänning till batteriet. Regulatorn sänker spänningen lite och lämnar mer ström istället enkelt uttryckt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustaf05 0 Postad 5 Maj , 2006 Hej, Jag är inte av den uppfattningen att spänningen från en solcellspanel (med 36 celler) är för hög. Den ger max effekt vid c:a 17V och ett blybatteri behöver drygt 15V för att må bra. Batteriet är visserligen fulladdat vid 14,4V men syran skiktar sig och blir mer konventrerad i botten och det botar man genom att låta batteriet koka en stund innan laddningen avbryts. Sen återstår 2 V och den överspänningen behövs för backdiod och spänningsfallet i ledningarna. Det finns ju solcellspaneler med 30 celler (sk självreglerande) men de förmår inte ladda batteriet helt fullt inom rimlig tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 15 Postad 5 Maj , 2006 Ett öppet bly/syrabatteri skall laddas med max 14,4 V. Gasningsspänningen ligger vid 13,9 V vid rumstemp. Ett batteri som är så stort att det behöver syracirkulation har pumpar monterade på varje cell. En solcell är ju tänkt för ständig inkoppling, om den då laddar med 16-17 V har du snart förstört batteriet. Du kommer troligen aldrig att kunna mäta de höga spänningarna på en inkopplad solcell då dess kortslutningsström inte är mycket högre än laddningsströmmen, vilket också är en anledning till att använda en Max-power. Till sist en diods spänningsfall är omkring 0,7 volt. Jag tycker att du svamlar mycket om saker du inte har en aning om. Det kan ge problem för folk som eventuellt tror på vad du skriver. Om du har åsikter om saker och ting uttryck de som du har kunskap om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustaf05 0 Postad 5 Maj , 2006 Nu tycker jag nog att du tar i! En solcellsanläggning kräver en regulator som förhindrar överladdning och helst även djup urladdning. Kopplar du ihop en solcell som ger 21V (utan belastning) med ett batteri på 12V kan man tro att det blir en strömrusning men du påpekar själv att så inte är fallet. Batteriets spänning är fortfarande 12V men den börjar stiga när laddningen pågår. Det där om svammel får stå för dig. Jag tycker att MG är ett bra forum, jag har fått svar på många av mina frågor och jag går in i trådar där jag anser mig ha något att tillföra. Tyvärr kan man trampa folk på tårna då och det är tråkigt. Det som börjar som en seriös länk spårar lätt ur och blir pajkastning. Många har ju under våren gått ur MG och det är klart att intresset att ge sig in i hetluften minskar för varje kastad paj. Det gäller oberoende av vem pajen är riktad mot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rohed 0 Postad 5 Maj , 2006 Ok, tydligen ett hett ämne med många åsikter. Men har jag uppfattat det hela rätt så har inte Mp någon positiv effekt på laddning från utombordare. Nä, för bra för att vara sant förstås. Tack för svar och funderingar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser