Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
primouza

Läs detta!!!

Rekommendera Poster

Hej!

 

Nu tror jag att jag håller på att bli totalt galen...

Kan nån förklara EXAKT hur man ska montera en termostat i en mercruiser 5.0 -90??

 

Jag tror att jag på nåt jäkla vis har lyckats sätta den på fel ställe, fråga mig inte hur men så är det.

 

UNDER termostathuset finns så vitt jag kan se en fasning i godset där jag trodde att termostaten skulle sitta.

 

När jag tittar på spängskissen (länken) så ser det ut som att termostaten ska i OVANIFRÅN?

 

http://media.stemtostern.com/default.asp?image=http://media.stemtostern.com/LSDATA/LSDATA_FULL/CRUISER\816596\21.GIF

 

Varför finns det 2 ställen att sätta termostaten på?

Är det undre alternativet till för sötvattenkylning eller så?

 

Jag har sjövattenkylning på min.

 

Jag har varit och köpt en Sleeve (nummer 10 på sprängskissen) idag (en plasthylsa) som ska sitta som ett stopp för att termostaten inte ska kunna lyfta från sin plats av vattentrycket, dock så får jag inte ner denna hylsa i termostathuset varken från ovan eller undersidan.

 

Är det en plasthylsa även original eller är det gjutet?

Jag menar om den gamla hylsan på nåt vis sitter kvar så at jag inte får ner denna.

 

Detta problem måste ju flertalet på maringuiden förstå så jag hoppas på MÅNGA svar...

 

Ja, jag vet att jag är en idiot :-)

 

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruva loss locket, ta bort bultarna och lyftöglan, locket och packningen!

 

Sätt i termostaten med fjädern neråt! Stoppa i hylsan, min är i plåt. Det finns en liten pigg som skall passa mot spåret i termostathuset så att öppningarna för vattnet kommer rätt. Lyft inte av hela huset allt skall sitta under det översta locket!

 

Ring mig i morgon om det inte funkar jag PM:ar numret.

 

Mvh

PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte termostat för ett par dagar sedan.

Plast-sleeven och termostaten var svår att få dit pga rost så jag filade lite med en halvrund fil i huset.

Alltså:

*o-ringen i först

*Termostaten sedan ovanpå o-ringen

*Sleven (notera spåret som sagt)

*Packningen

*Locket

*Lyftöglan (om sådan finnes)

 

Jag lyfte ut hela huset vilket resulterade i att jag fick byta den unre packningen också.

Jag kletade på Biltemas packning på tub (den röda) på alla packningar för att vara säker på att slippa läckage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkade kanon!

 

Är det nån som vet varför man har ett fasat spår i vattenhålet under termostathuset?

Det förvillar ju bara oss amatörer iom att termostaten passar EXAKT i det fasade spåret..??

 

Dumt tycker ja...men det finns säkert en förklaring, så om nån vet skulle jag gärna vilja veta.

 

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det löste sig med hjälp av medlemmar på Maringuiden

 

:-))

/Kenbja 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...