Gå till innehåll
tisdag 21 juli 2026
zumpen

Hur mycket klarar en generator?

Rekommendera Poster

Hejsan jag funderar på att slänga i ett 80amp batteri till i båten, jag har 2 st batterier redan på 60 amp styck men ligger mycket still och har mycket elektronik på båten.. vet ej vad jag har för generator man motorn är en AQ170 Penta B30 alltså.. är nog orginal generatorn skulle jag tro. nu undrar jag om det bara är att kasta i ett batteri till eller måste jag ta hänsyn till hur stor generator jag har??

Mvh/Nicklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde inte ge dig några problem, det är ganska normalt med tre batterier i båten. Ett start batteri och två förbruknings batteri, det tar längre tid innan alla bterierna är full laddade. Om du ligger still mycket kan det vara vettigt med solceller också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är absolut ingen expert men har läst att om man kombinerar flera batterier i en förbrukarbank ska dessa vara dels av samma storlek (kapacitet) och också samma ålder/skick.

Ska använda 3 förbrukarbatterier à 75 amp (nya) 1 startbatteri à 75 amp (gammalt) på min standardgenerator. Och förväntar mig att det ska funka.

Kolla gärna www.skyllermarkspressar.se. Finns en hel del intressant där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok bra då kör jag på det.. =) hittare ett 80 amp batteri på Harald Nyborg för 699kr kan det vara nåt tro?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är inga problem med fler batterier.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hei.

Da må jeg snakke lit i mot oppfattningen deres.

Det er en stor problem med flere batterier.

Ingen standartregulator klarer å lade med full effekt, men heller ikke til å lade store batteribenk tilstrekkelig om en akseptabelt tid.

Les gjerne litt på websidene våre om tema høyeffektregulatorer DAR12 eller PDAR.

Mvh.

Jørg

ps: varslingen for nye innlegg virker ikke til enhver tid.

Vennigst send en kort e-post hvis noen vil gjerne diskutere om det eller har flere spørsmål.

Adressen er [email protected]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...