Gå till innehåll
fredag 08 augusti 2025
Legolas

Motorstrul vid start av varm motor

Rekommendera Poster

Hej

Jag har ett litet motorproblem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

När jag har kört min motor en tid och sedan stänger av den i minst fem minuter händer följande,

Den går lätt att starta och det är inga problem med att öka varvtalen på tomgång, men när jag lägger i växel och gasar så dör den. Efter ett antal försök så kommer den igång och går som vanligt igen.

Vet någon vad det är som gör att motorn beter sig så här och hur jag eventuellt kan åtgärda det?

Motorn är en Evinrude 70 hp, tvåtaktare ifrån 1998.

Tacksam för svar

Legolas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade liknande problem med min johnsson 70Hk, när jag varvade på tomgång så gick den bra men när jag la i växeln så blev den så slö att den till slut dog, MEN då gick den aldrig bra när jag la i växeln vilket din gör.

Mitt problem va ialla fall att det var ett hål i ena kolven. Som jag inte märkte förän jag hade kompestat den. Då såg man en stor skillad.

tror iofs inte att det är det felet på din snurra då den funkar utmärkt när du kör med den från kallstart och att den funkar efter ett tag.

kan det vara tändningen som spökar kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för inlägget christopheri

Det kanske kan vara tändningen men jag tycker det känns som om det har något med bränsle/luft tillförseln att göra. Om det är tändningen så borde det väl inte spela någon roll om den är varm eller kall?

Legolas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...