Micke9000 16 Postad 22 April , 2006 Hejsan. Idag när jag var ute vid min båt och tänkte provstarta för andra gången innan sjösättning så hände det något. Det är en Mercruiser 228 5.0L V8. Innan jag provstartade så tänkte jag koppla in min varvräknare lite på lösen. Anslöt plus och minus till mätaren till batteriet och signalkabeln till minus på tändspolen. Sen va det dags och starta. KLICK sa det och all ström bara försvann. Motorn ville inte gå runt ett varv. Hmm tänkte jag och kopplade bort varvräknaren igen. Då startade motorn direkt men går vara på styvt 4-burkar. Den går alltså bara på de 4 vänstra cylindrarna nu. Vad kan kan hänt? Den har ju gått bra förut. Sjösättning på Måndag så svar önskas hjärtligt. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 22 April , 2006 vad har du för typ av tändning?Konversionell med brytare ellr thunderbolt?. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 22 April , 2006 Det sitter brytare på den... Öppnade och tittade på den men såg iaf inget fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 22 April , 2006 Någon som kan förstå vad som hänt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krawa 4 Postad 22 April , 2006 skall inte signal kabeln vara på pluspolen. tror din spole lagt av tyvärr. mvh krawa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 22 April , 2006 jag skulle plocka ur stiften och lägga dom mot blocket och se vilka som får gnista.funktionen är att när brytaren sluter skaps gnistan så det låter konstigt att bara 1,3,5,7 skulle få gnista, om varvräknaren skulle ha gjort felet så nej då skulle den ha bränt spolen och då skulle den vara död helt.har du lyckats att ändra tändningen?(vridigt fördelaren).att motorn ej gått runt pga varvräknaren det är omöjligt med tanke på hur en startmotor e kopplad.startar den eller bara tänder den till på 4 burkar när startmotorn går?.Många startmotorer har en plus som går till plus på tändspolen för att när startmotorn går får man ett spänningsfall pga effekten startmotorns effekt. om den nu ändå ger gnista men inte på alla stift byt ut brytarna samt kasta ut kondingen och sätt dit brytarlöst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 22 April , 2006 signalen till varvräknaren skall vara kopplad till minus.om spolen e tarsig ger den dålig eller ingen gnista alls,den kan ej bara ge på ex 4 cylindrar.om en motor får gnista på bara vissa stift när man tagit ut dom och lagt dom på blocket så e tändnings problemet ej spolen utan brytare eller cdi modul som bråkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krawa 4 Postad 22 April , 2006 draco! e de inte möjligt att han tror att de går på 1 3 5 7 men i själva verket väldigt dålig gnista till samtliga ,och skulle då inte motorn skaka nåt inituhelvete? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krawa 4 Postad 22 April , 2006 okej man lär sig nåt nytt var dag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 22 April , 2006 Jo jag misstänker att det bara låter som den går på vissa cylindrar och då e det bra att plocka ut dom för att konstatera om det är så eller om alla får,samt titta på stiften och se vilken färg dom har efter att man provat att starta motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krawa 4 Postad 22 April , 2006 så sant. jag en cyl och går inte den byter jag eller rensar jag tändstiftet helt kanon . inga hastigheter men va tryggt hon går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 22 April , 2006 va skönt att slippa problemet med fler cylindrar att felsöka mitt problem efter trimningen av min 350 e soppa kostnaden,har du förslag på hur jag ska elemenera bort problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mancruiser 0 Postad 23 April , 2006 ja....tändspolen e nog rökt,varvräknarn ska kopplas på plus på spolen,byt den så funkar det nog..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 23 April , 2006 Tack för alla svar. Var ute vid båten idag och testade tändstiften. 4st ger bra gnista. 3st ger dålig gnista och ett som det inte kommer någon gnista på alls. Testade stiften oberoende av tändkabel så det bör vara fel på stiften. Kan tändspolen vara inblandad i de tre stift som inte ger full gnista? Kan jag ha skadat brytarspetsarna? Kanske lite bra att byta allt det ovannämda? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krawa 4 Postad 23 April , 2006 nej jag tror det räcker med att byta stiften(bör göras inför varje säsong anser jag oavsett motor) lycka till. mvh krawa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 24 April , 2006 Det var fel på stiften samt att ägaren innan mig hade satt tändkablarna i fel tändföljd. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser