Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
r-bert

topcot

Rekommendera Poster

pratade med en gubbe i hamnen i går ,jag nämde att jag skulle måla båten ivändigt ,helst med två komponet .Han sa att jag kunde avända topcot .Titta i seasea katalogen men hittde ej nåt vid detta namn .Har ni nåt förslag på tålig färg som jag kan använda mvh robert (obs det är en yta som jag kommer att gå på ,en öppen båt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Sea-Seas katalog för år 2005 finns topcoat på sidan 20. Men jag rekommenderar inte den produkten. Utan föreslår i stället att du tar någon epoxygrundfärg i botten och sedan polyuretanlackfärg på toppen./lycka till med målningen/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Topcoate är Gelcoate som man blandar i någon procent vaxlösning i. Gelcoaten lägger man ju mot en vaxad form, men om man målar med gelcoat utan att blanda i vax så torkar aldrig ytan utan klibbar. Jag har gjort det misstaget en gång.
( Jag började skriva; om du målar med topcoate... men jag skriver så här i stället)
Om jag skulle måla invändigt med topcoate skulle jag slipa ned ytan ordentligt mmed maskin så att den blev ren. tvätta med aceton och måla på topcoaten.
Om jag skulle måla med tvåkomponentslack skulle jag slipa över ytan, tvätta av med aceton. Derefter skulle jag måla med en grundfärg avsedd för plast, för att få bra vidhäftning och därefter tvåkomponentslack.
Om det är ytor du skall gå på skulle jag nog stryka just de ytorna en gång extra med halksyddsmedel i blandad. Det finns en särskild halkskyddsfärg om du går på hela ytan du skall måla.
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppcoat är gelcoat uppblandat med 2-4% vax som gör att gelcoaten ythärdar

och blir mer lättslipad.Fungerar bra men du kan använda vilken tvåkomponentslack som helst som alternativ. lacken något starkare toppcoat

lättare att reparera skador.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så då kanske jag kan använda gieshield200

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...