Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
peos

Raderad?...Wille...

Rekommendera Poster

Hej, det låter bra. Vad jag ville säga med mina inlägg var bara att det inte är självklart vem som äger inläggen, det är ett avtal mellan medlemmen och forumägaren beskrivna i de villkor man är tvungen att acceptera vid registrering. Detta saknades tyvärr i MGs villkor

 

Sen blir det ju lite mer komplicerat när man raderar en hel tråd och samtidigt andra medlemmars inlägg.

 

Jag antar att ni inte vill ha den här debatten igen och kommer med klara spelregler inför framtiden. Att MG driver siten med vinstintresse tror inte jag någon opponerar sig emot.

 

Båtar? Här uppe i norr kör vi fortfarande bil på isen, sjösättning i slutet på Maj förhoppningsvissmiley-smile.gif\

 

/jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

För information angående vad som reglerar vem som ”äger” ett inlägg på eller i ett forum hanteras i två lagtexter:

 

 

 

1. Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

Lagtexten i helhet:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.htm

Historia & fakta:

http://www.notisum.se/rnp/sls/fakta/a9600729.htm

 

 

 

2. Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor

Lagtexten i helhet:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980112.htm

Historia & fakta:

http://www.notisum.se/rnp/sls/fakta/a9980112.htm

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Stavhammar,

Trevlig kvällslektyr du bjuder påsmiley-smile.gif\ Inte lätt att entydigt utläsa vem som äger inläggen/trådarna. Det enda jag hittar i texterna ang. detta är följande

 

 
Information till användarna


3 § Den som tillhandahåller en elektronisk anslagstavla skall lämna information till var och en som ansluter sig till tjänsten om sin identitet och i vilken utsträckning inkomna meddelanden blir tillgängliga för andra användare.



Jag har inga problem med att acceptera att MG äger inlägget, tycker bara att det ska klart framgå att det på det viset som i t.ex SVT.se villkor, då slipper man ju diskussioner som denna. Sen kan man ju fundera på om det ska vara tillåtet att radera/ändra i inlägg som någon annan äger.

 

Ni jobbar ju på det så det blir säkert bra..jag har ju bara ca 2 månader kvar till sjösättning så jag ska läsa igenom lagtexten ett par gånger till14.gif\

 


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roligt att du tycker juridiken är kul :-)

 

Min mening är att det är en soppa överhuvudtaget.

Och att anledningen till att till exempel SVT och IDG har dessa regler är att det förmodligen finns stora chanser att det kommer till nytta i deras respektive media (läs tv, radio och tryckt press) och därmed kan komma att spridas i en större utsträckning.

 

Hela lagtexten skrivs ju inte ut på svt/idg utan det är fakta som dom själva tycker är av typen detta kan ge oss problem om vi inte skriver det uttryckligen. Svensk juridik bygger ju mycket på lagtexter och dess tolkning och förarbete till skillnad från anglosaxisk lag som bygger på att allt som skall gälla skall skrivas. Kolla på tex Microsoft och deras licensavtal eller liknande.

 

På maringuiden sprids det som skriv i forumet på denna siten och inte på andra sätt och det är därför det inte har skrivts in i våra regler. Sedan vet jag inte i vilken utsträckning dessa lagar är dispoitiva eller hur mycket som måste vara uttryckligen skrivna i våra regler på siten.

 

I och med att lagen finns och att dessa lagar inte i sig är dispositiva så som räntelagen och avtalslagen är så vet jag inte hur tolkningen är men det är nog mer fakta av kuriosatypen. Är det skrivet/publicerat/återgivet så är det för allas betraktande.....

 

Men det e kul med juridik i alla fall.

 

//stavhammar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst karlVanHeinkel

Är han raderad?21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jäkligt intressant tråd faktiskt trots ålder....kan väl för fan inte vara så svårt att styra upp med ett enkelt regelverk! Dispositiv eller inte, det är väl för katten dom står bakom forumet som sätter regelverket för det forumet det gäller, sen om man gör fel när man exempelvis kringgår lagar som är indispositiva ( dvs tvingande) då blir det ju fel, men det kan man lösa i stort sett med en mening.

 

det är inte underligt vi ser inaktiva och okända användare i trådarna utan inlägg....haha...kul tråd i alla fall! Jag tror admin på maringuiden har alldeles för lite över numera med nya ägare att fixa sånt här....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inläggen borde inte Raderas, trådarna blir oläsliga om man klabbar med dom på det viset.

Okey om man vill hoppa av, men då behöver ju inte inläggen ryka.

Det är väl bara att man får acceptera det vid registreringen.

 

/BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin

Fantastisk tråd detta, kul att hitta något nytt att läsa. Varför missade jag den då? Oskyldig
Nu när jag sökte fastnade jag för Wille eftersom jag tycker att han har/hade den vackraste av träbåtar och tänkte låna bilden till ett annat inlägg. Wille som faktiskt är saknad fortfarande, i alla fall av mig.
Nåja, den får man låna en annan gång. Tråden var ju upplyftande iaf Skrattande Trots rubriken.
Varför har alla sådana här diskussioner upphört?

/Ovan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...