Gå till innehåll
fredag 03 maj 2024
Kickdown

Rekomendation

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Jag vill/skall köpa en Forbina 8000DC och har två att välja mellan!

1 med 31:an i som är i mycket gott skick vad gäller kapell, dynor och turbo allt nyligen bytt, men utan värmare,varmvatten och bogpropeller!

Eller en med 41:an med bog, varmvatten och värmare men med kapell och inredning från börja 90-tal!

Vad tycker ni? är den ena att föredra framför den andra? och i så fall varför? likvärdigt pris är begärt för båda. har ni någon prisbild klar för er? begärt pris ca 500kk!

 

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du säger ingenting om skicket på båten med 41-an, frånsett dynor och kapell. Om vi antar att båtarna f.ö. är likvärdiga kan vi till att börja med försöka sätta pengar på skillnaderna. Nya dynor kapell och turbo skulle jag värdera till runt 50.000. Mervärdet för 41:a bog varmvatten värmare skulle jag lägga runt 70.000, men det är väldigt mycket mellan tummen- och pekfingretvärden och någon annan kommer säkert att protestera. Viktigast är nog att du själv funderar över vilket du värderar mest. Jag skulle personligen inte tveka en sekund. En kraftigare motor och en bogpropeller skulle fälla utslaget. Kapell och dynor kan man alltid fixa till på sikt och turbon i 41-an håller kanske länge till. Men som sagt: Allt detta givetvis under förutsättning att båtarna f.ö. är likvärdiga. Vilken gångtid respektive motor har är en viktig detalj. Du hittar säkert fler faktorer att väga in. Noggrann koll på små detaljer ger ofta en god bild av hur båtarna har varit skötta och underhållna. Skitigt mottorrum, gammalt oljespill under motorn, flottigt och illa städat pentry, div fläckar och skrapmärken, smutsiga stuvfack, elsladdar som hänger kors och tvärs, repiga matta fribord, sedan länge oputsade fönster, lack på ev trä utomhus flagnad, dålig lukt på toan, slitet och fransigt förtöjningsgods är några exempel på detaljer som jag tycker ger en god fingervisning om hur förre ägaren skött sin båt.

 

Vad beträffar priset är jag osäker, men tror att det ligger ganska rätt. Som jämförelse kan nämnas att vår Marino 80000, årsmodell 89, AQAD41 ca 700 tim., ankarspel, värme, varmvatten, ej bog, mycket välvårdad och i mycket gott skick kostade ungefär lika mycket för två år sedan.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för utförligt svar.

31:an har haft samma ägare sedan ny och har även annan utr. som plotter, ankarspel och ny autopilot samt i mycket god kondition. den har gått ca 1000h dock!

41:an har haft 2 ägare varav den sista i 1 säsong men den har enligt uppgift gått enbart 500h!

Vad tycker ni?

 

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
500 timmar är så lite att det skall synas på båtens skick i övrigt. Dvs. den har inte varit så mycket använd. En 41-a borde gå åtminstone 2500 timmar utan problem. Jag vet inte så mycket om 31-orna, men 1000 timmar låter inte så mycket. Möjligen kan en 31-a ha tvingats jobba hårdare för att ge önskad marschfart. Dessutom kan man bli lite fundersam över att turbon skulle ha stuckit redan efter 1000 timmar. Stämmer timräknaren någorlunda med distansen på loggen om du räknar med någon rimlig medelhastighet? MEN slitstyrkan gäller under förutsättning att motorerna har skötts, konserverats och servats på ett riktigt sätt. Återigen får du lita lite till magkänslan. Vilket intryck ger båtarna och deras ägare? (Om du har träffat ägarna?) Tummen mitt i handen och skiter i båten så länge den går eller Intresserad och noggrann båtägare En annan fråga du bör ställa dig är: Vilken marschfart och förbrukning kräver jag av min båt. Räcker 31-an till för att möta dina krav.

Du yttrar dig mycket positivt om skicket på 31-alternativet, men säger egentligen inget om 41-an. Betyder det att det är sämre? Eller har du redan förälskat dig i 31-an och vill ha lite medhåll??

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nej jag tyvärr inte bestämt mig!

41:an är i vad jag uppskattar normalskick medans 31:an är i topptrim.

Hade det inte varit för motorn hade jag inte funderat.

Kanske skall köpa 31:an ändå och om jag upplever den för klen byta ut motorn till en 41:a till nästa säsong.

Det är samma motorbädd på båda så det skall inte vara några större ingrepp.

Jävligt jobbigt att vara så osäker!

 

Tack för hjälpen

 

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett något taskigt inlägg!

En första förutsättning för båtköp/ägande. Veta vad man vill ha/få ut av båtägandet.

När man vet vad man vill så skall man nog väldigt noga tänka efter vad för förutsättningar det krävs för att uppnå det optimala båtandet. Dvs vad vill jag få ut av mitt båtliv, vad för utrymmen och vilken utrustning är jag betjänt av. 

Ursäkta mej, men hur dynor, kapell och övrigt krimskrams ser ut är helt egalt. Hur ser skrovet, överbyggnaden, fönster, lister, kölsvin, elinstallation, motor och vilken utrustningsnivå och hur denna är installerad är det viktiga. Och så någon redan påpekat, hur verkade ägaren, kunde denne något eller var det bara tuta och kör så länge det går, är viktigt. Där har vi magkänslan. Inte hur dynor och kapell och en massa kraffs ser ut eller är bytt.

Sedan beror det på dig. Vad för båtägande är det du vill ha? Att äga/sköta en båt kostar alltid pengar. Men man skall inte köpa en båt vilken man från början kalkylerar att byta ex motor. Nej, det finns så mycket båtar till salu att man kan vänta på något ex som uppfyller ens förväntningar. Det kan ta lite tid men det dyker alltid upp något.

Det är inte dyrt att köpa en båt utan det som kostar är att utrusta den!/Nitro

Ps, nu menade jag inte dynor och kapell, kostnaderna för dessa är marginella kostnader. En rätt installerad bogproppeller är guld, likaså en  underhållen motor, då gärna en 41B. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag tittar på Forbinan pga den är vad jag vill ha vad gäller användningsområde och ytrymme mm. Allt ser kanon ut men eftersom jag inte är kapabel att besiktiga överbyggnad mm. så kommer jag givetvis att anlita en besiktningman för detta!

Till skillnad från dig så tycker jag inte att skicket på interiören är egalt då det kostar en del att byta ut densamma!

 

 

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Jag lade ner lite tid och skrev ner min uppfattning och ifall denna inte passar så är det bara att beklaga. /lycka till med dit båtköp/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Tyckte tonen i ditt nedlagda arbeta var lite märklig bara!

Saker som ursäkta men hur kan det vara viktigt och krimskrams mm.

Möjligt att jag överreagerade och i så fall är det jag som ber om ursäkt.

 

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...