Jump to content
Tuesday 11 May 2021
Sign in to follow this  
flipperpeter

Volvo 151B tomgång/förgasare/byte samt brytarlöst

Recommended Posts

Hej,

 

Finns det nån som har nån erfarenhet av byta ut 2 st orginal solex mot 1 st 2-ports Weber? Orginalen är som vanligt svåra vid start när motorn är kall o ingen choke finns.

 

Vilken weber 2-port och insug ska man ha?

Drar den mer soppa?

Kan Ignitor tändsytem vara en idé att byta till?

 

Tacksam för lite input!

 

Mvh

Peter

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En Weber 36/36 är aldrig fel. Problemet är bara att få förgasaren rätt bestyckad (kan vara en ganska dyrbar grej). Motorn kommer med största sannorlikhet dra lite mindre på lågvarv, sedan är det upp till dig att få i rätt högfartsmunstycken.

När det gäller brytarlöst är detta (givetvis) bäst. Eventuella problem kan vara att få tändkurvan rätt.

MEN gör inte båda sakerna samtidigt för det är lite mek med att få allt rätt och har du både förgasare och tändning att laborera med så vet du inte var felet sitter ifall motorn inte går bra. Så ta och inrikta dig på en sak åt gången!!! /lycka till/Nitro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ronwill Speedshop på Gotland kan hjälpa dej med både förgasare o tändning

tel 0498-243900  ( ronwill@telia.com

Lycka till

Fogden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

 

Håller med Nitro. Har i o f s B20 men med Weber 36/36. Fungerar bra, men jag vet ju inte om det blev någon direkt bränslebesparing. Själv skulle jag nog inte byta om inte de befintliga förgasarna började bli risiga. På bilen kan det ju vara ett jäkla meck att få dubbla förgasare att lire, men en marinmotor är ju inte fullt så känslig på den punkten.

 

Vad gäller tändsystem monterade jag ett 123ignition (www.123ignition.se) och det var en riktig hit! Men jag vet inte om det systemet finns för B23-blocken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vet fortfarande inte, varför ni svenskar (själv finne) ska installera dendäran Weber 36/36:an på alla Volvo Penta rödblockar motorer. :D

 

Det är visserligen en ok förgasare, men den är varken ett ekonomiunder, eller någo att ha, om man vill behålla hästkrafterna. :(

 

Här är en enkel TEORETISK beräkning på förgasarna:

22x 44mm förgasare: 3041mm^2 = 146hk

36/36mm weber: 2035mm2

 

Alltså nu beräknar vi gas-spljällernas TOTALA yta, obeservera 50% SKILLNAD! Alltså Orginal solexarna har 50% större yta än webern, eller webern är 33% mindre. Detta kan innebära (och oftast gjör) en 33% effektförlust!!!! Alltså av dina 146hk har du kanske kvar bara 98hk!!! Och av ditt vridmoment på 205Nm har du kvar kanske 180Nm.

 

Denna weber ÄR HELT ENKELT FÖR LITEN till en 2,5L motor, Fråga t.ex KG-trimmning eller någon annan! Menad till motorer upp till 2,1L, och max 120hk. Mer kan du inte få ut med den.

 

Om du ställer Solexarna rätt, och skaffar brytarlös tändning, kan jag lova, att du har slut på soppaslurkandet, och fin tomgång även kall.

 

Kompisen min hade en AQ131D (samma som AQ151, bara att 2,3L och snällare kam och enkel förgasare). Den monterade han AQ151 kam och förgasare på. Han hade alltså problem med kallstart. Sen skaffade han brytarlös tändning, och det löste problemet. Motorn gick som en klocka på 900rpm även som kall!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack igen för ett intressant inlägg, har även hört med en annan mek att weber förgasarens flottörer kan kärva pga vibrationer från just en Volvo båtmotor, vet ej?

Även att ojämn gång/tomgång kan vara pga isbildning i Solex förgasarna, kanske kan stämma eller?

 

Brytalöst verkar ju vara en bra grej att konvertera till!

 

Mvh

Peter

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jo, som sagt, håll Solex:arna, dom har mycket bra effekt/förbrukningsförhållande tycker jag.

Själv har jag en AQ171A/290D -87 (samma som AQ151, bara att 16v, och 167hk) i min Jurmo Trimaran HT (5,65m x 2,15m, 1100kg), den toppar 38kn, och drar vid 25-26kn marschfart runt 0,8l/distans med orginal solexarna, utan någon snålställning.

En annan möjlighet är att byta till AQ171 förgasare, de har automatchoke, annors lika (utom bestyckningen) som AQ151.

Själv ska jag göra ett försök på att bygga programmerbar insprutning i år till min AQ171. Får se vad det blir. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Webern funkar kanon till b20.b21,b230,men till 2,5liters för liten sett dit en edelbrock istället så kan du få det att funka bra dom e väldigt lätta att bestycka om kostar ca 100 kronor,Brytarlöst absolut det bästa jag gjort på min 23:a har nu satt in liknande på  min v8

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har en VP 151C som så många andra är lite grinig när den är kall. Orsaken trodde jag berodde på avsaknad av choke och att bensinångorna kondenserar i insuget innan motorn har blivit riktigt varm. Hur kan ett brytarlöst system avhjälpa bränslebrist vid kallstart? Jag säger inte att den inte kan gå bättre med brytarlöst vid kallstart, jag bara undrar hur det hänger ihop.

När min är varm går den iallafall som en klocka i 600-700 varv vilket kanske är lite lågt...men växlingarna känns å andra sidan inte alls.

 

Jan

Share this post


Link to post
Share on other sites

VolvoMan,vartifrån skaffade din kompis delarna när han bytte till brytarlöst.Tog löst strömfördelaren idag.Såg fruktansvärd ut inuti.Har kommit fukt in som gjort att rotoraxeln har rostat.Troligtvis har sjövattenfiltrets lock läckt någon gång.Rosten på axeln har slipatner bakelitbiten som ligger emot axeln och öppnar spetsarna,så när jag snurrade på axeln kunde jag inte urskilja att spetsarna öppnade över huvudtaget.Så de blir brytarlöst härefter....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

En länk på brytarlöst:

 

http://123ignition.se/index.php

 

Ang webrar, det gjöts insug även till holly lilla 2 portan spöade lätt webrarna i alla fall på B20.  Men en parameter som Weberfolket helt glömmer bort är hur mycket de förlorar i vridmoment när insugshastigheten minskar vilket den gör när insugsvägens längd minskar.  Mest ekonomiskt måste ändå vara en vacumstyrd förgasare typ sentida SU eller stromberg

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

 

Efter att jag har suttit på läktaren ett tag och läst era problem med Volvo´ s äldre modellprogram AQ131-151-171 så tänkte jag se om jag inte kan hjälpa er med ett justerings tips som jag har gjort många gånger på dessa motorer när jag jobbade som mekaniker på ett Volvo Penta auktoriserat varv.

 

Det ni skall göra är att konstatera vilken modell ni har på förgasarens spjällhus på era motorer,den första modellen med en luftskruv som har en utanpåliggande fjäder är det oftast inga problem med,men dom grundjusteras enl nedan.

Skruva in den i botten försiktigt tills den bottnar.

AQ 131 A-B Skruvas ut ca: 2 varv.

AQ 151 A-B skruvas ut ca: 2 varv.

AQ 171 A skruvas ut ca: 2 varv.

 

Nu kommer vi till den senare modellen på förgasare som oftast var feljusterat från fabrik (man bytte utförande på spjällhuset men man talade inte om för den som monterade ihop den att det skulle vara en annan inställning på den modellen)med den följden att sprillans nya motorer gick som krattor på tomgång när dom var kalla vissa även varma.

 

Den senare modellen har en liten luft skruv som du bara kommer åt med en instrumentmejsel 3-4mm,om den är feljusterad så syns den knappt i hålet på spjällhuset men om den är rätt justerad så ligger den nästan plant med godset tom lite utanför.

 

Skruva in den i botten försiktigt tills den bottnar.

AQ 131 C-D Skruvas ut ca: 9,5 varv.

AQ 151 C skruvas ut ca: 8,0 varv.

AQ 171 C skruvas ut ca: 10,0 varv.

 

 

Det man även bör göra vid en sådan justering är att kontrollera hävarmen mellan förgasarna så det inte kärvar eller ligger på någonstans för då jobbar förgasarna ojämnt.

 

Jag är övertygad om att dom flesta av er får era motorer att gå mycket bättre på tomgång både kalla och varma efter dessa justeringar.

 

Kondens och rost i fördelare beror oftast på dålig ventilation i motorrummet(inte ens nya båtar har tillräckligt ventilation som motortillverkaren rekomenderar ex en Volvo Penta AQAD 41 B bör ha nästan 1 kvadratmeter ventilation för att den skall må bra,hur många båtar har ni sett med det.

 

Hoppas att mitt tips kommer till nytta

 

Mvh Roger

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy