mercr 0 Postad 31 Januari , 2006 hej på er alfa o bälgspecialister! Har varit vid båten idag sol värme vårkänslor. Plockade bort mitt drev utan problem satt sedan o funderade på mitt stundande lager växelvajer och bälgbyten:: ser trångt ut minst sagt. Misstänker att det inte är helt problem fritt: har läst mercstuff men tror jag behöver lite mer hlälp på vägen med turordning med att montera bälgar?? det finns ju även en vatten slang att byta. var fäster man bälgarna först? på skölden eller bälghuset och när trycker man tillbaks bälghuset mot drevet och skruvar i hingpinns ska alla slangar o bälgar vara färdig monterade då? Detta ämne har av förstårliga skäl varit uppe här förut med olika frågor Hoppas ni inte ledsnat ni som kan det här jobbet ,jag ska själv ta en hel del bilder när jag börjar med mekandet om jag lyckas kanske jag kan vara till hlälp själv senare MVH bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 31 Januari , 2006 Tjena! Du fäster alla utan drivknutsbälgen i skölden först! Du skall därefter fästa drivknutsbälgen i bälghuset för att sen sätta ihop allt innan du skruvar i pinnsen. Pilligt som f-n men det går ganska lätt om man är två. Passa på och byt stödlager när du ändå håller på. Lycka till /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mercr 0 Postad 31 Januari , 2006 Tack för tipsen, var precis vad jag efterlyste. Jag ska byta stödlager med. Nu är bara att invänta bra väder och skaffa alla grejor. Hör av mej här längre fram och berättar hur det går. Hej så länge Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 1 Februari , 2006 Tänk på att turordningen skiljer beroende på om du har gen I eller II. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mercr 0 Postad 1 Februari , 2006 jag har gen. två, är det riktigt som Thomas skriver då? Har funderat mer på detta: måste man ta bort dom två bultarna på insidan av skölden och lossa grommet o peta inn vattenröret, fixar man att fästa slangen ändå på utsidan Också det här med att limma kontaktlim, kan tänka mej att det blir svårt att kränga på bälgarna( Drivknutsbälgen mot skölden o avgasbälgen mot bälghuset) med klibbigt halvtorrt kontaktlim på?? Jag är tacksam för alla tips o kluriga lösningar med det här snart drar alla hemmafixare igång med sina båtar, det är nog fler än jag som kommer få kuckel med det här. hadet bra höres Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 1 Februari , 2006 Hej igen! Vet tyvärr inte så mycket om vilken gen.jag har men det är från 1987! När jag bytte i våras så var det inga problem med limmet, fungerade som lubrikation! Alltså svårare när jag testade utan lim. Jag skrev dock att du skulle fästa alla UTOM drivknutsbälgen i skölden först! Har du samma gen.som mig får du inte blanda ihop dessa För då blir det mer än pilligt som f-n!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mercr 0 Postad 1 Februari , 2006 blev omvänt innanför parentesen i hastigheten tänkte fel. men har skrivit upp din upplysning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 2 Februari , 2006 Har du gen II (kom 1991) fäster du allt på skölden först. Skillnaden mellan gen I och II är just bakre infästningen av drivknutsbälgen som på gen II fästs invändigt i bälghuset med en aluminiumring som trycks in i bälgen, istället för, som på gen I med utvändig slangklämma. Det är dessutom lättare att komma åt avgasbälgens bakre slangklämma rakt underifrån på gen II än på I:an beroende på mer plats för slangklämmedragare el mejsel.. Det behövs inget lim på avgasbälgen i någon ände (jag la på där ändå) och på drivknutsbälgens bakre del SKA de inte vara nåt. Alltså lim på växelwirebälgens framände (VIKTIGT) och drivknutsbälgens framände. Du kan efter att ha fäst drivknutsbälgen fram och avgasbälgen i båda ändar sätta tillbaka hingepin (glöm inte vattenslangen). Det underlättar nämligen om huset sitter lite stadigt när man ska i med aluminiumringen i bälgens bakre del.. Det som kan vara lite bökigt är just detta att få på aluminiumringen utan att drivknutsbälgen åker med framåt och ur det spår den ska sitta i.. Detta är också anledningen till att det inte ska vara lim i den änden för då glider bälgen bara undan ännu lättare hela tiden. Det finns ett specialverktyg för att montera ringen (billigt), och det använde jag, men gjorde trots det slut på hela ordförrådet av svordomar den dagen. Jag gjorde allt själv när jag bytte rubbet, men på gen I är det en fördel att vara två personer.. Har gjort jobbet två ggr och första gången lossade jag plaströret för kylvattnet genom grommet och drog ut det som du (och faktiskt verkstadsboken) skriver för då hade jag motorn ur och kom åt lätt på insidan, men andra gången drog jag av slangen från röret vid sköldens utsida, och hade inga större svårigheter alls att få dit den igen trots ny slang, så prova det först. Lycka till! Detta grejar man om man har tålamod.. Lagret kräver en del specialverktyg. Jag har dom alla, men du bor kanske inte i Stockholms (Södertälje) krokarna?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mercr 0 Postad 2 Februari , 2006 Tack! Micke Har skickat ett mejl till dej Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 2 Februari , 2006 Hej jag har ett stödlager liggande i garaget helt nytt kanske nåt du vill ha 300kr maila om du är intresserad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser