Newptunkryssare 0 Postad 18 Januari , 2006 Funderar på att göra en spinnakerbom i ask och sedan lägga ett lager glasfiberväv 160 gram och epoxy på hela bommen. Min tanke är att på så sätt vattenskydda den med epoxyn samt slitageskydda den med glasfibern. Är detta en bra idé? Kan man göra samma sak med den stora bommen utan att få problem tror ni? Kan tänka mig att det blir knepigt med glasfibern i likrännan men då får man väl hoppa över glasfiber där och bara lägga ordentligt med epoxy. Kommentarer någon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 364 Postad 18 Januari , 2006 Då epoxy inte är UV-beständigt måste du lacka bommen efter epoxybehandlingen. Varför inte köpa en i aluminium? Jag köpte ett komplett kit från Seldén hos Hjertmans för något år sedan för drygt 1200 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustaf05 0 Postad 18 Januari , 2006 Det känns som ett helgerån. Du har en fin träbåt, ask är ett vackert träslag och kan böjas mycket utan att spräckas. Du kommer tydligt att kunna avläsa belastningen på bommen genom att studera böjningen. Med epoxy går den av utan förvarning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Newptunkryssare 0 Postad 18 Januari , 2006 Peter K, aluminium är inte ett alternativ, jag håller till och med på att skrota ut mina rostfria beslag och ersätta med brons / mässing. Gustaf, hade inte tänkt på den effekten, att den går av utan förvarning om den är epoxybehandlad. Gott, då var saken avgjord, ask utan epoxy. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser