Gå till innehåll
tisdag 30 september 2025
svarnes

Storsegel till Golif

Rekommendera Poster

Hej

Har precis köpt en begagnad Golif. Jag behöver ett bättre begagnat storsegel. Någon har sagt att ett Maxi68-segel skulle passa. Är det någon som vet? Och i så fall, är det någon som har ett liggande?

Svarnes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

Till min Golif var det med ett nytt storsegel, det var inköpt 2004 hos www.uksyversen.com i stockholm för ca7000kr Dom har säkert måtten på det.

Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror min gamla Misil-stor skulle funka (köpte nytt i höstes), bomlikmått (E) 2,88, mastlikmått (P) 7,00 - mät och kolla. Finns att få i Stockholm för en billig peng. Klassmärket får du ta bort själv. Seglet är komplett med lattor, en revrad, telltails i bakkanten och är c:a 10 år gammalt, sytt i crosscut dacron. Travare saknas. Skicket är OK - det är helt, men formen är sådär. Men å andra sidan är det väl ingen som säljer ett segel i perfekt skick? Speciellt inte till så här små båtar.

Maila mig om du är intresserad att kika på det.

Jag vill inte sälja seglet till någon som inte sett det först.

LYS-datablad för min båt, http://www.ssf.se/tk/lys/VisaLysdetalj.asp?522

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt storsegel till Golifen är P6,25 och E2,40 enligt segelmakaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du åxå ditt segel rullat på bommen?

Jag är sugen på att skaffa ny stor och fixera bomen och köra med rev i stället om det blåser för mycket. Tänk om man skulle tappa dne lilla veven över bord!

Tills i sommar blir det dock bara en extra vev...

/Klinga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar finnas två riggar, http://www.sailguide.com/Golif.htm

Det finns ett mätbrev på den Golifsidan som ligger länkad på Sailguide som är svårläst, den riggen verkar stämma överens med mina mått. Så mät på just din rigg alltså...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt Golif finns med två riggar, dom som såldes i sevrige har en mindre rigg än dom som såldes i tex frankrike. Det kan finnas fler riggar än så också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...