Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
primouza

Hur mycket drar en Wallas värmare?

Rekommendera Poster

Jag har en wallasvärmare i min båt ingen aning om modell, fast nån kanske kan se det på bilden?

 

Min fråga är hur mycke fotogen den drar/timme eller hur man nu räknar...

 

Den finns en 5 liters dunk (tror jag) som den är kopplad till

post-12957-1394234535,7291_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enheten man sköter värmaren med syns på bilden (den lilla svarta panelen på väggen)

post-12957-1394234535,7902_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning.Hade min kopplad direkt till dieseltanken.Finns antar jag olika storlekar på värmare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte värmaren som avgör hur mycket fotogen som går åt utan behovet av värme (temperatur, båtstorlek mm). Rimligt behov för en båt som din vår och höst är väl sådär 1-2 kW. Då räcker en liter fotogen 4,5-9 timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prøv dette link, din varmer er måske imellem

http://www.sxk.se/tekniska/btf/ovrigt/vatab.htm

 

Hilsen

Pedersen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I höstas var vi ute ett par dygn när det var frostgrader på nätterna.  Jag har en Wallas 2400 och den ville ha drygt 4 liter för att hålla båten varm den tiden i den kylan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 En värmare vare sig det är fotogen eller diesel (I princip samma sak = liknande energiinnehåll) drar ca 1 dl per kw  -- dvs wallas 1800 (1800 watt) drar vid full effekt ca 1,8 dl per timme. En 2500 wattare drar 2.5 dl per timme, Osv. (Oavsett diesel eller fotogen). Sedan finns det sämre o bättre värmare med olika verkningsgrad - men de drar aldrig mindre än jag angivit - men de kan dra betydligt mer om det är en dålig konstruktion.2000 watt hela natten, säg 12 timmar = 12 x 2 = 24 dl (drar alltså ca 5 liter per dygn = ca 50 kronor per dunk)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar vilken modell jag har....hur ser man det på lättaste sätt...hela värmaren är inbyggd så jag kan inte se sidan av den där jag förmodar att modellbeteckningen sitter.

 

//S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja gissar att det är en Wallas 1300 om man jämför bilden i mitt första inlägg med denna bild från Erlandssons hemsida...

 

post-12957-1394234536,6055_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För dom andra 1800 & 2400 har dubbla utblås på kanten...eller finns det flera modeller som inte erlandssons visar på sin hemsida?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av bilden nr 1 att döma, borde modellbeteckningen vara synlig med hjälp av en spegel. Utblåset måste vara det som visas eftersom utloppsslangen går neråt, insuget går troligen upp till däck.

1300 = 1300 watt = 1,3 dl per timme. Misstänker det är en vekbrännare – dessa har sämre verkningsgrad än pottbrännare, och drar därför lite mer bränsle. Vid större värmare frångår man veksystemet och övergår till pottbrännare eller munstycken av samma system som villapannor. (Ex.vis Eberspächer, Ardic [sedan några år är även detta Eberspächer])

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Varför inte titta efter? Ta en spegelbit och en ficklampa och sträck in så ska du se att det dyker upp beteckningar! Naturligtvis kan man få lirka lite med dem för att få se det man vill, men det ser ju iallafall rent ut.
/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...