Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Coffeman

Val av GPS/kartplotter

Rekommendera Poster

Hej! Jag undrar pom det är många som har GPS/Kartplotter till sina båtar och i så fall vilka märken/modeller.

 

 

Jag funderar själv på att köpa o installer antingen en Navman

http://www.navman.com/marine/products/navigation/tracker5500/index.html

 

eller en Gramnin

http://www.garmin.com/products/gpsmap172c/

 

 

/Christoffer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har själv en Garmin 60CS, tycker det är mycket bra. Nu på vintern sitter den i bilen, och följer med på promenader i snöyran. Som det ser ut så är du ute efter en lite större, och ska man navigera efter den så behöver man större skärm än på en handburen (som 60CS är).

Tycker att navman har en bra funktion (vet ej om det finns på 5500), att man kan mäta bränsleåtgången. Har själv planer på att köpa ett billigt ekolod från navman för att få denna funktion (och ett ekolod).

Mitt problem är att jag skulle isåfall vilja koppla ihop dem, och där blir det lite problem.

Så innan du handlar tänkt på dinna behov (och framtida) och se vilken som passar dig bäst. Ta även en titt på hur bra sjökorten är där du ska vara. Jag bor i blekinge och där är pappers-korten mera rätt är garmins kartor, öarna ligger fortfarande rätt :) men där finns nya bryggor som inte är med och där finns gamla som är kvar. Och på ett papperskort kan man alltid rita lite själv, men det går tyvärr inte på garmins kort. Priset för ett litet kort är ca: 2000 kr.

mvh /Jim

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Christoffer

 

Jag har en Garmin 178 ci (172 med inbyggt ekolod) och den är jag mycket nöjd med. Du hittar Garmins produkter till bra pris hos www.powerpc.se.

 

Jag har köpt min där och det funkade bra.

 

//Grynna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar att själv köpa en till våren. Har kikat på en garmin 3005c. Mkt trevlig med grym upplösning (640x480 pixlar på en 5), delbar skärm (t ex en inzoomad karta och en översiktsbild). Lite dyr (ca 10000 kr kort) men är en kompetent maskin trots sitt lilla format.

Går även att koppla till radar och ekolodsmoduler (kostar dock en skön slant)

mvh

PG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska ha plottern ute (i solljus) ska tydligen skärmar med 256 färger vara att rekomendera.

Kan även vara idee att titta på vilka kart format dom tar samt vad dessa kostar för ´ vattnen man färdas på.

Tittar själv på en Lowrance GlobalMap 3500c

www.outdoorexperten.se

men har inte bestämt mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har haft tillfälle att prova flera olika plottrar på mina båtar.

Den första jag köpte var en Navman 5500i som jag har på min styrpulpetare.

Fördel med den är att korten är ganska lika papperskorten och att det går lätt att lära sig. Nackdelen är att den är långsammare än de andra jag har haft.

Min senaste är en Garmin 192C som jag tycker funkar kanon. Funkar ju inte att ta med sig men man får ju välja efter hur man vill använda den. Snabba uppdateringar av bilden och bra synlighet. Alla färgplottrar är dock mer eller mindre svåra att titta på med polariserande solglasögon på sig.

Fundera på hur viktigt det är att ha en snabb uppdatering av bilden och känn dig för med knappar och menyer - länge!

Lycka till! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej! har själv en garmin 192c är helnöjd, lätt att använda och till stor hjälp vid navigering, slipper sitta o hålla i en bund båtsportkort o vara orolig att tappa bort sej i kortet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker också köpa en gps innan våren. Har kollat och nästan bestämt mig för en garnin 172c. men nu har jag hört av flera att den  kartbilden inte är så detaljerad. Stämmer det. är garmins kartor sämre än andras?

 

En annan sak jag undrar är när man kommer till ett ställe med (på papperskorten)detaljerat kort (specialkort eller vad det heter) Visas det detaljerat i plottern också då, eller ser man den bilden som vanligt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjökorten till Garmin är varken bättre eller sämre än papperskorten.

Du har den detaljerade informationen även på kartplottern (under förutsättning att du köpt kartorna över det tänkta området)

De flesta kartplottrar har objektsorienterade kartor vilket innebär att ex en grynna visas som en symbol där man kopplat mer information till.

Nackdelen med dessa symboler är att de har samma storlek på skärmen oavsett zoomning. Jag upplever därför på min Garmin 178C att man måste zooma rätt mycket för att detaljerna skall bli tydliga jämfört med att titta på ett papperskort. Det hela är en vanesak tänker inte på detta längre. Dessutom kan man i Garmin ställa in auto zoom så att den automatiskt zoomar in när man närmar sig en waypoint.

 

Ett tips till er som köper plotter, kolla på den fysiska storleken och vart på båten ni vill installera den, kan direkt avgöra vilken modell av plottrar som är intresanta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan lägga till en sak till där.. kolla även strömförbrukningen, ni som har segelbåt. En plotter drar ur batteriet ganska snabbt. En 172c drar 700 mA vid 12 volt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...