Gäst Alex Postad 8 November , 2005 Min diesel inombordare har ett roligt beteende. När jag startar den tar det ca 5 sekunder innan oljesummern och lampan slutar signalera.(ska väl ta ca 1 sekund). Även när jag stannar motorn så tar det 5-10 sekunder innan summern börjar tjuta. VADAN DETTA????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 369 Postad 8 November , 2005 Trasig givare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst pelle Postad 8 November , 2005 Det tar en liten stund innan oljetrycket kommit upp i rätt nivå för att tysta larmet. Det tar också en liten stund innan trycket sjunkit tillräckligt för att larmet ska tjuta när man stoppar motorn. Det hela verkar vara helt normalt tycker jag. pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Alex Postad 9 November , 2005 KAN det vara normalt. Jag har haft för mig att lampan har tidigare slutat lysa inom en sekund efter att motorn har startats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 302 Postad 9 November , 2005 Det kan vara så att oljepumpen börjar bli sliten så det tar lite längre tid att bygga upp trycket. Eller så kan det vara att oljesilen (om du har en sådan) är tät. Vad har du för maskin ? /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 9 November , 2005 Anslut en mätare så SER du hur trycket beter sig, kan du få en indikation på vad som är problemet... //Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Alex Postad 9 November , 2005 Jo du Bosse. Jag har en Yanmar 3hm35F. Jag skulle förstå detdär med pumpen om det bara var när jag startar, men det tar ju tydligen också länge för trycket att sjunka eftersom det även tar 5-10 sekunder innan det börjar tjuta då jag stannat. Kan ju väl då vara att oljan på något sätt inte slipper att löpa fritt i någon kanal?? Finns det någon möjlighet att ifall oljefiltret är igensatt att det skulle bete sig såhär?????? Det där med mätaren var ju ingen dum ide Fredrik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser