Terrafobica 69 Postad 8 November , 2005 Jag har frågat om det här förut och fått ett par svar, men hoppas på att det finns fler där ute som kan ge mig tips. Nå, till saken. Jag har en cheva big block med ett alpha one drev. (Ja, jag vet, drevet ÄR klent för den motorn, men de var så de gjorde 1988. Med en utväxling på 1,32 och 15 tums stålpropp har det funkat i 17 år.) Alphadrevets impeller är tydligen för liten/klen till att försörja ett sötvattensystem, det orkar helt enkelt inte med. Så det blir till att ta hål i skrovet och sätta dit en extra vattenpump. Eller testa ett system från ett företag i Stockholm som skriver så här på sin hemsida: Så nu alla Alfa- drevs åkare behöver inte längre skaffa någon extra sjövattenpump när man väljer ett Seakamp system då effektiviteten/verkningsgraden på våra system överträffar allt. (Mängden koppar i våra system är avsevärt högre än hos konkurrererande leverantörer.) Ju mer kopparrör ju efftektivare. viktskillnaden märks. I somras köpte jag limpor och knän där till ett bra pris och har idag erhållit en friplåt till Stockholmsmässan av dem (de har en egen monter där) så det verkar ju seriöst, eller? Finns det någon här som har erfarenhet av att kyla en bigblock utrustad med sötvattensystem som endast kyles av alphadrevets impeller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 69 Postad 8 November , 2005 Snälla någon!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersR 0 Postad 8 November , 2005 Jag tror inte ett dugg på pumpen i drevet. Inte ens på vissa nya sötvattenkylda merc smallblocks används den. Istället är motorerna försedda med rempump och bottensil. själv har jag prövat sötvattenkylning på bigblock med cobradrev utan separat pump. Resultatet blev att det funkade hyggligt på våren när det var kallt i vattnet samt när man körde väldigt lugnt. Pressade man lite så klättrade tempen direkt. Jag har sett flera exempel på detta fenomen. mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 69 Postad 8 November , 2005 Försäljaren berättade också att ifall temperaturen ändå skulle bli för hög, så finns det en pump som ökar intaget av vatten via drevets vattenintag. Vad är det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersR 0 Postad 9 November , 2005 Jag har aldrig sett någon extrapump som du fått beskriven?? Häng på en riktig pump på motorn istället så är du på den säkra sidan, det blir en jäkla skillnad på flöde, å inte är det särskilt krångligt heller! Dessutom slipper du riva bort växelhuset vid impellerbyte. //Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 69 Postad 9 November , 2005 Kan du förklara lite. Menar du en pump som är kilremsdriven? Det finns ett hjul ledigt, så det skulle gå. Och så blir det till att ta hål i skrover antar jag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersR 0 Postad 9 November , 2005 Det finns några olika varianter på pumpar. själv har jag använt en kilremspump från VP, men det finns även en variant som man monterar i vevaxelcentrum. (om den sistnämnda passar BB ska jag låta vara osagt). Framåtvänd bottensil med en avstängningskran på, monterad någonstans i framkant av motorrummet monteras för vattenförsörjningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 9 November , 2005 Har inte Hansen racing färdiga sattser för ombyggnad till sötvattenkylning??? tror att jag har sett detta på deras hemsida är lite inne på det själv att byta från sjövatten till färskvattenkylning... Då jag också har ett alpha one drev så är den här tråden mycket intressant... Får leta lite jag med så får vi se vad vi kommer fram till i trådens slut... !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersR 0 Postad 9 November , 2005 Så här såg min pump ut! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
primouza 0 Postad 10 November , 2005 Hej Rexco!! Har du köpt din båt på Buckards?? //Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 10 November , 2005 Hello! Japp hur visste du det??? Känner igen bilden kanske??? Eller var du intreserad av båten??? Då jag bor på andra sidan kussten så blev det en lång transport men det lönade sig endå för här är det rena skojarpriserna på båtarna tycker jag. Stockholmarna har kanske större konkurans??? !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser