Gå till innehåll
fredag 03 oktober 2025
loffe

Har du gått på grund? Skador, fart

Rekommendera Poster

Hej såg liknande fråga men skulle vilja ha lite mer info.

Är nybliven segelbåtsägare med tidigare segelerfarenhet. Har själv gått på

grund då i ca 2knop. Då i en båt med fenköl av bly, enkelskrov, privatbyggd. Det hände ingenting med båten.

Men vad händer när man smäller på mer rejält, om båten är annorlunda byggd.

Nu har jag en båt med sandwichkonstruktion med divinycell som distansmtrl.

och är lite orolig om man skulle damma på lite mer ordentligt, vad händer,

hur har ni gjort.

Har hört att det finns två sorters seglare på sjön,

De som har gått på grund och de som kommer att gå på grund.

Gått på:

Fart:

Tog er bort själv:

Eventuella skador:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är berättigad. Har själv gått på grund ett flertal gånger med olika båtar.

Vissa båtar ska man vara mer försiktig med när man seglar i skärgård. Det innebär att farten ska reduceras efter grad av risk att gå på. Sådana kontrollerade grundstötningar är inte farliga. 0-4 knop kanske de flesta båtar klarar speciellt om det är glid-stopp.

En gång gick vi på grund i 5-6 knop med en Shipman 28. Det var ett helt grundflak som spinnakern drog oss över. Den började läcka lite och såldes senare av ägaren. Maxi 77 har jag smällt på med i 5-6 knop utan problem ett antal gånger. En gång läckte det i en eftermonterad röstjärnsförstärkning ned till skrovbotten. Den gången fick vi hjälp att dra oss av grundet. En gång lossnade akterspegeln på en OK-jolle då rodret fastnade i en undervattensbrygga. En annan gång gick vi på grund med en sänkkölsbåt (Guyline XX nånting) där det bara var att trycka upp kölen med en knapp (hydraul.). Ja så här kan man ju fortsätta. Dessa malörer har dock inte varit något som kostat en massa reparationer mer än eget plastjobb och lite plaståtgång för någon tia. Men det finns tråkiga fall där det blir halva sommaren utan båt och veckors varvsjobb.

Min erfarenhet är att det inte är så farligt att gå på grund. Det kan vara svårt att undvika om man vill se hela skärgården. Andra har inte haft samma tur och är oändligt försiktig. Försiktigast är man innan den första grundstötningen. Lite panikslaget att gå på första gångerna kommer jag ihåg. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...