Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Gthunell

mast och bom

Rekommendera Poster

Hej1
jag är nybörjare på segelbåtar.Vi skall ta upp våran segelbåt och jag undrar skall man masta av masten och bommen eller skall man låta den sitta kvar. Har sett båda och men blir vet inte om vad som är bäst för båten. Tack på förhand MVH Gabriella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst TL

Hej

 

Mitt råd är att fälla masten.

Att släppa på spänningen i vant och stag så att masten har möjlighet att röra på sig i vindbyarna är inte så bra, sliter väldigt mycket på alla infästningar i riggen och båten när masten rycker fram och åter. Tänk dig att när båten ligger i vatten så har den möjlighet att röra på sig när vinden friskar i men på land står skrovet helt stumt.

 

Hälsningar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan det bästa är nog att rigga av även om jag ser väldigt många som inte gör det . Jag riggar alltid av o brukar lägga bomen inne i båten masten har jag haft i mastskjul förrut men har nu bytt hamn o har inte fått tag i mastskjul så jag lägger masten på vagnen o slår in den i plast isället för att skydda alla fall från att ligga i direkt väta o snö . / Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå, Du skriver inte hur stor din båt är.Jag har en liten,och tycker alltid det känns bäst att masta av.det har blivit populärt att ha masten på vintertid,men jag håller nog med,att det inte kan vara bra m.tanke på att båten står stum,på land.Har själv trämast,så jag täcker inte med plast,utan försöker ha den inomhus,annars enbartregnskydd.Det måste vara lättare att täcka båten utan mast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser