Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Gthunell

mast och bom

Rekommendera Poster

Hej1
jag är nybörjare på segelbåtar.Vi skall ta upp våran segelbåt och jag undrar skall man masta av masten och bommen eller skall man låta den sitta kvar. Har sett båda och men blir vet inte om vad som är bäst för båten. Tack på förhand MVH Gabriella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst TL

Hej

 

Mitt råd är att fälla masten.

Att släppa på spänningen i vant och stag så att masten har möjlighet att röra på sig i vindbyarna är inte så bra, sliter väldigt mycket på alla infästningar i riggen och båten när masten rycker fram och åter. Tänk dig att när båten ligger i vatten så har den möjlighet att röra på sig när vinden friskar i men på land står skrovet helt stumt.

 

Hälsningar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan det bästa är nog att rigga av även om jag ser väldigt många som inte gör det . Jag riggar alltid av o brukar lägga bomen inne i båten masten har jag haft i mastskjul förrut men har nu bytt hamn o har inte fått tag i mastskjul så jag lägger masten på vagnen o slår in den i plast isället för att skydda alla fall från att ligga i direkt väta o snö . / Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå, Du skriver inte hur stor din båt är.Jag har en liten,och tycker alltid det känns bäst att masta av.det har blivit populärt att ha masten på vintertid,men jag håller nog med,att det inte kan vara bra m.tanke på att båten står stum,på land.Har själv trämast,så jag täcker inte med plast,utan försöker ha den inomhus,annars enbartregnskydd.Det måste vara lättare att täcka båten utan mast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser att någon rekommenderar att slå in masten i plast. Mattillverkarna säger att masten skall förvaras torrt och absolut inte inslagen i plast. Wirefall skall dras ur för att undvika galvaniskt korrosion. Dra ur wiredelen så att bara tågvirkesdelen finns kvar i kontakt med masten. Vant och stag tas bort från masten! Håll rostfritt och eloxerad aluminium separerat!

K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Stämmer detta med att man inte kan lämna vant och stag monterade på masten?

/ Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir fundersam appropå förslagen att ta bort riggvajrar.

Varför skulle det vara värre problem med galvanisk korrosion under vintern än på sommarn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar man runt om i världen så se man att i t.ex. Västindien mastas inte av båtarna när de tas upp inför orkansäsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar bort masten och bommen det är det bästa, tänk på att om du har en Furlex rulle skall den förvaras att vatten inte blir stående i Aluminium profifilen annars fryser den sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Blir fundersam appropå förslagen att ta bort riggvajrar.
Varför skulle det vara värre problem med galvanisk korrosion under vintern än på sommarn?

 

Inte värre men hälften! Det sker ju bara halva året då båten är uppe från ungefär oktober till maj. 

Men för min del tycker jag det är försumbart. Har aldrig sett någon farlig korrosion när jag låter fallen sitta där de sitter (25 år med alu-mast).  Fasligt jobbande med att ta bort alla fall ur masten i alla fall. Tänk om ett snöre går av eller lossnar från fallet som ska dras genom masten på våren.

Då förbannar man nog sin försiktighet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...