Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Gäst Maste

Koppla ihop radar och dator

Rekommendera Poster

Gäst Maste

Är här någon som känner till hur man kopplar ihop en radar (Koden MD3000) med en Laptop? Det står i manualen för radarn, att det går att koppla en kabel mellan radar och navigator. Då borde det nästan kunna gå att få det till att fungera med Laptopen. Kopplingschema på en kabeln mellan enheterna skulle vara värdefullt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vad är det du egentligen vill uppnå med ihopkopplingen av radar och dator?

 

Att GPS:en (ev. vidarebefodrad av PC) kan förse radarn med en referensposition samt SOG och COG (kurs och fart över grund) samt en och annan waypoint är väl en sak. Nästa steg ställer en hel del krav på din utrustning. Eftersom all normal informationshantering mellan nautisk utrustning sker via NMEA-protokollet så är informationsmängden tämligen begränsad. För att du skall få ut någonting vettigt ur radarn krävs det att den är bestyckad med, förutom en NMEA-utgång naturligtvis, en ARPA-funktion. Dvs förmågan att kunna följa angivna mål. Dessa mål kan man som symboler få upp på sitt ECDISsystem eller om man nu har ett sjökortsprogram som har den funktionen.

De flesta datorer är i dag utrustade med Com- resp USB-portar. Det är inte radarburkarna!

Således har vi oxå ett gränssnittsproblem att ta hänsyn till. Radarns NMEA-ut består vanligtvis av en current loop utgång och/eller en RS422-utgång.

Jag har nog tjatat om detta i tidigare inlägg men lite kort i alla fall:

 

Current Loop är specificerat till NMEA 0183 ver 1.5 eller tidigare och består av en krets eller en transistor som kan ge max 20mA. Denna är avsedd att driva en optokopplare ( En komponent som består av en lysdiod och en transistor, När dioden lyser så leder transistorn) för att uppnå galvanisk isolation på ingången.

Current Loop relaterar sig dock i sändar-änden till batteri-minus.

 

RS422 , NMEA0183 ver 2.00 eller senare, är en differentiell 2-trådssignal, där de båda signalerna är varandras komplement. Detta innebär att om en signal ligger hög så ligger den andra låg, och vice versa. De båda signalerna kan således anta både hög och låg nivå.

 

Att driva en PC som har en com-port, dvs RS232C, från en current loop utgång brukar i de flesta fall fungera. Dock är detta mycket individberoende. Dock skall man tänka på jordfelsrisken när man kopplar ihop B- med datorns pinne 5 i den 9-poliga Dsubben.

Att driva samma RS232C port från en RS422 kan bli vanskligt. Eftersom comporten refererar till datorns jord och när man kopplar en RS422signal dit så dödas signalen, dvs kortis till jord.

 

Det finns allstå en del aspekter man ska ha i åtanke när man vill koppla ihop prylarana, men en av de viktigaste är: Vilka funktioner får man vid en ev ihopkoppling och har jag någon nytta av dem?

 

puh

 

/LC

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en ny dator är oftast INTE utrustad med comport

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

LeCanard.

Tack för utförligt svar. Inte för att jag begep så mycket förståss. Det jag tänkte närmast på var att på baksidan av radarn finns ett uttag som enligt instruktionsboken på radarn är till att ansluta till navigator. Vad vitsen är med denna anslutning är jag inte helt klar över men det skulle ju i så fall bli samma visa om man istället för en navigator anslöt en PC. En plint med ett antal små strömbrytare finns också inne i radarn och de ska stå i en viss kombination om ingen utrustning är ansluten och i andra kombinationer om man har någon form av navigator ansluten till detta uttag. Det redovisas två stycken tror jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Rövarn, Gedda och alla andra,

Först kan jag bara hålla med Gedda och beklaga att datortillverkarna snålat in på allt vad portar heter, förutom USB och LAN. Byter man dator är man tvingen att kasta ut allt annan man har också, skrivare, plottrar, PROM-programmerare etc,. En ny billig dator blir inte alltid så billig. Det enda man kan göra med en ny dator i dag när man tar den ur kartongen äer att använda den som spelkonsol eller skrivmaskin (om man lyckas att ansluta skrivaren vill säga).

Nog om detta.

Om vi övergår till serieportarna, och hoppar över allt det där med handskakning och ringindikator så har vi egentligen bara 3 pinnar att ta hänsyn till.

Här är i alla fall en liten uppställning om hur man kan göra: 

┌──────┬─────┬─────┬───┐

funktion          │9-polig Dsub │25polig Dsub│NMEA│

├──────┼─────┼─────┼───┤

│data in i PC      │     pin 2        │     pin3        │   TD    │

├──────┼─────┼─────┼───┤

│data ut ur PC    │     pin3        │     pin2         │   RD    │ 

├──────┼─────┼─────┼───┤

│referens PC      │      pin5        │     pin7        │ 0 volt  │

├──────┼─────┼─────┼───┤

│ref. NMEA in   │                    │                    │ return  │

└──────┴─────┴─────┴───┘

                                                                         

Märk väl, som jag nämde i tidigare inlägg: En NMEA ingång består av en optokopplare. Där lysdoidens båda anslutningar är lösa och för att man skall få en strömslinga (20mA) måste man ansluta diodens katod till B-. Man kan alltså lägga två st NMEA-ingångar såväl i serie som parallellt. ( Dock med resevation för bl.a. Garmin GPS:er och en del andra fabrikat, där allting relaterar sig till minus.)

 

Rörigt? Javisst men det är ju detta jag lever på.

 

 

/LC

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fanken oxå, nu fungerade visserligen ASCII tabellen, men tabbningen blev det värre med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Canarden och alla andra. Jag håller med om att det är synd att man inte bygger med åtminstone 1 serieport i de flesta fall nuförtiden. 

Det är ju dock så att usb på många,många sätt är bättre än serieportar b.la att man kan rycka och koppla in enheter under drift, högre hastighet o.s.v. 

Har själv lite skumma programmerare och annat som går på serieport och man kan ju i dessa fall köpa en konverter typ den som jag länkar till här. Har själv en, dock inte samma som länken och det funkar fint. 

Utvecklingen går framåt och det är tillverkarna av tillbehör som inte är med i matchen.

http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?ReferId=30&Id=e686957

 

Mvh // Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...