Gå till innehåll
torsdag 23 november 2017
Wellcraft19

Volvo Penta AQ171C (eller 251A)

Rekommendera Poster

Nagon dar ute med en VP AQ171C (eller A) (DOHC motorn)?

 

Soker kontakt for att utbyta erfarenheter, tips, etc. Det ar en relativt ovanlig motor och kan vara svart att hitta (kvalificerad) information.

 

Dock en kombo som gar bra, snalt och med ganska bra speed for en 4:a.

 
Har samlat pa mig en del lankar om nagon vill ha dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Lite sent svar kanske...

Jag har en Draco 2000HT med en AQ171C med ett SP-drev, har kört den i en säsong.

Den har fungerat bra, hyfsat snål och snabb.

 

Tittar gärna på länkarna!

 

/Eje

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är intresserad... Har samma upplevelse som andra med att den är förvånansvärt stark, soppasnål och snabb. Toppar drygt 40 med 1500kg båt under bra förhållanden. Nackdelar, är väl framförallt dyra delar tex limporna (åtminstonde i Sverige) ligger på groteska priser. Hur ser det ut på Din sida av atlanten Wellcraft?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt mig en aq171c givetvis med skuren topp. Nu har jag skaffat mig en reservdels topp så nu åter står flitigt arbete för att få ihop alla grejer.

Kolla på min sida där finner ni en massa bilder på när jag monterar isär motorn.

mvh /  http://ockelbo.plars.org

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, här finns även en lycklig ägare till ett AQ171A/290D -87 kraftpaket. Sitter i en Jurmo Trimaran HT båt, 5,65mx2,15m, på ca 1100kg. Toppar tyverr endast 38,6kn, har inte fått den över det, oberoende vad jag gjort. Borde enligt vikten toppa 43-47kn. Kompisens liknande båt med AQ151 toppade redan 42kn.

 

Sen har jag även en AQ171A -86 motor i min Volvo 340DL, med Megasquirt bränsleinsprutning, och lite annat smått och gott. Är en riktig glädjeracer, men varstoppet på 6200rpm skulle få vara vid runt 7000. Glädjen börjar i bilen vid 4000rpm, och fortsätter i ökande fart tills varvstopparen kommer SNABBT imot. Motorns körglädje i bilen är MAXIMAL, ENORMT vridmoment genom hela varvregistret, och en skönhet att varva ut. Något annat än renaults 1,4:a som satt i tidigare ;D

 

Planerar på att sätta Megasquirt bränsleinsprutning även på båtmotorn till nästa år. Borde bara lösa problemet med att få en lambdasensor installerad till AQ171:ans avgaslimpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar vad det är för typ som renoverat din AQ171C, som du inskaffat. Det är ju en självklarhet att man smörjar in ALLA rörliga delar i en renoverad motor med vaselin, eller liknande tjockt fett, som hålls på plats.

 

Min AQ171A -86 som jag nu har i bilen, hade lidit av ett kamremsras, alla avgasventilerna var krökta, utom 8:an, den var av. Insugventilerna var alla konstit nog hela...

 

Om renix tändningens vevaxelläges sensor, det är INTE en hall sensor, det är en induktions-sensor, om vi är exakta ;)

 

Var försiktig med bilens bränslepump, jag kan nog nästan med säkerhet säga, att den inte räcker till att föra upp alla 167 arga hästkrafterna AQ171:an har. Orginalpumpen är en Carter Hi-Flow. Åtminståne räcker B20 bilmotorns pump inte att föda upp mer än 130hk (SAE), medan Penta pumen räcker över 150hk.

 

Observera att 16v bilmotorerna har alla snällare kamaxlar än AQ171. AQ171 har lyft på 9,9mm, medan B234F/G/B204E har 9,5mm, för att klara strängare avgastest. B234F biltoppen är samma som AQ171C (1001262, eller hur?), men har några pyttesmå skillnader till AQ171A (1000532). Förbränningsutrymmet på bilmotorn är åtminståne annorlunda (mindre) än på AQ171:

 

http://web.telia.com/~u24013086/toppar/GLT/GLTvsMARIN1.jpg

http://web.telia.com/~u24013086/toppar/GLT/GLTvsMARIN2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare !

 

Jag ser att du läst igenom motor demonterings bilderna. Visst får man sig en tankeställare när man inte smörjt in lagren ordentligt vid ihop montering. Jag har märk att gjut nummret på marintoppen och biltoppen skiljer sig åt. Från bilen kommer vi ta den övre bryggan som kamaxlarna sitter monterade i. Vi kommer använda marintoppen. Jag har kollat nummren på bil och marin kammarna dom verkar stämma överens. Vet du hur man ser skillnad på marin och bilkammarna? Det kan ju sitta bilkammar monterade på marintoppen, det vet man inte. Nu när vi införskaffat insugnings rören till motorn känns det mer spännande att montera en Meqasquirt insprutning. Men först skall vi skruva ihop motorn.

Vår båt är liten och motorn lite större än aq145:an så vi kanske får platsproblem. Vi misstänker att kröken på limpan kommer ta i vårt akterdäck. Vidare blir det lite pyssel att få ihop avgasutblåset ner i drevet. Då vår motor kommer köra mot vårt gammla 280drev(pengarna räckte inte till 290drevet). Som tur är har vi vår stabila aq145e motor som kommer fungera i väntan på aq171c motors iordningställande.

 

mvh / Plarsa

http://ockelbo.plars.org/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, om kammarna.

 

Till läsandet av kammodell på 16v motorn gäller samma som till 8v, kamkoden finns i bakändan av kammen. På B234F/G och B204E kammarna borde stå U och U1, och på Penta kammarna borde stå PZ och PZ1. B204FT/GT turbomotorerna har FI och FA kamaxlarna.

 

Jo, om topparnas gjutnummer, kan du vara så vänlig, att kolla vilka nummer du har på dina toppar. Skulle vara intresserad av det.

 

Det som jag vet:

AQ171A           1000532

AQ171C/D/SP251   1001262

B234F            1001262

B204FT/GT        1001094

 

Data om B234F/G, B204E kammar:

Lift 9.4mm, 240 degrees duration, 10/50/50/10.

Exhaust closes 10 after TCD; exhaust opens 50 BBDC; intake closes 50 ABDC; intake opens 10 BTDC. This means 20 degrees overlap.

 

Avgaslimpans krök kommer några centimeter lägre än förgasarnas insugsdämpare, här är en bra bild:

http://koti.mbnet.fi/jecc/AQ171Amoottorinasennus/DSCF0027.JPG

 

Det kan vålla problem, att du ska kombinera en 8v avgaskrök med 16v limpa, nämligen utblåset från 8v limpan är ju i ca 25º vinkel, medan 16v är rakt neråt. Men borde inte vara omöjligt. Man ser även 16v krökar till salu imellan, kanske Drevia kan ha en.... den borde gå att bulta rakt på 280 drevskölden.

 

PS. rekommenderar VARMT ett 290/SP powertrim drev. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar !

Jag känner igen bokstäverna från kammarna, dom ligger dock väl förpackade just nu så jag får kolla på dem senare.

Jag nummret på marintoppen 1000532 biltoppen får jag återkomma med.

AQ145 avgasrören är som du säger vinklade, men avgasrören till b20 motorerna är raka. Jag skall utforska den möjligheten vidare.

God Jul !

/ Plarsa

http://ockelbo.plars.org/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Desibelle och ejeb,

 

Inte kikat pa MarinGuiden pa lange, men valkomna och kul att ni hittat posten om AQ171.

Plars och Volvoman har jag snackat med tidigare och de ar bada mycket kunniga vad galler VPs roda motorer. Fatt mycket hjalp via de ypperliga web sidor de lagt upp.

Inser ocksa (nar man kikar igenom era bilder att jag ar ganska lyckligt lottad med att ha gott om plats runt motorn (relativt) for underhall och daglig koll.

 

Vad galler limpan sa verkar den vara lika dyr har borta. Tror inte den finns som pirat del, utan det ar fortfarande Volvos limpa. Har inte kikat pa nagra manader nu, men priset lag kring $1,700 USD (jamfort med ca $500 for en ny limpa andra VP motorer, ca $100 om man letar begagnat - vilket ar svart vad galler AQ171 da den ar ganska unik).

 

Brukar saga att AQ171 ar Volvos sista RIKTIGA batmotor, da allt darefter (som ju ar enbart V6 och V8) bygger pa GMs block och inte har nagot med Volvo att gora, annat an drev och kring utrustning. Manga ar dessutom byggda pa exakt samma block som Mercruiser anvander.

 

Naval, skall vara lite mer aktiv efter helgerna och aven scanna in en del information och skicka lankar till de som vill ha. Hang tight...

 

Till dess: GOD JUL o GOTT NYTT AR

post-13811-1394234526,711_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu









×