Gå till innehåll
fredag 04 juli 2025
Havskatt

Hur fästa elkablar ?

Rekommendera Poster

Behöver tips på hur man bäst fäster elkablar i pulpeten. Har testat med  häft hållare men dessa bara skakar loss. Läste någonstan att man kan använda limpistol, funkar det ? Vill inte ha massa hängande kablar och har ingen lust att borra & skruva i pulpeten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14.gifJapp säger dsamma.Limpistol funkar till nästan precis allting.Ink limma kablage i båtar.Du kan ju alltid köpa en billig limpistol o en rejäl laddning stavar på Biltema.5.gifDe har fina grejor.Så gör det ju inget om du kladdar på ordentligt.Låt limmet flöda ordentligt bara.Så kablarna blir ordentligt indränkta.Var så att säga inte orolig för o dra på det där lilla extra.Ja förutsatt att du inte klabbar ner hela båten förstås.Då har du fått för mkt.Men snåla inte.Då släpper det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer med tidigare inlägg. Jobbar med marin-el och är förvånad att det går så bra som det gör. När det gäller el i båt så är tipset som sagt  k l a m m a  kablarna, alt. lägg i rör eller ngn typ av kabelkanal. Det är ju tyvärr så att när det händer något så är det aldrig lugnt väder och då kan tiden för felsökkning vara knapp.

Det är lika viktigt att ha ett fräscht rätt avsäkrat elsystem som att ha en motor man kan lita på. Har inte provat limpistolen men det låter lysande så länge det inte vibrerar loss eller är känsligt för lite kyla under vinter halvåret ? Skall prova att smältlimma fast en kabelkanal i förkant av doghouset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jörgen

Använd inte limpistol. Kablarna i min båt limmades med limpistol på teak eller mahogny 1991. Idag lossnar de en efter en. Limmet släpper från träet, men sitter kvar på kabeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips !

Jag provar med buntbandshållare och limpistolen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej det var många komentarer som du fått på att fästa kablarna , men det bästa sättet är att plasta fast ett plast vp- rör, det finns med olika dimensioner samt vinklar, kostar inte mycket. I min Glastron har jag plastat in 3 st 1,5 tums rör på båda relings sidorna dels för man en förstyvning i skrovet samt att man gömmer alla kablar och reglage vajrar. Det ser mycket snyggare ut.

MVH Kurran 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Plinten är Weidmüllers AKZ4, för 15mm DIN-skena.

Säkringsdosan kommer från Odelco.

Monterade plint och säkringsdosa på en teakskiva och gjorde klart det mesta innan jag stoppade in det i båten. Om man sätter sig ner en stund och funderar innan man börjar koppla och ritar ett kopplingsschema, som man sedan följer, så blir det ganska bra till slut. Dessutom får man ju dokumentationen färdig på samma gång och hur många av oss är det egentigen som orkar bry sig om det efteråt?

/LC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

INTE LIMMA PÅ KABLARNA !!!!!

vad händer om du ska byte EN kabel  ???

NIX !!

Men där i mot så limma fast en fästbricka för/till buntband först ,

och sen när den sitter fast så använder man buntband (svarta,klarar UV) och drar fast kablarna .

Bus enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Björssa

PVC rör och konstruktions limmet PL 400, det som inte går att fästa med PL 400 går inte att fästa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...