LadyB 1 Postad 22 September , 2005 Jag är nu en nybliven båtägare, det är min första båt men jag har familje-seglat sen barnsben. Jag är intresserad och vill lära mig mer om kappsegling och även kunna starta med min egen båt. Jag har sökt men inte funnit någon bra samlingspunkt för dessa event. Så frågan är ju vart man får reda på när, var och hur seglingarna går av stapeln, samt vad som gäller för dessa. Jag är främst intresserad av lystalsreglerade (har ingen aning om vad det kallas) seglingar och gärna de som sträcker sig över några timmar eller så. Kurser, nybörjarträningar eller liknande är också intressant om sådant överhuvudtaget finns. Är tämligen novis på detta men vill (och ska) lära mig så mycket som möjligt. Tanken är att senare köpa en Express, eventuellt tillsammans med andra, och satsa på det. Men någonstans måste man ju börja. Mvh / Johnnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst John Postad 22 September , 2005 Hej! Information om kappseglingar får man väl främst från de anordnande klubbarna, KSSS ordnar många tävlingar i stockholm www.ksss.se. Lidingö Runt och Runt Lidingö är två hyggligt stora LYS-tävlingar på våren respektive hösten. Seglat båda i år och de är kanon. www.lss.a.se Själv är jag Expresseglare och kan varmt rekommendera dig båten. Kanon som familjebåt, med de begränsningar som finns men det är man ju medveten om när man köper. Typ ingen ståhöjd, ingen toalett, lite bökigt kök, inget rinnande vatten osv. Men trots detta var jag och tjejen ute i 4 veckor förra sommaren och 10 dagar i somras med vår förstfödda på då tre månader. Inga problem. Dessutom härligt att segla ifrån betydligt större båtar och se deras miner... Dock... när det kommer till bankappseglingar rekommenderar jag dig varmt att först försöka gasta någon båt under några regattor för att verkligen få kläm på hur det går till ute på banorna, alternativt få med några vana kappseglare i din båt. Själv seglade jag min första regatta i egen båt - med inlånad styrman nu under hösten. Det är skönt att ha någon som har kolla på alla reglerna, för det blir trångt på banorna. Det går inte ens att försöka hålla sig undan för helt plöstligt är det 10 båtar kring rundningsmärket eller så ligger man inkörd mellan 8 andra båtar efter starten. Det uppstår hela tiden situationer där det är viktigt att alla uppträder enligt normen för annars smäller det... visserligen inte så allvarligt med så pass lätta båtar men det är ju inte kul att själv vara vållande till en sådan sak om man förstör för en annan båts möjligheter. Dessutom skriks det hela tiden och då är det rätt skönt att i ryggmärgen veta att man har rätt till väg eller om man ska väja. Hoppas detta inte avskräcker dig för det är samtidigt SÅ underbart sista minuten inför starten eller spänningen på sista länsen mot mållinjen, eller inför rundningen när det tightar till sig och man har rätt till väg och andra båten tvingas gå akter om. En underbar känsla! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyB 1 Postad 22 September , 2005 Ja, jag har en eventuell plats på en Sexa och har efter det (och lite mer vana på egna båten) planerat att kontakta just Expressklubben och gasta där. Lidingö runt är ju bra förstås, nära också. Jo, den biten är väl det bästa med det. Jag är gammal Crossåkare och relaterar känslan lite till att vara 1 av 18 cyklar samtidigt in i första kurvan,, Underbart.. Jag vet inte hur det fungerar bland Express-seglarna, hur öppen stämningen är osv. Men det vore ju fantastiskt att få lite kontakter och kunna lära känna lite folk därigenom. Kan som sagt segla, men inte i racesammanhang. Vill lära mig allt runtom med trim och allt strategiskt kring kappsegling. Tack för svaret förresten, kul att det kom så fort. Jag ska titta på sidorna senare.. Mvh / Johnnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 843 Postad 22 September , 2005 Hej Jag gick för flera år sedan en studiecirkel i kappseglingsregler mm tillsammans med de som jag skulle börja kappsegla med. Vi hade tur att vi kände en kille som kunde leda oss i denna cirkel. Vi hade en bra bok som hette just Kappseglingsregler av Eric Twiname (ISBN 91-7136-309-2). Förmodligen finns det nyare utgåvor av denna bok. Vi seglade Express och jag ka garantera att det var tätt och spännande. Tyvärr hade vi inte ekonomiska möjligheter att hänga på i täten. Kostar mycket med nya segel osv. Men kul var det. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 416 Postad 23 September , 2005 Var, när och hur kappseglingarna går av stapeln kan du se på Seglarförbundets hemsida, där du också hittar klassregler, LYS-regler, kappseglingsregler, LYS-tabeller och annat som har med kappsegling att göra. http://www.ssf.se En bra början kan vara att segla på klubbnivå, om båtklubben har kvällskappseglingar vill säga. Dessa brukar vara bra att börja i, då man brukar vara lite snäll mot nybörjare (har jag förstått) och de för det mesta är gratis samt det är få båtar som seglar. Jag är själv nybörjare och tänkte försöka kappsegla med min rejser-Misil (LYS=0,94...) i grannklubben nästa år, mest på skoj för att se hur det går då vår klubb inte arrangerar klubbseglingar, tyvärr. Jag har pratat med ordföranden tidigare, och det var bara att dyka upp, 'ju fler dessdå roligare' som han uttryckte sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 1 Postad 23 September , 2005 Håller med Peter_K. Kvällskappseglingar är alldeles utmärkt att att börja med. Dessutom matchas man mot lite olika katergorier av seglare, framför allt på våren, eftersom även de verkligt heta besättningarna brukar betrakta kvällsseglingar som träningsmöjligheter inför säsongen. Frågar man snällt får man säkert vara med och åka med olika båtar och man kan därmed snappa upp ett och annat. Det viktigaste är nog att man är intresserad. /LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyB 1 Postad 23 September , 2005 Kanon, tack för alla tips. Klubben där hon ligger vår/höst har onsdagsseglingar mm. däremot vet jag inte med sommarhamnen. Intresset finns tveklöst och nu handlar det ju som sagt om att få lite grunder och kött på benen. Väl där antar jag att det som för andra löser sig lite av sig självt. Att på klubbseglingarna få gasta med mer erfarna besättningar verkar ju inte alls otänkbart, och är säkert väldigt lärorikt. Mvh / Johnnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyB 1 Postad 26 September , 2005 Hej. Jag fick i helgen min första inblick i den här världen. Gastade ( som total novis) på en R-sexa under träningsformer på en klubbsegling. OJ!! Vad kul, jag är körd... Perfekt dag för en förstasegling på ny båt. 6-7 m/s, varm höstsol, lite flyt med vrid och lyft (nog för att det kanske är en bra båt, men), vi gick igenom ett sund på en bog där jag såg andra göra både två och tre slag... Kort sagt, jag hade rätt. Jag är kär i fenomenet. Det här var första, men definitivt inte sista kappseglingen för min del. I vår ska det seglas gott folk, i vår ska det seglas! Mvh / Johnnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 1 Postad 26 September , 2005 Kul att du fick blodad tand. Det finns ju olika typer av kappsegling: kortbana, långbana, skärgårdsbana, offshore etc. Dessutom ungefär en miljard olika klasser och handikappsystem. Försök att studera dina besättningskollegor och prova på olika positioner ombord ( Om du får vill säga, det kan vara knepigt att som rookie slå sig in på ett nytt revir ). Vi ses på banan. /LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyB 1 Postad 27 September , 2005 Självklart ses vi på banan. Om jag välkomnas igen (vilket vi håller i oss att jag gör), så blir det mer 6mR för mig om jag får välja. Men just där är jag osäker på hur mkt mer än träningstävlingar det blir. Tror också att positionerna är tämligen låsta, men bara trim och sättet att hantera de trängda situationerna är lärorika även om jag inte håller i rodret eller är strateg (vilket vi iofs alla tackar för). Jag är lite osäker på de här olika klasserna. Någon hänvisade mig till KSSS hemsida, där jag varit tidigare. Men alla dessa siter är anpassade för de som redan kan allt känns det som. Hur kort är en kortbana? I helgen seglade vi ca 7-10 distans, är det kort eller långt i sammanhanget? Jag vet att min tämligen insatta (men tyvärr lika upptagna) moster seglat skärgårdsbana över längre tid, modell heldag. Där det funnits en start - mål punkt, sen två, tre eller flera rundningsmärken.. Den sortens seglingar är nog det jag initialt är mest intresserad av då det ställer krav både på segling, navigation och vindkunnande. Jag älskar när det är tight och händer saker hela tiden, men är även såld på det strategiska med att välja den längre vägen för bättre vind eller tvärtom. Vad är det då? Och framför allt, vart hittar jag de seglingarna? Mvh / Johnnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 416 Postad 27 September , 2005 Som sagt, på SSF's hemsida finner du det du söker. Under fliken 'Förbundsinfo' klickar du på 'Klubbar & Distrikt'. Välj sedan det distrikt som ligger närmast till hands, t ex Stockholms Seglarförbund. Gå in på hemsidan, sök efter kappseglingskalendern 2006 och välj en kappsegling som kan passa dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 1 Postad 27 September , 2005 Kolla i kappseglingskalendern efter lämpliga seglingar. Om du går på båtmässan i vår kan du säkert snappa åt dej ett ex, de brukar ligga och drälla här och där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser