Gå till innehåll
måndag 22 september 2025
Gäst Johan

Köpa ej CE-märkt båt!

Rekommendera Poster

Gäst Johan

Hej

Är det dumt att köpa en icke ce-märkt båt? Det snackas om nya lagar hit och dit och en massa andra problem. Någon som vet vad som egentligen gäller?

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sök i forumet .... har diskuterats flera gånger .

Läs på !

(min åsikt..  sen 80 tidig 90 ..inga problem utan CE)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan er vell om båten måste ce-märkas enligt lag, eller er det för din egen del?

Jag tycker det er ok att köpa en ikke ce-märkt båt, men räkna inn i priset för den att du måste ce-märka den, vad du ska dra av i pris beror vell på storlek och hur gammal båten er, ju större och äldre båten er desto dyrare/svårare er det att ce-märka.1.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Fredrik Å

CE-märkt eller ej styrs ju fortfarande av var båten befann sig den 15 Juni 1998. Var den på den europeiska makrnaden och du kan bevisa det är CE-märkning inget krav, punkt slut. Är den däremot importerad efter detta datum bör priset anpassas så att en eventuell CE-märkning kan genomföras.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kravet på och även då kostnaden för CE-märkning ligger på den som importerade båten efter 16/6 98.Detta är inget som följer med båten.För att överhuvudtaget kunna CE-märka båten måste tullhandlingarna fram . Dessa är sekretessbelagda så du kommer inte ens åt dem om du inte är importör.För övrigt sparas dessa handlingar bara i 6 år.Efter det kan man ev. hitta något djupt inne i något register men det är som att leta efter en nål i en höstack. Vet man inte vem som importerade och när är det omöjligt att hitta. Ett hypotetiskt räkneex: 50 båtar i veckan kommer in i sverige 7 år tillbaka i tiden !!! Detta i ett register som innehåller ALLA till sverige inkommande varor.Är din säljare även importör av båten så kan du försöka kräva CE-märkning av honom..(enligt lag skyldig om han imp. efter 16/6 -98)Du måste för att få fram handlingarna ha organisationsnr./personnummer och dessutom kunna styrka att du är denna fysiska person men du kan inte CE-märka båten.Som svar på din andra fråga om någon vet vad som gäller så kan jag säga att efter att ha pratat med tjänstemän både på sjöfartsverket och tullverket angående denna OMÖJLIGA lag så kan jag säga att inte ens de vet hur man skall göra.Mitt försäkringbolag kräver CE-märkning av båtar tillverkade efter 16/6 -98.Det verkar som om försäkringbolagens jurister upptäckt en stor fadäs i lagen om ce-märkning och går en medelväg för att få någon form av kontroll.För egentligen skall alla  båtar tillverkade efter 1950 som importerats till sverige efter 16/6 98 vara CE märkta. Jag tror inte du blev klokare men du är inte ensam som du märker.Så mitt råd är om båten är tillverkad före -98 så köp den.Ge dig ut på böljan den blå och njut istället för att ägna tid och kraft på en ogenomtänkt lag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Var bara tvungen att lägga in en kommentar. En båt som inte är CE-märkt är inte livsfarlig utan saknar bara ett europeiskt godkännande och någon som tar ansvar för produkten. Här kommer ett citat från Chaparralboats.se som säljer nya amerikanska kvalitetsbåtar. Chaparralbåtarna är självklart CE-märkta. Kanske det viktigaste av allt. Du måste ha trygghet i ditt köp och garanti för att du får fullgoda svenska försäkringar. Chaparallbåtarna har dessutom passerat den amerikanska kontrollmyndigheten, American Boat and Yacht Council, som överlag har strängare regler än CE-märkningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pratade med mitt försäkringsbolag om detta och det var inga problem att försäkra ej CE-märkt båt. Vi resonerade att ingen tar ansvar för detta vare sig försäkringsbolag eller från myndigehternas sida därför anses det hela bara vara skrämselskott i luften.

Den enda begränsningen för försäkringens teckna eller inte teckna, är båten kontra motorns storlek. Man får inte mao försäkra båt med hur stor motor som helst. I det läget tackar bolaget för intresset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Johan

Hur går man tillväga om man vill CE-märka i efterhand? Går det? Har läst att det är nästan omöjligt och mycket dyrt.Vissa båtar som säljs påstås vara CE-märkta men det finns ingen dokumentation. Vissa försäkringsbolag anser att dessa båtar skall försäkras som icke CE-märkt dvs högre premie. Vet inte om detta stämmer eller ej.

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag finns det CE märkta båtar där tillverkaren inte tar ansvar för om den som ramlar i vattnet och inte får ut bad/räddnigs stegen pga vansinnig konstruktion. Därför medför inte CE märkning något absolut skydd med rätt nivå på säkerheten.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hej!

Ja precis, har samma problem!

Försäljaren säger att den är CE märkt, men det finns ingen dokumentation!

Jag tror på dem att den är korrekt CE-märkt men så länge jag inte har någon dokumentation så spelar det ingen roll enligt sjöfartsverket.

Problemet är ju inte nu, minimal chans att jag skulle hamna i någon kontroll.

Men hur mycket är min båt värd om fem år(om jag skulle vilja sälja den) när varenda nyare båt har korrekt dokumenterad CE-märkning å lagen är mer tydlig?

mvh matte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns ingen dokumentation är båten sannolikt INTE CE-märkt. Med CE märkningen följer dokumentation och finns inte den finns inte CE-märkningen så skulle i alla fall jag resonera. Att säljaren säjer att den är märkt betyder inte att den är det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det e ett j... tjafs runt båtar hela tiden från myndigheter o försäkringsbolag! Ta detta med max tillåten motorstorlek, LÖJLIGT tycker jag, då skulle tex gamla jänkar bilar med stora hemis o big block förbjudas, tänka sig att åka fullt med en sån bil, LIVSFARLIGT.

Förbjud import av alla gamla bila med stora motorer, eller ta nya bilar, har själv en Volvo med 270Hk, livsfarlig att ligga i 270 knutar med den bilen men inga problem att försäkra den!

Tycker inte det er båten/motorns storlek som er något problem men  som vanligt den som sitter bakom ratten.1.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

CE-märkning är såvitt jag förstår bara ett sätt att skydda den europeiska marknaden från att översvämmas av billigare båtar från USA, det vill säga ett förtäckt handelshinder för att skydda europeiska tillverkare. Möjligen har jag fel men jag köper inte riktigt pratet om ökad säkerhet mm...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mutto

Jag håller med Berra å Norpan!

men vad hjälper det mig när jag sa sälja om 5 år(min båt ny 2005), då är min båt osäljbär när de nya lagarna gjort alla båtar CE-märkta med dokumentation, jag tror inte min båt är osäker eller kommer kontrolleraa!

den kommer ge mig en värdeförlustsmäll som heter duga!

det är problemet.

mvh matte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis!

Detta är en paralell till när man införde obligatorisk kontrollbesiktning på bilar eftersom den Japanska bilimporten hotade våra anrika kvalitets-biltillverkare Vovo och SAAB! Det var ju tack vare detta som dom överlevede ....

... eller hur ...

smiley-sealed.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Bosse

CE märkning är bra att ha om det skulle hända en olycka. Om en haverikommision kollar båten och det är bristfälligheter såsom undermåliga bensinledningar,brandsläckare eller annat som kan ha havererat till följd av olyckan är det du som är ansvarig om inte båten är CE märkt. Att CE märka båten är ett sätt att köpa sig fri från båtens konstruktion och du har papper på att allt är kontrollerat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...