Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

searay

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    50
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om searay

  • Placering
    Löjtnant
  1. Lyckos dig som bor i Sthlm.Då har du ju firma PROPELLERTRIM i närheten. Tips från en lantis/Per-Anders
  2. ...och varför parkeras nytillverkade Volvobilar i frihamnen i Gbg ? Svar å är de inte svenska längre utan kan med helt andra skattesatser importeras till bl.a sverige. Detta med statens goda minne. Eftersom det ofta är jättedyrt och svårt att få båtplats i te.x Florida så förvaras båtarna i gigangiska båthallar istället för i sjön.Där är de skyddade fån sol,vind och vatten. Betänk att de flesta båtar förstörs av vatten uppifrån.Håller också med Teddeh.Det är bara dumt att generalisera. Min åsikt /Per-Anders
  3. Det finns fördelar te.x : Du har möjlighet till gångvärme i båten. Motorn mår bättre av högre arb.temp som du får med sötvattenskylning.Då hävdar en del att livslängden blir längre o.s.v men en motors livslängd (i sötvatten) avgörs till större del av noggrann skötsel och service.(enligt mig !) Mitt råd är att hellre vara noggrann i skötseln än eftermontera sötvattenskylning. m.v.h Per-Anders
  4. Ta kontakt med sjöfartsverket och konsumentverket och få deras syn på saken och råd om hur du skall gå vidare. mvh Per-Anders
  5. Håller med om att det är tråkigt med dessa anonyma otrevligheter.Kanske vore det en bra ide´ att kräva medlemsskap ? Detta är som tidigare skrivits ingen begränsning av det fria ordet.Det vi kan göra tills dess är att ignorera gästinlägg helt eller delvis, och sinsemellan hålla en trevlig ton. Det är ju per definition vi tillsammans som skapar vårt forum.Jag håller med Roland till fullo när han skriver ; Jag själv vet hur jag vill ha det. Ett forum där ärliga männisor på ett vänligt sätt hjälper varandra både med båtproblem och att förgylla den grå vardagen med lite humoristiska inlägg samt där vi öppnhjärligt delar med oss av våra erfarenheter. Skapar kontakter och lär känna andra människor med hjälp av internets globla media mvh Per-Anders
  6. Trodde inte du hade kopplat ett sånt krutpaket till ditt Alpha-drev.Därav min undran.Vanligen används Bravo(sjövattenpunp på motorn)till så kraftiga maskiner. Under dessa premisser och med ledning av info skulle skulle i alla fall jag montera den x-tra pumpen och inte lita till ngn ny revolutionerande mirakelväxlare. /M.V.H Per-Anders
  7. Vem har sagt att impellern inte räcker till ? /Per-anders
  8. Hittar du ingen utväxlingsbeteckning utanpå drevet så måste du kolla inuti.Med en bra servicemanual får du isär så kan du se på en krans med olika tecken tex X,L,Y mfl Med ledning av tecknen och en översättningstabell får du fram utväxlingen.Skulle nog själv skruva av drevet och åka till närmsta serviceverkstad för ett sådant ingrepp.Samtidigt ber du dem kolla att allt ser bra ut i övrigt. M.V.H Per_anders
  9. Hej igen Anders ! Testa att använda en tratt på slangen och häll i glykol istället nästa gång.Detta kräver dock en medhjälpare.Du bör nog kolla impellern efter din torrkörning så den inte tog skada. Svaret på frågan om vad som händer om man inte har växel i vid dem.av drev så händer inget utom att det är svårt att få av/tillbaka det.Det är klart att bryter man för mycket vid demonteringen så...Vid montering är det dock viktigt att växlarna kommer rätt.Kolla detta genom att efter montering lägga i växel framåt-prop skall inte gå att snurra vänster men fritt åt höger och tvärt om med backen i.(vid högergående drev) M.V.H Per-Anders
  10. Du är nästan där nu ! Klicka på båtklubben online till vänster om detta inlägg /Per-Anders
  11. Har precis konserverat min 4,3 efi och jag gör som på marinan.Dvs glykolblandning genom drevet.Själva konserveringen går till så att du foggar genom att du häller olja i förgasaren.Detta sker samtidigt som glykol...Det är även viktigt att bränslesystemet får sitt.Innan glykol...fogging så tanka fullt med iblandning av quicksilver´ s fuel stabilaser ,varmkör,dränera sjövattensystemet och kolla att det inte är dålig genomströmning, byt olja, oljefilter, och bränslefilter det sistnämnda med c.a 5 cl fuel stab...och bensin. När du sedan kör igång med glykolen och fogging sprutas samtidigt bensinblandningen från filtret genom insprutningssystemet och förgasare.Sedan brukar jag dränera även glykolblandningen från motorn och får då bekräftat att den fyllt upp överallt.Använde i år glykol från biltema.vet inte om den är propy...men så länge som man inte blandar med ngn annan typ av glykol så anser jag att det funkar utmärkt.Tål sjövattensystemet saltvatten så nog skall det väl tåla propylenglykol? M.V.H Per-anders
  12. Tänkte bygga en ankarbox att ha på badbryggan. Har någon ngt tips om vad man skall tänka på,materialval m.m. Hade tänkt mig något träslag. Tacksam för tips /Per-Anders
  13. Kolla Här http://mercruiserparts.stemtostern.com/Mercruiser/mercruiser_service_manuals.asp
  14. Kan bara svara på en av dina senaste frågor och det är att det är mycket vanligt att trimsändaren ger sig efter ett tag.Även nivåbrytaren(limiter) på motstående sida av drevet detta är känt sedan länge och inget nytt.Personligen tror jag ditt fel ligger där och inte i instrumentet. Som du kan se på PJ.s fantastiska sidor så kräver ett byte av dessa omfattande demontering av drev och motor. Mycket jobb men det går naturligtvis.Visst är det roligt när allt fungerar som det är tänkt men så länge som trim/tiltfunktionerna fungerar på reglaget så kan du ju köra båten.Om däremot knappfunktionerna ger sig är det lätt avhjälpt genom att koppla om några kablar .Personligen tittar jag aldrig på trimmätaren.Meningen med trimfunktionen är ju att optimera båtens gång under varierande förhållanden som fart,vind,sjö,last .....Kontantan av mitt (återigen för långa inlägg F-låt) är att du känner ju i båten hur du skall trimma under varierande förhållanden. Ps.Tittar aldrig på varvräknaren i min bil när jag skall växla heller Ds
×
×
  • Skapa nytt...