ingo86 2 Postad igår kl 11:38 Som rubriken lyder är det en 115hk efi 2015 där powertrim motorn uppåt inte slutar gå. för ca 1 vecka sedan började den strula, vid en tur på väg ut på sjön när vi skulle upp i plan trimmade jag in motorn och gasade iväg, trimmade ut motorn och efter ett par sekunder började den att tilta upp motorn av sig självt. När den tiltar upp motorn om jag trycker på ner knappen på gasreglaget så stannar motorn den går inte ner men den stannar iallafall. Bryter huvudströmmen och får göra så ett par omgångar då den ändå vill fortsätta uppåt. Efter ett tag slutar den och är som vanligt igen. dagen efter är samma fel åter och avsjälps på samma sätt men vid hemkomst provar jag att ta bort uppåt reläet och tror att det är där felet ligger. Byter båda reläerna och allt är frid och fröjd. idag en vecka senare händer samma sak igen men nu hjälper det bara att slå av huvudströmmen och varje gång jag slå på börjar den tilta upp motorn. kopplar nu ur både knapparna för att se om felet kvarstår vilket det gör, av en händelse har jag var ett utav de gamla reläerna och sätter dit det och då verkar den gå igen? kan väl ändå inte vara så att två reläer går paj inom en vecka!? känns mer som något påverkar uppåt reläet? tacksam om något känner igen felet eller kan tipsa om felsöknings sätt. båten är en Bella 570 excel 2017 med SmartCraft instrument där jag kan se trimmingen i instrumentet. tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 818 Postad igår kl 12:13 Kan du ta en bild på motorns typskylt så kan jag kolla om det finns VHB online eller om jag har mätvärden. Du har nog någon kortslutning någonstans men var? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ingo86 2 Postad igår kl 12:37 Ordnar en bilds snart. kortslutning, trimmotorn? Men att det fungerar nu med nya reläet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ingo86 2 Postad igår kl 12:43 Järnkollen bilder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 818 Postad igår kl 12:55 (redigerade) Nej inte trimmotorn, den är det nog inget fel på. Det händer att manöverknapparna börjar leva sitt egna liv ibland pga fukt eller har du klämt någon kabel eller musgnag. Jag tänker men det är svårt när man inte ser det framför sig och värmen underlättar ju inte🥵 Har du köpt original relä? Och inte kopplat in något 12V någonstans där man inte ska😉 Övre bilden hade räckt, kollar efter kaffet☕ Redigerad igår kl 12:58 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ingo86 2 Postad igår kl 13:03 Inget är inkopplat, är som du säger med kablarna svårt att se om det skulle vara något skav eller gnag. Men där jag kommer åt att se kablarna ser det friskt ut. Här är en bild på relät jag köpte. tusen tack för intresse så långt! 🙏🏻 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 818 Postad igår kl 14:12 Recmar brukar vara bra grejer, visserligen ett gammalt nummer som är ersatt men funkar nog. Jag är nog inne på manöverknappen på BB underkåpa alt. knappen i reglaget om det kan vara den som spökar ändå. Har du en multimeter så mät upp manöverknappen på sidokåpan, koppla loss kablarna och tryck upprepade gånger på knappen både upp och ner. Kolla ohm med multimetern mellan stiften i kopplingsstycket. Har du summer i multimetern så använd den funktionen. Det är väl bara 3 kablar (Röd/Blå/Grön) i manöverknappen på sidokåpan har jag för mig. Du kan ju även mäta i reläsocklarna... Inte 5-56 eller WD40 i kopplingsstyckena men däremot riktigt elspray/kontaktspray och lite siliconfett eller vitt vaselin på tätningarna. Kolla de kablar du ser som är Blå eller Grön, de hör till PTT. Kolla så inget är skavt, klämt eller korrosion. Men mät upp så mycket du kan. Hittar tyvärr ingen VHB online, ska kolla mer efter kopplingsschema. Länk till reservdelskatalog: https://www.marineengine.com/parts/mercury-marine-parts-online/model.php?id=1131 Manöverkontakten finns på sidan "Lower cowl" och resten under "Electrical" Använder du renspolningsanslutingen något? Om ja, är det tätt när du spolar? Får du mycket svall akterifrån när du drar av på gasen snabbt? Monteringshöjd för motorn? Dvs. vilket hål bultarna sitter i och om den sitter för lågt... Sidoreglage eller topmonterat? Sitter inne eller ute? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ingo86 2 Postad igår kl 14:56 Nej felet uppstod igen så hade jag den bakre knappen på motorn bortkopplad redan från föregående gång. renspolningsanslutningen använder jag inte då jag bara kör i sötvatten. Visst blir det svall men inte så det går över kantan där kåpan sitter skulle säga att det är ca 15-20cm under kanten men svallet. sidoreglaget sitter på insidan. motorn i första hålet alltså högst upp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 818 Postad igår kl 15:30 Se om du hittar de manöverkablarna från reglaget baktill på motorn, de lär komma ut vid huvudkabelstammens skarvstycke. Leta efter Blå eller blå/vit och grön eller grön/vit kablar som går till reläerna. Mät dessa med summern om du har sådan på multimetern. Är täckkåpan på reglagespaken sönder eller är det en synvilla? Ser lite skumt ut vid röda pilen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ingo86 2 Postad igår kl 16:03 Är jag som brutit Söder kåpan när jag skulle in i reglaget för att mäta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser