Nordin89 2 Postad 10 Juli Halloj! Har någon bra pejl på tändningen på dessa motorer? Känner att jag är ute på djupt vatten här, el är jag inte alls bra på! Fick till motorn och den gick riktigt bra, pga massor av jobb så har båten tyvärr blivit ståendes i 3-4v men tänkte ta en liten tur i morse, åkte ner till bryggan och vred på nyckeln men den vill inte starta. Går runt på startmotorn precis som den ska men den hoppar inte igång. Kollar gnista, har gnista på 1/3 cylindrar, knepigt! Kopplar ur den svarta kabeln med gul linje för att koppla förbi startspärrar å skit, samma problem. Mäter och har 12v fram till varje spole. Försöker mäta upp resistansen i spolarna och enligt siffror jag hittat på internet så är 1/3 okej, tänkte försöka byta plats på dom imorrn och se om man ”flyttar problemet” så att säga. Läst en hel del idag då jag tjurat över motorn och många verkar ha problem med statorn, åker ner till båten igen och börjar mäta utan att egentligen veta vad jag letar för värden, eller om jag ens mäter över rätt kablar. får fram några värden från en röd och en blå kabel utan att egentligen veta om de är bra eller dåligt? Hittat flera källor som säger olika. Mellan den blå och röda kabeln har jag 1220 ohm men mellan blå och jord/motorblock 1160ohm och mellan röd till jord/motorblock 750ohm. Hur kommer jag vidare på vettigast sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 134 Postad 10 Juli https://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2013/02/CDI Troubleshooting Guide - 2012.pdf 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 822 Postad 10 Juli Sidan 80 i dokumentet som @touchwood länkade till. Går bara att resistansmäta om man inte har DVA. 12V är långt ifrån den primärspänning som det skall vara och bör ligga på min 150V. Vad har du kollat gnistan med? Vad sitter det för tändstift i nu? //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin89 2 Postad 11 Juli 6 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Sidan 80 i dokumentet som @touchwood länkade till. Går bara att resistansmäta om man inte har DVA. 12V är långt ifrån den primärspänning som det skall vara och bör ligga på min 150V. Vad har du kollat gnistan med? Vad sitter det för tändstift i nu? //Pär Tack! Kikade i dokumentet och ska jag gå efter de siffror jag fick fram så är statorn kass. Hur menar du, DVA är väl en typ av multimeter som är snabbare än en vanlig, eller har jag missförstått det hela? Det sitter Champion L76v stift i motorn nu, nya från igår. Jag kollade gnistan först genom att hålla tändstiftet mot jord, hade därefter en "tändningsprovare". Typ en lampa man sätter mellan tändkabel och stift. Bifogar sida 80 i dokumentet för att underlätta när jag ska ge mig på att mäta senare idag Tack för hjälpen så här långt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin89 2 Postad 11 Juli 6 timmar sedan skrev touchwood: https://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2013/02/CDI Troubleshooting Guide - 2012.pdf Tack så hemskt mycket! 😃 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 822 Postad 11 Juli Du måste demontera kablarna från switchboxen när du ska mäta, de kan inte sitta kvar. DVA står för Direct Voltage Adapter och är en multimeter som klarar höga spänningstoppar i AC läge, det är alltså växelström det handlar om. Jag tror inte en vanlig multimeter man köper på Biltema, Kjell&Co mfl. klarar detta utan ska man mäta spänning så måste det vara en multimeter med DVA. Spänningen på primärsidan i de gamla Mercury tändsystemen ligger på ca 200V i genomsnitt och toppar upp mot 300V. På sekundärsidan (tänspolens utgång) har vi spänning på upp mot 50–60 000 Volt och en frisk tändspole på en V6 klarar att hoppa ca 50 mm. Håll aldrig i en tändkabel på en äldre Mercury motor eller än värre dra loss den när motorn går, det känns rejält😵 Har man ingen gnista alls är det ofta statorn som felar om man kopplat bort stopp/nödstopp men du har gnista på 1 av 3 så börja med att mäta triggern. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 822 Postad 11 Juli Mätvärden från original VHB Trigger: Stator: //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin89 2 Postad 11 Juli 2 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Du måste demontera kablarna från switchboxen när du ska mäta, de kan inte sitta kvar. DVA står för Direct Voltage Adapter och är en multimeter som klarar höga spänningstoppar i AC läge, det är alltså växelström det handlar om. Jag tror inte en vanlig multimeter man köper på Biltema, Kjell&Co mfl. klarar detta utan ska man mäta spänning så måste det vara en multimeter med DVA. Spänningen på primärsidan i de gamla Mercury tändsystemen ligger på ca 200V i genomsnitt och toppar upp mot 300V. På sekundärsidan (tänspolens utgång) har vi spänning på upp mot 50–60 000 Volt och en frisk tändspole på en V6 klarar att hoppa ca 50 mm. Håll aldrig i en tändkabel på en äldre Mercury motor eller än värre dra loss den när motorn går, det känns rejält😵 Har man ingen gnista alls är det ofta statorn som felar om man kopplat bort stopp/nödstopp men du har gnista på 1 av 3 så börja med att mäta triggern. //Pär Yes kablarna var demonterade från switchboxen när jag mätte, ska ge det ett försök till under dagen, lite osäker om jag fick till det igår. Jag läste också i CDI-dokumentet att den svarta kabeln med gul linje ska plockas lös från switchboxen, jag tog inte lös där utan där jag ringat in på bilden. Det kan ju dock vara detta stället som avses, får se när jag kommer till båten. Får ta med sambon, som ser färger och försöka mäta upp triggern, tyckte jag läste någonstans att man inte får helt rätt värden om motorn inte är igång men det kan väl inte stämma? Jag har fått tag i 3 nya spolar en kompis hade liggandes så jag tänkte testa med dessa och se om felet kvarstår. Lagt en beställning på en DVA-adapter nu, kan vara bra att ha i framtiden om inte annat Tack för all hjälp så långt, det uppskattas! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin89 2 Postad 11 Juli Just nu skrev Mercury_44XS: Mätvärden från original VHB Trigger: Stator: //Pär Tack så hemskt mycket, jag tror faktiskt jag satt och kikade på just det där igår men jag förstod inte värdena riktigt. R =Resistance? x1000? = 5400-6200? Eller tänker jag fel? Behövs även en DVA-adapter för att få ut rätt värden här tro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 822 Postad 11 Juli Nej den du ringat in är "Mercury Switch" och har samma funktion som stoppen, d.v.s. jordar hela tändsystemet= ingen gnista alls. Är inte fel ändå att koppla ur den. Är en säkerhetsbrytare som automatiskt jordar tändsystemet om man skulle råka köra över en grynna eller något annat hinder i vattnet så att motorn fälls upp och då sluter denna ledningen till jord för att motorn inte ska övervarva. Uppfanns av Elmer Carl Kiekhaefer nån gång under tidigt 1950-tal och satt på Mercury utombordare fram till 1990-talet nån gång. Nej, motorn ska inte vara igång för att resistansmäta. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 822 Postad 11 Juli DVA mäter endast spänning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin89 2 Postad 11 Juli 3 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Nej den du ringat in är "Mercury Switch" och har samma funktion som stoppen, d.v.s. jordar hela tändsystemet= ingen gnista alls. Är inte fel ändå att koppla ur den. Är en säkerhetsbrytare som automatiskt jordar tändsystemet om man skulle råka köra över en grynna eller något annat hinder i vattnet så att motorn fälls upp och då sluter denna ledningen till jord för att motorn inte ska övervarva. Uppfanns av Elmer Carl Kiekhaefer nån gång under tidigt 1950-tal och satt på Mercury utombordare fram till 1990-talet nån gång. Nej, motorn ska inte vara igång för att resistansmäta. //Pär Okej, tack för info! Alltid kul att lära sig något nytt Idag så började jag "flytta runt" tändspolen som gav gnista igår för att se om den fungerar för cylinder 2 och 3. Fick gnista på de andra cylindrarna. Jag flyttade alltså tändspolen fysiskt och bytte plats i switchboarden. Monterade tillbaks allt som det var från början och kollade gnistan på alla spolar igen och till min förvåning har jag nu gnista på alla 3. Motorn hoppade igång och gick skapligt men efter lite justeringar så går den precis som innan igen. Ingen aning om vad som orsakade felet eller vad jag gjorde för att "lösa" det men rimligtvis kommer det komma igen, när man minst vill... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 822 Postad 11 Juli 9 minuter sedan skrev Nordin89: Ingen aning om vad som orsakade felet eller vad jag gjorde för att "lösa" det men rimligtvis kommer det komma igen, när man minst vill... Nej sporadiska fel är inte kul och som du skriver "när man minst vill"... Kan det vara ett kabelbrott eller glappkontakt från triggern till switchboxen eller från SB till tändspolarna? Kan även ha varit dålig jordning på tändspolarna. Titta över samtliga kablar i tändsystemet och kolla om du kan hitta något och ibland kan man känna på kablarna och lirka lite med dessa samt böja dom lätt, då kan man se om det är kabelbrott innanför höljet. Korrosion och ärg är inte bra någonstans i elsystemet. Kolla även tändkablarna så de sitter korrekt och ordentligt intryckta i tändspolarna. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin89 2 Postad 11 Juli 1 minut sedan skrev Mercury_44XS: Nej sporadiska fel är inte kul och som du skriver "när man minst vill"... Kan det vara ett kabelbrott eller glappkontakt från triggern till switchboxen eller från SB till tändspolarna? Kan även ha varit dålig jordning på tändspolarna. Titta över samtliga kablar i tändsystemet och kolla om du kan hitta något och ibland kan man känna på kablarna och lirka lite med dessa samt böja dom lätt, då kan man se om det är kabelbrott innanför höljet. Korrosion och ärg är inte bra någonstans i elsystemet. Kolla även tändkablarna så de sitter korrekt och ordentligt intryckta i tändspolarna. //Pär Nej det är nog värsta sortens fel, det i kombination med att det är ett elfel gör det nog till värsta sortens fel för mig. Jag kommer se över allt när vädret är lite behagligare. Idag är det helt vindstilla, 30+ och gassande sol här i Kramfors. Jag vill passa på att tacka dig för all hjälp du bidragit med, både i den här tråden och min förra. Jag uppskattar det väldigt mycket 🌹 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser