Strosselhuset 85 Postad 3 Juli Hallå. Måste inte sjökablar märkas ut på land med skyltar längre? Jag har fått upp två kablar med ankaret. Ingen har varit utmärkt på land. Den första fick jag upp för tre år sen, fortfarande är den inte utmärkt i sjökortet (kollade precis i Skippo igen) Den andra fick jag upp idag. Den finns i kortet såg jag när jag kollade efteråt. Har jag skyldighet att kolla i kortet innan jag kastar ankar? Jo, jag har naturligtvis med kort i båten men detta har hänt i närområdet så jag behöver inte kortet för navigeringen. Jo, nu vet jag var dessa två går och ja, det är en klok ide att "läsa på" lite i närområdet 🙂 Vänligen. /Mathias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 565 Postad 3 Juli Jag kan tänka mig flera olika förklaringar. - Kablarna var inte längre i bruk, men kvar "döda" på botten. Jag vet inte om det förekommer, men det kanske anses dyrt eller onödigt att ta upp en kabel som inte längre används. Framför allt tänker jag detta gäller telekablar, som i stor utsträckning har avvecklats. På land låter man nergrävda kablar ligga kvar, för materialvärdet är inte i närheten av att täcka kostnaderna för att gräva upp. Möjligen plockas inaktiva kablar bort från sjökort, även om de ligger kvar. - Kablarnas position i sjökortet är inte superexakt, utan kan ligga ganska mycket fel om man har otur. Det kan vara så att tidigare ankring eller fiske har flyttat på kabeln, eller så har den inte lagts in korrekt i sjökortet pga dåligt underlag från kabelläggaren eller slarv hos Sjöfartsverket. Jag har för mig att man ska räkna med att kabelns position kan vara fel med upp till 200 m. Jag har ett högupplöst ekolod och ser lätt kablar och rör på botten, och det är inte alltid de stämmer perfekt med sjökortet, även om det väl inte handlar om hundratals meter fel, men väl tiotals. - Hela området är kanske markerat med ankringsförbud, pga hemliga saker på botten, inklusive kablar, så när du kollade på detaljnivå missade du det storskaliga med förbudsmarkeringar? Jag minns inte hur det visas på Skippo. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strosselhuset 85 Postad 3 Juli Spännande teorier @raol tack för dina tankar. Kablar som inte är i bruk får säkerligen ligga kvar, den jag fiskade upp idag är en telekabel och kopparnätet är skrotat här i trakten så den kan vara ur bruk. Dock har det aldrig funnits någon skylt på land där så jag "visste" inte om den. Att positionen i kortet inte är exakt stämmer ju så klart så det är klokt att ha det i åtanke. Ankringsförbud i större område har jag missat, det ska jag läsa på lite mer om hur det är markerat och ser ut. Jag bli påminnd om att det fanns ett område här i närheten förr i tiden som det var tillträdesförbud till. Är inte så längre. Där fanns det fasta angöringsplatser för ytatacken men det används inte längre. Det måste jag prata med farsan om, om han minns hur det var då. /Mathias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 383 Postad lördag kl 18:12 (redigerade) La en sjökabel nyss... Från badbryggan på båten. Kan inte tro att det blir problem för någon annan. Redigerad söndag kl 10:23 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser