cctop 0 Postad söndag kl 10:20 Nu har det hänt. Lämnade bryggan men hade ingen drivning. Hela foldingpropellern var borta. Är det någon klok person i forumet som kan guida mig gällande att hitta och beställa en ny? Båt: Dufour 365 GL -06 //Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 547 Postad söndag kl 10:22 Just nu skrev cctop: Nu har det hänt. Lämnade bryggan men hade ingen drivning. Hela foldingpropellern var borta. Är det någon klok person i forumet som kan guida mig gällande att hitta och beställa en ny? Båt: Dufour 365 GL -06 //Christer Men tror du inte den kan hämtas från botten? Om du vet var det hände bör inte sökområdet vara så stort. En ny propeller går väl på 30 000 eller mer, så det bör väl gå att till och med anlita dykare och ändå komma undan mycket billigare? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 734 Postad söndag kl 11:10 44 minuter sedan skrev cctop: Är det någon klok person i forumet som kan guida mig gällande att hitta och beställa en ny? Båt: Dufour 365 GL -06 Gör några dyk om du har cyklop och kolla om du kan hitta den. Kolla axeln hur den ser ut, så det inte är axelbrott... Har du kört på något, fått en tamp runt propellern eller har den varit demonterad nyligen? Ska du beställa en ny så är det viktiga vilken motor och vilket drev du har samt vilken diameter x stigning på propellern som satt där. Motor? Drev? Kolla i båtens dokument eller instruktionsböcker om det finns någon anteckning om propellerns dimensioner= diameter x stigning //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 233 Postad söndag kl 13:14 2 timmar sedan skrev raol: Men tror du inte den kan hämtas från botten? Om du vet var det hände bör inte sökområdet vara så stort. En ny propeller går väl på 30 000 eller mer, så det bör väl gå att till och med anlita dykare och ändå komma undan mycket billigare? Jag skulle börja med att leta på botten under båtens akter vid förtöjningsplatsen, eller där man lägger i backväxeln för att bromsa när man närmar sig bryggan. Eller, först skulle jag då kolla om verkligen propellern är förlorad, om det inte sitter kvar någonting på axeln. Jag har varit behjälplig en gång (när det var varmt i vattnet) att kolla en segelbåts axel och foldingpropeller, då visade det sig att propellerbladen inte hade fällt ut sig. En seglare berättade att han förlorat drivningen men hade en massa vibrationer, då hade det ena bladet förlorats. Om man kan tappa ett blad kan man ju tappa båda… hursomhelst lär det bli dyrt, kanske man kan få det till ett försäkringsärende? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 211 Postad 20 timmar sedan Kan någon ha stulit propellern ?? 30 000 är ju mycket pengar så kan vara värt att stjäla. Vet inte hur svårt det är att montera loss en sådan propeller under vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 734 Postad 20 timmar sedan 14 minuter sedan skrev jan_af_lisoe: Kan någon ha stulit propellern ?? 30 000 är ju mycket pengar så kan vara värt att stjäla. Vet inte hur svårt det är att montera loss en sådan propeller under vattnet. Är ju inte världens enklaste att demontera men de som kan och vet hur man gör går det även under vatten men tar lite längre tid än att göra det på land. Det är inte enkelt som att demontera en propeller på en utombordare eller inudrev. Enklast för TS är nog att kolla med hamnen hur länge man får stå på plattan och beställa lyft om de inte har egen kran i hamnen. Jag hade inte dykt i och varken demonterat eller monterat i vattnet, inte ens för 30 000. En 2-bladig folding kostar 15–25 000 och en 3-bladig ligger på 25–35 000, finns dyrare också. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser