Sagitaro 0 Postad söndag kl 07:49 Hej, Behöver laga ett brännhål på mitt kapell (någon som roat sig med att kasta en fimp typ). Jag har extra kapellväv, kan man bara limma dit den med textillim? Eller finns det någon annan reparationsvariant med färdigt lim? Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 735 Postad söndag kl 08:15 (redigerade) 26 minuter sedan skrev Sagitaro: Jag har extra kapellväv, kan man bara limma dit den med textillim? Eller finns det någon annan reparationsvariant med färdigt lim? Ja du kan limma dit en lagningslapp med ett bra och vattenfast textillim utomhusbruk eller annat lim som går att använda för att limma textil, kan kanske funka med riktigt kontaktlim (ej vattenbaserat). Oavsett lim kan det behöva sitta i press några minuter innan limmet biter, läs instruktionerna på förpackningen. Har du en segel-/kapellmakare i närheten kan de ha självhäftande lappar eller s.k. segeltejp. Googla även på reparationssats båtkapell eller liknande sökord. //Pär Redigerad söndag kl 08:18 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sagitaro 0 Postad söndag kl 08:34 Tack Pär😃 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 237 Postad söndag kl 11:34 3 timmar sedan skrev Sagitaro: Hej, Behöver laga ett brännhål på mitt kapell (någon som roat sig med att kasta en fimp typ). Jag har extra kapellväv, kan man bara limma dit den med textillim? Eller finns det någon annan reparationsvariant med färdigt lim? Tomas Frågan har varit uppe nyligen. Jag förespråkar dock att du använder traditionellt lösningsmedelsbaserat kontaktlim, enligt bruksanvisning, och limmar en lapp på båda sidor om kapellet, markera noggrant var limmet skall appliceras och kladda inte ut det utanför den markeringen. Jag har använt textillim avsett för grova textilier och ansåg att det inte alls var bra på kapellduk. Förra gången ämnet diskuterades sade någon att olika lim inte fäste så bra på nyinpregnerade kapell, andra menade att kontaktlim kan missfärga och någon menade att man skulle uppsöka en kapellsömmerska…. Jag har även gjort nödlagningar på ett gammalt kapell med spinnakertape, den tapen skall man ju kunna laga segel med, och det höll väl i två- tre dagar, tills dess att vi fann en butik som sålde kontaktlim… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser