Gå till innehåll
fredag 05 juni 2026
Autter

Rana 15 som studsar mycket fram

Rekommendera Poster

Hallå! Jag har en öppen båt av märket rana 15 4,5 meter lång. Den är godkänd för 25hk. Jag har monterat en splitterny 30hk tohatsu. Jag är lite nybörjare på båtar. Båten studsar mycket fram när jag är ute och kör. Jag har manuella trimplan men vill helst slippa hålla på och justera/skruva med dom beroende på om jag är ute själv eller har familjen med mig. Så då är väll alternativen sandsäckar fram men det känns ju lite tråkigt att hålla på och släpa på onödig vikt och att det ska ta plats. Skulle det hjälpa om jag monterade hydrofoil på motorn? Och jag har elektrisk trim och tilt på motorn. Vilken åtgärd skulle ni ha börjat med?

Redigerad av Autter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort trimplanen och dra av lite på gasen så skall du se att det ordnar sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hydrofoil gör att båtens gångläge blir mer gynnsamt, men det hjälper inte helt mot studsandet, hydrofoil gör iallafall inte saken sämre, men svårt att svara mer exakt på frågan utan att testa..

Studsandet beror på att båten är för kort i förhållande till vågorna du möter samt troligtvis även till motorstyrkan och motorns vikt.
Båten kommer i vissa hastigheter in i en självsvängning. Om du minskar på hastigheten och om du provar olika gånglägen med ditt powertrim kanske det går bättre.

Att tynga ner fören är en lösning, men sandsäckar ombord är inte lyckat, en eller två vattendunkar på kanske sammanlagt 20-25 liter kan funka bättre, som då kan fyllas eller tömmas vid behov, men inga garantier utlovas.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Full gas ligger den på ca 23-25 knop när den studsar så det känns väl inte galet fort iaf. 

tror den börjar plana runt 16-17 knop

Redigerad av Autter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den RANA 15 jag tänker på är ingen fartbåt och är ganska flatbottnad i aktern men borde klara 30 hk om man monterat motorn korrekt och låter bli att köra för fullt.

Det är viktigt att motorns växelhus inte sticker ner för djupt under båten botten, detta skapar onödigt motstånd genom vattnet och påverkar gångläget negativt.

Antiventilationsplattan skall helst ligga i linje med båtens botten i farter upp till 25 knop och det stämmer ju med din båt. Se bild nedan:

65389713_Monteringshjdutombordare.png.999b9d74482d99daa23b4e48d8c2765f.png

2085932436_Mtamonteringshjd.thumb.png.dfaef1a6d5acdbea74477b9e5f1201d9.png

Här visas hur man mäter in monteringshöjden, på bilden ovan ligger antiventilationsplattan ca 1/2" (12,7 mm) under botten vilket kan vara godkänt i farter under 25 knop. Men monterar man djupare än så här så blir båten trögstyrd i fart, den kan doppa nosen i fart samt man får kaskader av vatten som skvätter åt alla håll när man kör.

Har du någon bild på båten?

Gärna flera bilder om du har och gärna en på "trimplanen"...

Trimplanen kan du skruva upp så mycket det går så ger minsta möjliga motstånd och inte är det minsta nervinklade. De gör ingen som helst nytta om man inte kör med all last längst bak i båten.

Vet inte riktigt vad du menar med "studsar" för så fort går inte båten så den studsar fram på vattenytan. Men den kan börja överplana och då gungar den mer och dyker ner med stäven, speciellt om man kör medsjö eller sjön snett in på låringen.

En Tohatsu MFS30 väger ca 78 kg vilket är ca 20–25 kg mer än en konvetionell 2-takts utombordare.

Hur mycket annan utrustning finns i stuvfacket baktill? 

Har motorn Powertrim & Tilt eller manuell tilt?

Hur står riggvinkelpinnen?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet är att när en båt vill studsa, så beror det oftast på att riggen/drevet är för mycket uttiltat. Är det en motor utan tilt så prova att sätta riggpinnen ett eller två hål längre in.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mercury_44XS:

Den RANA 15 jag tänker på är ingen fartbåt och är ganska flatbottnad i aktern men borde klara 30 hk om man monterat motorn korrekt och låter bli att köra för fullt.

Det är viktigt att motorns växelhus inte sticker ner för djupt under båten botten, detta skapar onödigt motstånd genom vattnet och påverkar gångläget negativt.

Antiventilationsplattan skall helst ligga i linje med båtens botten i farter upp till 25 knop och det stämmer ju med din båt. Se bild nedan:

65389713_Monteringshjdutombordare.png.999b9d74482d99daa23b4e48d8c2765f.png

2085932436_Mtamonteringshjd.thumb.png.dfaef1a6d5acdbea74477b9e5f1201d9.png

Här visas hur man mäter in monteringshöjden, på bilden ovan ligger antiventilationsplattan ca 1/2" (12,7 mm) under botten vilket kan vara godkänt i farter under 25 knop. Men monterar man djupare än så här så blir båten trögstyrd i fart, den kan doppa nosen i fart samt man får kaskader av vatten som skvätter åt alla håll när man kör.

Har du någon bild på båten?

Gärna flera bilder om du har och gärna en på "trimplanen"...

Trimplanen kan du skruva upp så mycket det går så ger minsta möjliga motstånd och inte är det minsta nervinklade. De gör ingen som helst nytta om man inte kör med all last längst bak i båten.

Vet inte riktigt vad du menar med "studsar" för så fort går inte båten så den studsar fram på vattenytan. Men den kan börja överplana och då gungar den mer och dyker ner med stäven, speciellt om man kör medsjö eller sjön snett in på låringen.

En Tohatsu MFS30 väger ca 78 kg vilket är ca 20–25 kg mer än en konvetionell 2-takts utombordare.

Hur mycket annan utrustning finns i stuvfacket baktill? 

Har motorn Powertrim & Tilt eller manuell tilt?

Hur står riggvinkelpinnen?

//Pär

Motorn har powertrim och tilt

porpoising är nog rätta order för vad jag menade med studsa.

utrustningen bak är ett 70amp agm batteri och tanken är 20 liter som jag har i sittbrunnen.

ska försöka lägga upp bilder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Första bilden är motorn max mot båten

andra bilden har jag tiltat ut den lite så kavitationsplattan ligger typ mellan 0,5-1cm under botten

IMG_5042.jpeg

IMG_5043.jpeg

Redigerad av Autter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag verkar inte kunna ladda upp fler bilder men man ser ju trimplanen på iaf ena bilden. Såhär ser modellen på båten utIMG_5045.thumb.png.6acd34aa01deabda3ec1710d3f83a59b.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis såhär gör den fast jag hade trimmat in motorn max mot båten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett rör är inte optimalt att använda, linjal eller vattenpass är bättre.

Om du tittar på bilden i mitt inlägg tidigare så har de fäst ett vattenpass på antiventilationsplattan med 2 skruvtvingar.

Det är så det ska mätas och när man trimmar in motorn kommer passet eller linjalen att antingen ligga under eller över båtbottens lägsta punkt. 

Gungning eller "porpoising" är ett fenomen som uppstår då:

• Båten överskrider sin maximala konstruktionsfart.
  • Båten är baktung eller fellastad.
  • Motorn har fel trimvinkel.
  • Skador på båtens botten, t.ex. att den buktar in eller ut.

Kan även vara en kombination av ovanstående.

Gör en ny mätning av monteringshöjden med en linjal eller vattenpass fäst i antiventilationsplattan med tvingar eller klämmor.

Ligger du på nollpunkt eller max 15 mm under låt det vara som det är.

Ligger du djupare än 15 mm prova att flytta upp motorn 1 hål och se vad som händer. Möjligen kan du få ventilation, d.v.s. att propellern suger luft från ytan och tappar sitt grepp vid kraftiga girar i höghastighet och tappa greppet tillfälligt.

Storlek på propellern idag? diam x stigning?

En rostfri stålpropeller kan ge bättre grepp och bättre acceleration men inte säkert att den avhjälper fenomenet med gungning i hög hastighet.

Tittade på filmen du länkat till och ett typiskt fenomen på relativt flatbottnade båtar och i filmen verkar det vara en Boston Whaler 15–16 (nånting) som dessutom har en botten som påminner lite om ett katedralskrov men i det stora hela ganska platt botten.

Trimmar man in så dyker nosen och det kan bli tvära kast om man skulle komma in i gammalt svall eller köra runt en udde där det är blek på läsidan men på lovartsidan är det både strömt och gammal sjö.

Visst kan trimplan avhjälpa fenomenet lite men då ska de vara lite längre än de  du har och helst hydrauliska som dessa:

https://www.cpperformance.com/c-22-trim-tabs.aspx

Används på de stora "Offshore Racing" båtarna och enbart som stöd för att dämpa detta fenomen men här snackar vi farter på upp till 125–130 knop och ibland mer ändå.

Har inte hittat några uppgifter om max fart på RANA 15 men skulle tro att den ligger någonstans strax under 25 knop fast närmre 22–23 sen börjar det bära sig illa åt. Är det smult vatten är det nog inga större problem eller? Men när man kommer in i gammal sjö eller ett område med gammalt svall t.ex. en starkt trafikerad farled så blir det värre.

S.k. "Hydrofoil" fenor funkar ibland men ibland inte och det värsta är ju att har man borrat hålen i antiventilationsplattan så har man.

Var väldigt populärt i början på 1990-talet då de började dyka upp och sålde som smör i solsken men det var ganska många som gav upp efter ett tag och tog bort dom. Kräver att motorn minst är monterad i nollpunkt, d.v.s. jämns med botten annars gör de inte mycket nytta utan bara skapar ytterligare motstånd.

Du kan ju prova med några 5-liters dunkar med vatten som barlast eller sandsäckar men det ger ju ingen permanent lösning på problemet. Prova även med att flytta runt lite lösöre du har i båten som draggar, dragglina, reservdunk mm och se om detta förändrar gångläget till det bättre. 

Men i det stora hela får du nog acceptera farter runt 20–22 knop för att slippa fenomenet.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker att motorn har hyfsat rätt höjd.

jag inbillar mig att den började ”gunga” nästan direkt den kom upp i plan och blev värre ju fortare det gick. Ska prova lite till och skotta i sand i facket längst fram. 

får jag den till att gå mjukt i 20-23 knop kommer jag va nöjd

IMG_5047.jpeg

IMG_5040.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
44 minuter sedan skrev Autter:

Ska prova lite till och skotta i sand i facket längst fram. 

Lägg sanden i påsar så du lätt kan flytta på dom.

Eller vattendunkar, kan undra om inte vatten är tyngre än vad torr sand är?

5 L vatten= 5 kg

Ligger båten så djup som upp till handtagen på akterspegeln?

Verkar mycket...

Brukar det vara vatten i dubbelbotten när du lossar dyvikan?

Inga skador på botten eller under vattenlinjen som lagats med bilspackel eller något annat olämpligt?

//Pär

PS. Du kan ju även rikta upp trimplanen för de ser ut att vara både skeva och vinda samt ställa in dessa så att följer botten i linje och sedan finjustera med vantskruvarna. De ska egentligen bara vara som stöd och en förlängning av båtens botten. 

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
38 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Lägg sanden i påsar så du lätt kan flytta på dom.

Eller vattendunkar, kan undra om inte vatten är tyngre än vad torr sand är?

5 L vatten= 5 kg

Ligger båten så djup som upp till handtagen på akterspegeln?

Verkar mycket...

Brukar det vara vatten i dubbelbotten när du lossar dyvikan?

Inga skador på botten eller under vattenlinjen som lagats med bilspackel eller något annat olämpligt?

//Pär

PS. Du kan ju även rikta upp trimplanen för de ser ut att vara både skeva och vinda samt ställa in dessa så att följer botten i linje och sedan finjustera med vantskruvarna. De ska egentligen bara vara som stöd och en förlängning av båtens botten. 

Nä vattenlinjen ligger lägre än till handtagen. Nivån går bara upp dit när jag sjösätter och tar upp den. Har ställt trimplanen nu så dom följer botten.

nädå inga skador som jag har sett iaf och inget vatten i dubbelbotten 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den kan ju inte bli gul upp till handtagen för att vattnet når dit vid sjösättning.

Den måste ha legat i ett tag med vattnet nåendes dit.

Stryk på lite Y10 så försvinner det gula.

Jag hade en liknande galopp vid fullgas på en Bella 530 med 115 hk.

Jag sänkte farten några knop så rättade det till sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Jorgen01:

Den kan ju inte bli gul upp till handtagen för att vattnet når dit vid sjösättning.

Den måste ha legat i ett tag med vattnet nåendes dit.

Stryk på lite Y10 så försvinner det gula.

Jag hade en liknande galopp vid fullgas på en Bella 530 med 115 hk.

Jag sänkte farten några knop så rättade det till sig.

I hamnen där jag sjösätter finns ett utlopp med väldigt järnrikt vatten vilket gör att det är rätt mycket utfällningar från det i vattnet. Doppar man tån blir den rostfärgad helt enkelt.

jag kör med orginalprop föresten såjag har ingen aning om vad det är för stigning på den. 3 bladig är den iaf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Autter:

jag kör med orginalprop föresten såjag har ingen aning om vad det är för stigning på den. 3 bladig är den iaf

Den som följer med i leveranskartongen med motorn har 9.8" diameter och 12" stigning (reservdelsnr: 3R0B64525-1).

Viktigt att motorn ligger så nära max varvtal som möjligt när motorn är inkörd och 1 person ombord, den ska heller inte övervarva.

Vad varvar motorn WOT med 1 pers ombord?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mercury_44XS:

Den som följer med i leveranskartongen med motorn har 9.8" diameter och 12" stigning (reservdelsnr: 3R0B64525-1).

Viktigt att motorn ligger så nära max varvtal som möjligt när motorn är inkörd och 1 person ombord, den ska heller inte övervarva.

Vad varvar motorn WOT med 1 pers ombord?

//Pär

Ingen aning vad den varvar. Jag har ingen varvräknare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
57 minuter sedan skrev Autter:

Ingen aning vad den varvar. Jag har ingen varvräknare

Jag trodde det var varvräknare som sitter på pulpeten.

Ja då är det ju inte lätt att hålla koll på varvtalet...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Jag trodde det var varvräknare som sitter på pulpeten.

Ja då är det ju inte lätt att hålla koll på varvtalet...

//Pär

Är det möjligt att koppla upp motorn på min lowrance elite fs?

om det går vilken kabel behöver jag?

det sticker ut en kontakt som inte används vid gasreglaget är det där man kopplar på i sånna fall?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Autter:

Är det möjligt att koppla upp motorn på min lowrance elite fs?

Tror inte det om det är varvräknare du menar?

Finns begagnade varvräknare att köpa om du vill ha varvräknare, en ny kostar 3600 kr.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nog kommit fram till att jag ska prova hydrofoil. Då har jag kommit fram till 3 modeller när jag har googlat. Vilken tror ni är bäst mot porpoising ”gungandet”

tappar jag en knop eller två och om den tar lite mer bränsle har ingen betydelse.

Någon av dom här modellerna lutar det åt

IMG_5054.png

IMG_5055.png

IMG_5053.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan inte råda dig om aktuella modeller, men jag kan ju berätta om mina erfarenheter på en båt jag hade för 35-40 år sedan.

Det var en Lohi 435 med katedralskrov, alltså ungefär som en ihoptryckt trimaran undertill, sammantaget blev båten rätt platt i botten. Motorn var en Evenrude 35 hk.

Det fanns inga trimplan.

Båten grävde ner sig en hel del i farter under planingströskeln, och hade då svårt att komma upp i planing med fler än två personer ombord. I viss motsjö började båten galoppera som en gunghäst ungefär, även om man kom in i en fjord med plattvatten fortsatte detta tills jag gjorde en snabb S-sväng eller minskade ordentligt på hastigheten.

Jag monterade då något som på den tiden hette ”Dolphine” en tvådelad fena som skruvades fast på kavitationsplattan. Jag upplevde efter det att jag fick en ny båt. Den kom lättare upp i planing, dock var det trögt med fler än två personer ombord. Galopperandet försvann inte helt, men det blev bättre, alltså självsvängningen mildrades så att studsandet, stampandet försvann när motsjön försvann.

Men det som egentligen var felet med den båten, var att den inte alls var avsedd för Bohusläns kustnära farvatten, den var för kort! Det finns ju en anledning till att båtägare i detta landskap sällan köper båtar kortare än 21 fot, 6,20m. Sedan bör det vara ett vassare förskepp och även en del V-form kvar under aktern än vad just den båten hade.

Men alltså, fenorna på kavitationsplattan gjorde nytta, dock försvann inte alla tokiga gångegenskaper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den i mitten, står ju att man inte behöver borra.

Ska se om jag hittar den på någon sida.

Återkommer...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag skrivit tidigare, funkar ibland och ibland inte.

Tydligen kan man inte montera Stingray Stinger utan att borra hål på motorer mindre än 40 hk.

Några kommentarer:

https://forums.iboats.com/threads/stingray-hydrofoil.11405/

https://progunfighter.com/stingray-starfire-hydrofoil-review/

https://www.thehulltruth.com/boating-forum/17367-stingray-hydrofoil.html

Har även kollat på andra Amerikanska forum och som jag nämnt tidigare är det flera som skriver att hissa motorn är bättre och fördela vikten bättre, inte barlasta för att förhindra detta fenomen.

En annan viktig detalj är att garantin på motorn kan påverkas om man gör åverkan, d.v.s. borrar hål och en hydrofoil belastar både motorupphängning samt PTT. Ta en funderare till innan du köper.

Börja med att hissa motorn 1 hål uppåt samt justera de trimplan som sitter på båten.

Kolla även så att inte någon del av de befintliga trimplanens fäste/led sticker ner under botten, inte ens 1 mm.

Justera detta vid behov och trimplanen måste vara helt plana, på alla håll.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Om du nu räknar med att tappa några knop med dina modifieringar, varför inte prova som jag skrev tidigare att dra av något på gasen?
Då spar du både bränsle och slipper galopp.

Då behöver du inte montera några extra mojänger.

Redigerad av Jorgen01
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev Jorgen01:

Om du nu räknar med att tappa några knop med dina modifieringar, varför inte prova som jag skrev tidigare att dra av något på gasen?
Då spar du både bränsle och slipper galopp.

Då behöver du inte montera några extra mojänger.

Det ska gå att hålla full gas. Är ju inte säkert att man tappar knop, endel båtar verkar ju till och med gå fortare. Dra av på gasen är ju iaf 100% säkert att jag tappar fart och jag provar ju såklart andra alternativ först

det där med garantin hade jag inte tänkt alls på så planen är följande till att börja med.

1. höja motorn ett hål vilket jag nu redan har gjort så nu ligger plattan jäms med botten på båten.

2. Sänka trimplanen om jag behöver

3. lasta sand längst fram om jag behöver. Funkar det så gjuter jag en betongklump i facket längst fram i facket så blir det lätt att plocka i och ut.

4. hydrofoil och göra en specialmontering så jag slipper borra. Det ska nog gå rätt lätt bara man får klura lite

Redigerad av Autter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Autter:

Det ska gå att hålla full gas.

Varför tror du detta?

Båten är inte konstruerad för höga farter och tillverkaren har satt en maxgräns på 25 hk för att båten inte skall överskrida sin konstruktionsfart. Den har mycket svag vinkel på botten och nästan flatbottnad i aktern, det är detta som gör att båten inte går bra om den går för fort. 

Möjligen om ni är 3–4 personer i båten kan du behöva köra full gas, det är ju därför man köper lite större motor än vad som är tänkt.

De 25 hk utombordare som tillverkades samtidigt som båten konstruerades var konventionella 2-takts utombordare som gav ca 20 hk på propelleraxeln om de var tillverkade före 1985 och ca 25 hk på propelleraxeln efter 1985 samt vägde ca 50 kg i genomsnitt.

Du har köpt en 30 hk utombordare med 4-taktsmotor som ger +30 hk och dessutom väger 78 kg och bara detta ger dig 28 kg extra på akterspegeln, dessutom sitter det mekaniska trimplan som kanske väger 10 kg tillsammans. Helt klart är båten baktung utan din egen vikt inräknad.

Hur ligger båten i vatten utan någon person i båten? Ta gärna en bild så man kan se var vattenlinjen går, både från sidan och akterifrån.

1. höja motorn ett hål vilket jag nu redan har gjort så nu ligger plattan jäms med botten på båten.

En bra början...

En motor som sticker ner för djupt ger inte bara ökat motstånd utan även som en hävarm.

I vilket hål sitter riggvinkelpinnen?

2. Sänka trimplanen om jag behöver

Först och främst rikta trimplanen så de är helt plana, det ser ut som de är både skeva och vinda samt som att någon använt dem som fotsteg. Därefter skall de justeras in så de ligger i linje med botten, d.v.s. en förlängning av botten. Vid behov kan man justera med vantskruvarna, inte flytta mellan hålen.

3. lasta sand längst fram om jag behöver. Funkar det så gjuter jag en betongklump i facket längst fram i facket så blir det lätt att plocka i och ut.

Bättre att du fyller ett antal 5-liters dunkar med vatten eller fyller du dunkarna med sand, lös sand är inget bra alternativ.

Har man det i dunkar så är det lätt att hålla koll på vikten.

Det är inte lättare att hantera en gjuten betongklump än dunkar med vatten eller sand, dessutom skaver betong på skrovet och skadar ytskiktet av topcoat.

4. hydrofoil och göra en specialmontering så jag slipper borra. Det ska nog gå rätt lätt bara man får klura lite

Prova allt annat först och i värsta fall får du acceptera att båten inte har de fartegenskaper du önskar.

Det är samma sak med andra båtar av samma typ som t.ex. Ryds 480, Crescent 465 m.fl. man kan hänga på mer än max motorstyrka men vinner inte många knop men man får ett lägre varvtal på marschfart och sparar bränsle.

Vill du åka fortare så får du köpa en annan båt som är konstruerad för högre farter.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
48 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Varför tror du detta?

Båten är inte konstruerad för höga farter och tillverkaren har satt en maxgräns på 25 hk för att båten inte skall överskrida sin konstruktionsfart. Den har mycket svag vinkel på botten och nästan flatbottnad i aktern, det är detta som gör att båten inte går bra om den går för fort. 

Möjligen om ni är 3–4 personer i båten kan du behöva köra full gas, det är ju därför man köper lite större motor än vad som är tänkt.

De 25 hk utombordare som tillverkades samtidigt som båten konstruerades var konventionella 2-takts utombordare som gav ca 20 hk på propelleraxeln om de var tillverkade före 1985 och ca 25 hk på propelleraxeln efter 1985 samt vägde ca 50 kg i genomsnitt.

Du har köpt en 30 hk utombordare med 4-taktsmotor som ger +30 hk och dessutom väger 78 kg och bara detta ger dig 28 kg extra på akterspegeln, dessutom sitter det mekaniska trimplan som kanske väger 10 kg tillsammans. Helt klart är båten baktung utan din egen vikt inräknad.

Hur ligger båten i vatten utan någon person i båten? Ta gärna en bild så man kan se var vattenlinjen går, både från sidan och akterifrån.

En bra början...

En motor som sticker ner för djupt ger inte bara ökat motstånd utan även som en hävarm.

I vilket hål sitter riggvinkelpinnen?

Först och främst rikta trimplanen så de är helt plana, det ser ut som de är både skeva och vinda samt som att någon använt dem som fotsteg. Därefter skall de justeras in så de ligger i linje med botten, d.v.s. en förlängning av botten. Vid behov kan man justera med vantskruvarna, inte flytta mellan hålen.

Bättre att du fyller ett antal 5-liters dunkar med vatten eller fyller du dunkarna med sand, lös sand är inget bra alternativ.

Har man det i dunkar så är det lätt att hålla koll på vikten.

Det är inte lättare att hantera en gjuten betongklump än dunkar med vatten eller sand, dessutom skaver betong på skrovet och skadar ytskiktet av topcoat.

Prova allt annat först och i värsta fall får du acceptera att båten inte har de fartegenskaper du önskar.

Det är samma sak med andra båtar av samma typ som t.ex. Ryds 480, Crescent 465 m.fl. man kan hänga på mer än max motorstyrka men vinner inte många knop men man får ett lägre varvtal på marschfart och sparar bränsle.

Vill du åka fortare så får du köpa en annan båt som är konstruerad för högre farter.

//Pär

Att det ska gå att hålla full gas är väl kanske önsketänkande men jag lär ju försöka få till det.

Trimplanen får jag kanske försöka rikta men är jävligt svårt att komma åt att skruva lös ena. Har ni tips på hur man riktar rostfritt lättast?

kan fota hur den ligger nästa gång jag stoppar ner den.

riggvinkelpinnen är i första hålet (närmast båten)

jag har ett fint stort fack längst fram i båten som jag kommer fylla upp med sand i en sopsäck till att börja med. När jag får det att funka och jag vet vilken vikt jag behöver gjuter jag en klump i en sopsäck direkt i facket. Kommer såklart även sätta typ liggunderlag mellan betongklumpen och båten för att det inte ska nöta. Vill även kunna nyttja facket för tex ankare och sånt och då känns det inte optimalt att ha sand där.

men vi får se hur det går med ändringarna jag har gjort nu när jag har tid att fara och provköra igen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev Autter:

Trimplanen får jag kanske försöka rikta men är jävligt svårt att komma åt att skruva lös ena. Har ni tips på hur man riktar rostfritt lättast?

Smeslägga och ambolt.

Värmer du så ta det väldigt försiktigt och slipa efteråt samt ev. betning eller tvätta med oxalsyra.

Tänk på att använda SIKA 591 eller liknande på skruvarna, inte silikon (inte ens "marin-silikon").

Passa in trimplanens fästen så att absolut inte sticker ner under botten, inte ens 1 mm...

Jag hade definitivt inte fyllt en sopsäck, ta dunkar eller mindre påsar med ca 5 kg i varje så du kan anpassa vikten snabbt och lätt.

Det behövs kanske inte så många kilo...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...