stensmaxi77 0 Postad 30 Maj (redigerade) Universum har försett mig med en Maxi 77! Jag var ute och joggade och råkade prata med en erfaren seglare på marinan som höll på att slipa sin Maxi 77. Han påpekade att båten bredvid – av samma tillverkare – var till salu, och en vecka senare var jag båtägare! Jag är komplett novis och har aldrig seglat förr – troligen den förste i familjen som ger sig in i seglandet. Det finns ingen dokumentation till båten, men den verkar välskött och den tidigare ägaren känns väldigt ärlig. Han berättade att det är en Maxi från 80-talet, men det har jag svårt att avgöra exakt. Jag verkar ha några av uppdateringarna som förstärker belastningen på däck – bland annat tie-rods . Jag hann inte bli medlem innan båten skulle sjösättas, så med hjälp av AI, googlande och hjälpsamma medlemmar i seglarsällskapet jag numera tillhör fick jag hjälp att: - Bottenmåla skrovet - Rostprima och bottenmåla kölen - Spackla mindre skador i gelcoaten ovanför vattenlinjen - Plocka ner rodret och glasfiberförstärka dess undersida då det fanns sprickor med äldre lagningar som börjat spricka upp igen Nu är båten sjösatt och kvar är att masta, vilket jag tänkte göra efter en veckas segelkurs med klubben. Under tiden tänkte jag arbeta med inredningen och göra båten bekväm nog för permanent sommarboende. Mannen som ägde Maxi 77:an bredvid mig hade gjort flera intressanta modifikationer och vi pratade ofta om potentiella uppgraderingar som skulle göra båten både segelvänlig och bekväm för boende – han planerar att bo ombord och segla ner till Biscayabukten. Här är hans lösningar och mina frågor till er: 1. Förpikens sovyta – ta bort skottet? Han hade tagit bort en av panelerna i förpiksskottet för att få full sovlängd i förpiken. Jag är ca 185 cm och det verkar som en smart lösning för att kunna ligga två personer raklånga. Men när jag nämnde detta för en mer erfaren seglare avrådde han bestämt – han menade att skottet är en del av båtens strukturella styvhet och att borttagandet kan försämra skrovets hållfasthet. När jag tog upp oron med min nya maxikompis hävdade han att det inte kunde stämma eftersom panelerna sitter skruvade i skottet och inte är laminerade/inbyggda i skrovet. Vad anser ni? Är förpiksskottet på Maxi 77 strukturellt eller kan man ta bort delar av det utan att kompromissa med båtens styrka? 2. Toalett på styrbordssidan vid nedgången Han byggde även in en toalett på styrbordssidan i salongen, vid trappan ner till kajutan i plywood. Som det ser ut nu sitter toaletten placerad öppet i förpiken, vilket är mindre praktiskt om man är mer än en person ombord och inte vill skita framför sovplatsen. Jag har sett samma lösning i en youtubevideo med ett ungt par som bodde permanent på sin Maxi 77. Frågan är hur man hanterar svartvatten ? Använder man en kassettoalett ? Eller leder man ut det via sjövatten-genomföringar? Maxikompisen nämnde att man kan leda avloppet till diskbänkens utlopp – stämmer det? Att borra genomföringar i skrovet känns läskigt som novis och något jag inte vill göra. Hur gör ni? 3. Viktfördelning vid modifikationer Hur påverkas trimmen och viktfördelningen av att bygga till olika delar av båten? Är det något man aktivt måste kompensera för? Eftersom vi har utombordare så finns det mycket outnyttjad potentiall och utrymme under sittbrunnen i akterskottet. Maxikompisen placerade där bland annat Extra vattentankar i form av plastpåsar av något slag och kopplingar till toaletten.Jag ser potential för batterier och kopplingar till pentryt (köket) i samma utrymme. Är det en bra placering? 5. Elförsörjning – solpanel och batterier Slutligen den fråga jag knappt vågar ställa. Grannen hade monterat en solpanel (ca 400W, oklart) längs akterpulpiten som ett slags tak över utombordaren. Jag har sett liknande lösningar på andra båtar och det verkar smart. Frågorna är var placerar man batteribankerna på bästa sätt med tanke på viktfördelning och åtkomlighet? Räcker 400W solpanel för permanent boende? Hur kopplar man ihop det hela – behöver man en batterivakt, landström-koppling eller DC/AC-omvandlare? Räcker det med solpaneler för att driva all elektronik på båten? Min maxikompis hade bland annat en dieselgenerator och bränsletankar i förvaringen i aktern på skuffen, som han skulle använda för att blåsa varmluft in i kajen på båten. Är det smart eller overkill? Han ska ju bo på den hela året så även vinter. Det blev många frågor på en gång, men jag tänkte att jag slänger ut allt och ser vad som kommer tillbaka! Tack på förhand. – Seglarnovis Redigerad 30 Maj av stensmaxi77 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GTI 43 Postad 30 Maj "Men när jag nämnde detta för en mer erfaren seglare avrådde han bestämt – han menade att skottet är en del av båtens strukturella styvhet och att borttagandet kan försämra skrovets hållfasthet. När jag tog upp oron med min nya maxikompis hävdade han att det inte kunde stämma eftersom panelerna sitter skruvade i skottet och inte är laminerade/inbyggda i skrovet. Vad anser ni? Är förpiksskottet på Maxi 77 strukturellt eller kan man ta bort delar av det utan att kompromissa med båtens styrka?" Skulle anta att båten lättare skjuvar om ett tvärskeppsskott tas bort, dvs styvheten försämras, oavsett om det är inbyggt eller skruvat fast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stensmaxi77 0 Postad söndag kl 07:38 Tror det var det han syftade på, men samtidigt så verkar det som flera andra har flyttat just den inre väggpanelen som inte tycks sitta integrerad i båtens stomme om man kan säga så. Den inre panelen sitter skruvad på en ram som i sig kan vara integrerad i båten. Eftersom detta verkar vara ett vanligt ingrepp bland andra maxi 77 ägare så kanske det är ett ingrepp som inte påverkar styvheten om endast den inre panelen skruvas av? kanske någon med en maxi 77 har erfarenhet? ska försöka ta bilder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nils_D 31 Postad söndag kl 08:26 Tyvärr är den mycket aktiva Maxi 77 klubben nedlagd och deras hemsida borta från nätet, men det finns en Facebook-grupp för Maxi 77 seglarehttps://www.facebook.com/groups/seglamaxi77/ Föreslår att du ställer dina frågor där också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stensmaxi77 0 Postad onsdag kl 17:44 Det har jag gjort tack för svaren här också! valde att låta dem va. Läste i broshyren för båten att väggarna är byggda för att motverka stjyv och bidra med styvhet för skrovet, så nu blev det en liten insatts mellan garderoberna istället, där jag kan titta ut ur hytten och sola mig under takluckan. däremot upptäckte jag ett litet dräneringshål när jag skulle göra golvet för toastolen som såg lite rostfärg men framför allt ganska igenproppat ut. Frågan är hur mycket man behöver oroa sig över det? Antar att et är en ventil för det potentiella vatten som kommer från fläktmynning och taklucka och det är därför det finns små rostfläckar på den platsen? Hur rengör man ens en sådan ventil när båten är i vattnet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser