Gå till innehåll
torsdag 04 juni 2026
sebols

Motorproblem Yamaha 30hk 4-takt

Rekommendera Poster

Hej,

jag har en 30hk Yamaha 4-takt som inte riktigt vill gå. Den startar som vanligt och sen efter ett par sekunder går den ner på två cylindrar sen en cylinder sen dör den. 

Lägger jag i växeln dör den. 

Tank tömd och bytt slang och blåsa

Bränslefilter bytt

Tändstift rengjorda och testade 

Batteri funkar fint

Motorn är förmodligen 15 år gammal men har gått otroligt sparsamt.

Hoppas någon har några tips.

mvh

Sebastian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG

Är det en förgasarmotor eller EFI?

Ta helst en bild på motorns typskylt så man kan läsa fullständig modellbeteckning, serienummer samt den versala bokstaven nere i hörnet.

Är det förgasarmotor så kan du börja med att demontera alla förgasare, ta isär och rengöra med bromsrengöring samt blås rent med tryckluft. Kan behövas tvättas flera flera gånger för att för att få bort alla avlagringar.

Håll reda på var allt satt och i vilken ordning...

Byt packningar som går sönder eller är dåliga, laga INTE med packningsklister eller silikon.

Osäker? Lämna in på auktoriserad Yamaha verkstad, de har ofta ultraljudstvätt.

Kör INTE på E10 (95 oktan) utan endast 98 oktan.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Pär.

jag bifogar bilder. 
mvh

Sebastian

IMG_6910.jpeg

IMG_6911.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det är en förgasarmotor.

Vågar du ge dig på en förgasarrengöring?

Det är viktigt att alla inställningar blir rätt och att alla delar hamnar på exakt samma plats där de satt.

Ska se om jag hittar en VHB för gratis nedladdning.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Pär
ja det känner jag bekväm med. Behöver jag en hel reparationssats eller räcker det med nya packningar tror du?

/Sebastian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Pär,

är det ofta jetmunstyckena i förgasaren som sätts igen? Läste att det finns större munstycken med med större öppning som ger lite extra kraft och minskar samtidigt risken för att dom slaggar ihop.

mvh

Sebastian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev sebols:

Hej Pär,

är det ofta jetmunstyckena i förgasaren som sätts igen? Läste att det finns större munstycken med med större öppning som ger lite extra kraft och minskar samtidigt risken för att dom slaggar ihop.

mvh

Sebastian

Nej kludda inte med något sånt, det ger ingen extra kraft om du sätter i större munstycken snarare tvärt om drar bara mer bensin helt i onödan.

Jag ska bara dricka ättemiddeskaffe, sen ska jag kolla efter länkar till reservdelskatalog och VHB.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer länkar till VHB och reservdelskatalog.

VHB:

https://www.manualslib.com/manual/944116/Yamaha-F30a.html?page=75#manual

Startar på sidan 75 bränslesystem (sektion 4). vill du titta i annan sektion gå ut i den blå skrollningslisten och välj.

Reservdelskatalog:

https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-lodochnyh-motorov/yamaha/f30-7243/f30-18487/f30aetl-781945

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grymt Pär tack för hjälpen👊

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Pär.

Sagt och gjort. Jag plockade av och isär förgasarpacket och motorn går lite bättre men dör efter en kort tid åndå. Förgasarna såg helt ok ut. Munstyckena var inte igensatta utom den nedersta förgasaren den var lite mer skitig. Men jag gjorde rent allt och satte tillbaka på plats. Den går fortfarande rätt sunkigt. Kunde hålla tomgång i nån minut men dör sen. Provar man fler gånger så dör den på kortare tid.

Jag kunde få i växeln och den gick på men dör på gaspådrag. 
Har du något mer tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Demonterade du alla munstycken och även blandningsskruvarna för lågfartsystemet samt tvättade och blåste rent ordentligt?

De värsta beläggningarna brukar sätta sig i lågfartssystemet, där är det mycket små kanaler och utlopp som måste vara 100% rena.

Man kan behöva rengöra mer en en gång och det är svårt att om man fått rent överallt.

Det står i verkstadshandboken hur man ska ställa blandningsskruvarna.

Hur ser tändstiften ut? Blöta eller torra?

Är det radioavstörda tändstift så är de mycket känsliga, skall sitta NGK DPR6EA-9.

Kan du starta motorn direkt efter den stannat eller måste du pumpa med blåsan på slangen?

Hade du uppe dykröret i bränsletanken och rengjorde det?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Pär,

yes gjorde rent allt, alla små hål i munstyckena och blåste ur allt med högtryck. Inser dock att jag glömde ställa blandskruvarna. Så det får jag göra.

Annars är stiften torra med lite sot men ger en bra gnista. 

Motorn startar direkt inga problem.

Dykröret vet jag inte mycket om. Det är en vanlig röd 25l tank, uttagbar som jag inte kommer in i. 

Jag får helt enkelt plocka ner allt igen och ställa blandskruvarna.

mvh

Sebastian

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ställde blandningsskruvarna nu och det blev bättre men dör fortfarande. Undrar om det inte kan vara stiften ändå🤔 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla tanken!

Det var nu många år sedan jag hade utombordare på en båt.

Det var ett återkommande problem att det fastnade skräp i silen som satt påträdd på dykröret, eller som vi här sade ”sugröret” i tanken. Symptomen på det var att motorn kunde gå bra på låga varv men började gå dåligt för att sedan stanna när man försökte att öka varvtalet. Det gick ibland att köra och ta sig in i hamn om man samtidigt pumpade på blåsan på slangen.

Jag hade ju först rostiga plåttankar, men bytte till plasttankar och det blev ju bättre men problemet återkom, kanske jag fick ”smutsig bensin” på bensinstationen.

Idag bar vi ju dessutom problem med den ”utspädda bensinen” det är ju en inblandning av etanol som intet på något sätt gör saken bättre för motorerna, när den bensinen för stå och avdunsta i förgasare och bränslepumpar bildar etanolet en ful beläggning som sätter igen munstycken och kanaler i förgsrna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du behöver inte riva allt för att ställa blandingsskruvarna, de kommer du åt ändå.

Skruva in lätt bottenläge (dra inte för hårt) och skruva ut det antal varv som står i VHB.

Skruva ut 1/2 varv i taget och en skruv åt gången tills du är uppe i rätt antal varv.

Sen kan man finjustera när motorn går på tomgång, 1/4 varv eller 1/8 varv åt gången.

Skruva ut= Fetare blandning

Skruva in= Magrare blandning

Man brukar höra på motorljudet om den går bättre eller sämre, om varvtalet ökar eller minskar.

Ta en bild på tanken, så ser jag vilken tank du har.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du denna typ av tank så demonterar du de 4 skruvarna som håller armaturen (5) i tanken och lyfter upp hela armaturen.

Sitter (skall sitta) en sil i botten på dykröret som går ner i botten på tanken, på vissa går den att lossa men på andra sitter den ihop med dykröret. Gör rent så gott det går...

1358317223_Skrmavbild2026-05-30kl_17_09_12.png.b714984bf98cc63a692966a51475b331.png

Nästa detalj att kolla är isf bränslepumpen så membranet inte ser ut som en gammal EPA-kasse.

Kan iofs vara skit i pumpen så att backventilerna inte tätar 100%.

Men hade det varit fel på pumpen så borde du fått pumpa med blåsan för att få igång motorn när den stannat.

Motorn ser ju ganska ren ut på bilderna.

Har du kollat oljenivån i motorn förresten men det är ju det första man gör eller borde göra.

Inga larm från summern i reglaget?

Ska tänka lite till🤔

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gör ett försök imorgon. Blåsan funkar fint och håller trycket. Ska prova lite med tanken imorn och prova med blandningsskruvarna igen. Det har blivit bättre sen jag gjorde rent förgasarna så jag gör ett nytt försök imorn.

tack för all hjälp Pär🙏

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Pär.

kollade stigröret i tanken och det såg jättefint ut. Inte en tillstymmelse till skit i silen. 

sen provade jag att ställa blandningen under tomgång och jag märker ingen skillnad på gången om jag vrider skruven🤔 måste dra iväg och jobba i 5 dagar så jag få ta nya tag till helgen.

//Sebastian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev sebols:

sen provade jag att ställa blandningen under tomgång och jag märker ingen skillnad på gången om jag vrider skruven🤔 måste dra iväg och jobba i 5 dagar så jag få ta nya tag till helgen.

Justerade du på alla 3 förgasarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...