Gå till innehåll
onsdag 24 juni 2026
jeamic

Montering o inkoppling givare ekolod / GPS

Rekommendera Poster

Nyss köpt en Ryds 568 GTI 2010 med inbyggd gps i instrumentpanelen , en medföljande givare till denna har aldrig blivit installerad och ska enl uppgift vara för ekolod, någon som vet om det kan stämma och om hur man installerar o kopplar in sådan givare ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det behövs nog lite mer information här.

En ekolodsgivare kan kopplas till till en plotter med inbyggt ekolod om dom två är kompatibla med varandra, det är väl ungefär så långt man kan sträcka sig att svara.

Vad är det för fabrikat och modell på plotter/ekolod?

Vad är det för fabrikat/modell på ekolodsgivaren? 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inbyggd GPS i instrumentpanelen?

Har inte hört talas om detta men har du någon bild på "instrumentet"?

Däremot kan det ju sitta en eftermonterad GPS plotter eller nåt med ekolod på pulpeten.

Har du någon bild på denna givare?

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tag en bild på plottern och en på givaren, gärna också på dess kontakter och anslutningar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ordnar bild o fabrikat men enl uppgift ska de vara en lowrance HDS , vet ej modellnumner men båten är en extrautrustad variant av Ryds 568 gti ” Crossmax” så inget som är eftermonterat 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Extrautrustad= Eftermonterad

Det är samma sak egentligen då "extra utrustning" monteras hos båtåterförsäljaren, inget som brukar komma från fabrik.

Även om det står med i prislistan för båten som extrautrustning eller tillval så monteras detta alltid hos återförsäljaren med vissa undantag för t.ex. inombordsmotor med drev om det finns flera alternativ att välja på.

Utombordsmotorer monteras alltid hos återförsäljaren.

På större båtar kan man välja fabriksmonterad extrautrustning.

//Pär 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta om jag lägger mig i, men köper man en ny Micore så tror jag att både plotter och inombordsgivare monteras på fabrik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag googlade litet och fann det här.

Om det är en sådan givare som på bilden, en akterspegelsgivare, så är den avsedd att skruvas fast under vattenlinjen på akterspegeln. I instruktionen som brukar medfölja finns det anvisningar på var och hur nära propellern och olika vattenströmmar som kan förekomma, som den kan monteras.

Sedan får du borra hål för kabeln, täcka det yttre hålet med någon form av beslag, och dra fram kabeln till instrumentets baksida, där skall det då finnas en kontakt att ansluta i. Dessa kontakter brukar ha en ring eller bajonettfattning att dra till.

Man brukar även kunna limma fast denna typen av givare på skrovets insida, läs längre ned.

Det finns även andra sorters givar en typ skall sitta monterad på lämplig plats genom skrovet, då brukar man ta upp ett större hål, sisådär 52-70 mm med en hålsåg, täta snittytorna efter konstens alla regler och montera med marintätningsmassa. Sedan dra fram kabeln.

Det brukar finnas också inomskrovsgivare, som är synnerligen enkla att montera, dom kladdas fast på på lämpligt ställe på skrovets insida med marintätningsmassa utan luftbubblor, och mäter då vattendjupet genom skrovet. Dessa funkar bara om båtens botten är i enkellaminat.

Även akterspegelgivarna kan limmas fast på skrovets insida.

Det tycks vara vanligt att olika tillverkare av plottrar gör paketlösningar och då levererar med en akterspegelsgivare.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Jorgen01:

Ursäkta om jag lägger mig i, men köper man en ny Micore så tror jag att både plotter och inombordsgivare monteras på fabrik.

Du behöver inte be om ursäkt, det är väl bara bra att fler "lägger sig i"😃

Det är mycket möjligt att man kan få det på flera av Micore modellerna men det är väl mer hantverk än fabrik.

Känner inte igen att RYDS skulle ha monterat sånt på fabrik 2010 men jag kan ju ha fel, har inte sålt nya RYDS båtar.

Men kan ju undra varför är det då inte färdiginstallerat och ekolodsgivaren monterad där den ska, vilket borde ha gjorts av återförsäljaren för akterspegelsgivare kan ju skadas under transport och hantering. Är det en inomskrovsgivare så borde den ha monterats på fabriken (så man inte kommer åt den sen).

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...