Gå till innehåll
måndag 06 juli 2026

Rekommendera Poster

D4-300 med DPH-drev. Oljenivån i rattpumpen sjunker sakta, och snabbare vid mycket styrning. Jag hittar ingen synlig läcka – ingen olja i vattnet och inget kladd vid styrcylindrarna när jag kollade i vintras.

Samtidigt fylls olje­behållaren i motorrummet upp när jag fyller på i rattpumpen, tills all luft försvinner där (vilket inte ska ske om jag förstår det rätt, där skall finns luft för att ge lite expansionsutrymme när oljan blir varm) 

Misstänker ventilhuset (#16, #18 osv. på sprängskissen), men jag kan inte se eller hitta det.

Någon som haft samma problem eller vet var ventilhuset sitter och hur man kommer åt ventilhuset?

Skärmbild 2026-05-27 101923.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ventilblocket (16) sitter högst upp på akterspegelsfästet, på insidan i maskinrummet.

Har för mig att det sitter en överströmningsventil i ventilblocket (16) som kan fastna, kärva eller läcka igenom men då borde styrningen vara lite mysko.

Sen har jag ett svagt minne av att VP har haft någon service-/återkallandekampanj gällande styrning på vissa drev men osäker om det gällde DPH. Det kan du kolla hos din närmsta VP-verkstad om du ger dem serienumret på drev och motor.

Hittade en installationsmanual för DPH-DPR som du kan ha nytta av:

https://www.scribd.com/document/459793495/VOLVO-PENTA-D4-D6-DPH-DPR-AQUAMATIC-INBOARD-INSTALTION-MANUAL-pdf

Ska se om jag även hittar en VHB.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Pär.

Förutom den generella frågan om andra haft samma eller liknande problem, borde vara samma för alla lite äldre VP D4 med DPH drev är det också en fråga hur man kommer åt #16 etc på Nimbus Nova 30S, även om jag inte ser den så antar att den sitter bakom motorn ovanför skölden på insidan men det utrymmet är "stängt" av motorn. Verkar idiotiskt att man skulle behöva lyfta ur motorn för att byta #16 eller hydraulslangarna till drevet så antar det finns bättre sätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har lagat några läckande styrcylindrar några gångar till min gamla VP D4. Senaste gången gav jag upp och köpte en ny cylinder.
När jag har tömt och fyllt systemet har nog min oljebehållare blivit helt full utan någon luft i. Så där jag tror det det står rätta till.
Det enda jag vet att plastkopplingen till locket kan gå sönder om man har ett helt tätt påfyllningslock vid rattpumpen. Kompisen råkade ut för detta förra året. ingen kul pryl att köpa under semestern. 

Men det låter konstigt att du inte vet var oljan tar vägen. I mitt fall har jag alltid fått en fin oljespegel bakom båten när kolvar läcker.

Kan det möjligtvis läcka i styroljekylaren som sitter på ingående sjövattnet? Då får det bara läckage när motorn går och det skulle nog försvinna i avgaserna.

Bara gissning. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack för input, pratade men en VP mekaniker idag och han sa oxå att oljebehållaren brukar vara helt full och att det funkar ändå. Deras take var att jag fortfarande har luft i systemet så jag skall lufta det igen och se hur det går. 

Om det är styroljekylaren borde det inte synas i vattnet när den går på tomgång eller precis när jag stänger av maskin och att jag även har vatten i oljan?

Redigerad av Themariner

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...