Gå till innehåll
lördag 06 juni 2026

Rekommendera Poster

Har köpt en 4m RIB praktiskt taget gratis. 
Dock så har den flera små hål och känns som det kommer komma fler där limmet släpper..

En tanke som jag inte riktigt släppt är om man inte borde kunna skumfylla pontonerna och slippa hålla på och laga hål hela sommaren?

Någon som testat eller är det en galen idé?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej...

Din RIB kommer att öka i vikt och kommer att bli för tung för mer än en person.

Dessutom kan det finnas risk att spräcka "pontonerna" och gamla lagningar när polyuretanskummet expanderar.

De som säljer RIB-båtar har lagningssatser men kolla att det inte är något vattenbaserat skitlim som följer med i satsen. Finns även lagningssatser hos de stora båtdelskedjorna men samma där, kolla vad det är för lim.

Man måste använda riktigt lim och följa instruktionerna mycket noga vilket folk inte gör och därför går det ofta åt h....e med "hemmalagningar".

Gummiverkstäder brukar ha riktiga grejer, kolla om de kan laga och få ett kostnadsförslag.

Vad är det för fabrikat på din RIB?

Material i pontonerna?

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan skrev MartinHeed:

Dock så har den flera små hål och känns som det kommer komma fler där limmet släpper..

En tanke som jag inte riktigt släppt är om man inte borde kunna skumfylla pontonerna och slippa hålla på och laga hål hela sommaren?

Tja…

Vad för slags skum hade du då tänkt dig? Det lär ju gå åt flera kubikmeter.

Jag tänker på ”typ” fogskum, och då om trycket i förpackningarna räcker till för att ”blåsa upp” pontonerna. Sedan lär ju båten bil svårare att förvara under vintern när den inte kan tömmas på luft.

Jag vet ju att lantbrukare, av för mig okänd anledning, fyller traktordäck med någon form av skum, kanske sådant duger för ribbar?

Annars hade jag nog försökt laga ribben, om du inte kan själv, kolla med någon som reparerar livflottar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag vet ju att lantbrukare, av för mig okänd anledning, fyller traktordäck med någon form av skum, kanske sådant duger för ribbar?

Tänker du på vattenfyllda däck?

Detta är för att öka vikten på traktorn om man inte vill ha motvikter i fronten eller 3-punktslyften.

Men inte så många som gör detta längre.

Sen finns ju ifs "punkteringsskum" som nödlagning av däck men detta är ett j....a gissel och gummiverkstäderna hatar detta.

Limmar fast däcket vid fälgen...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
34 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Tänker du på vattenfyllda däck?

Detta är för att öka vikten på traktorn om man inte vill ha motvikter i fronten eller 3-punktslyften.

Men inte så många som gör detta längre.

Sen finns ju ifs "punkteringsskum" som nödlagning av däck men detta är ett j....a gissel och gummiverkstäderna hatar detta.

Limmar fast däcket vid fälgen...

//Pär

Ok, ja lika dum idé att fylla bildäck med skum som ribbar. Och då är min erfarenhet att jag aldrig lyckats laga en punktering med skum, trots att jag följt instruktionen noggrant.

Min gamla gummibåt läckte vatten efter en liten reva i bottenduken, den lagades framgångsrikt med en bit galonväv och kontaktlim.

Men det började att släppa i pontonernas infästning i akterspegeln, när jag började limma där upptäckte jag att hela akterspegeln av inplastad plywood var fuktskadad så den båten kastades bort. Den var omkring 25 år gammal, bäst föredatum hade med råge passerats.

Men till trådstartaren @MartinHeed, det säljs ju lagningskit till gummibåtar, det finns olika för olika typer av väv, sägs det på detta forum, så du får ju göra en ekonomisk och praktisk bedömning huruvida du skall fortsätta att lappa och laga eller om du skall finna en annan lösning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev MartinHeed:

Vad jag känner till finns det skum som expanderar och skum som inte expanderar (i alla fall inte så mycket).

Ett icke expanderande skum blir svårt att fulla en RIB ponton med.  Ett expandera skum så måste ju volymen beräknas noga

Blir det för lite blir det en slak ponton, blir det förmycket riskerar pontonen spricka.

Så rent praktiskt tror jag inte den planen flyger tyvärr.

Sen är det också en vetenskap att välja rätt skum, det krävs viss densitet för att få den formstabil. Men sånt finns det expertfirmor som säkert kan vägleda rätt.

Men rent praktiskt tror jag som sagt inte det funkar på en uppblåsbar ponton.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utöver vad som sagts ovan tror jag du snabbt når en kostnad av skummet som motsvarar kostnaden för en bättre båt. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...