Gå till innehåll
onsdag 24 juni 2026

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har en Evinrude E-tech där trim/tilt krånglar. Den fungerar att sänka motorn men att höja motorn gick först trögt till att sedan  inte fungera alls. Jag har säkerställt att batterierna är fulladdade, bytt flatstiftsäkringar, kollat kontakterna, fyllt på med powertrimolja. Nu får jag inte ens något ljud från tiltmotorn när jag trycker på ”uppåtknappen”. Den la av helt när jag fyllde på olja. Och/eller när jag skruvade för manuell release. Vad kan jag göra mer?

Redigerad av Janne19
Felstavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fullständig modellbeteckning, serienummer och tillverkningsår?

Ta gärna ett foto av typskylten.

 

Behöver denna information för att hitta rätt dokument bl.a elschema, typ av PTT och relä för PTT.

 

Mest troligt är elfel t.ex. relä eller glappkontakt mm. men först behövs info enligt ovan.

 

Har du instruktionsbok?

 

Det är inte bra att överfylla systemet, det blir tvärstopp...

 

//Pär

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Pär! 

 

Okej, så jag kan ha fyllt på med för mycket powertrimolja? Jag tog foton enligt bifogad. Jag tror att det är 2009 års modell. Jag har en instruktionsbok, men inte som är tillgänglig nu i dagarna.  

 

Vänliga hälsningar / Janne

IMG_2373.jpeg

IMG_2374.jpeg

IMG_2376.jpeg

IMG_2377.jpeg

IMG_2379.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag ser att det är en 3-cyl. 75 hk eller 90 hk motorn men mer kan jag inte se på bilderna.

 

Motorns typskylt sitter på fästbygeln eller svivelfästet, alltså inte på själva motorn.

 

På näst sista bilden ser jag även PTT relät (reservdelsnr 586767 som sitter under startmotorn på BB-sida.

På första bilden ser man även UP/DN knapparna på underkåpan.

 

Har du använt knapparna på motorns underkåpa eller reglaget när du kört PTT?

 

Gick PPT-motorn åt båda håll från början?

Sedan gick det bara att köra nedåt men inte uppåt och nu inte alls.

 

 

Jag måste ha fullständig modellbeteckning och serienummer för att få fram rätt elschema så du inte är och "pillar" på något som tillhör insprutningen.

 

Går betydligt enklare att felsöka med korrekt elschema istället för att gissa var man ska leta.

PTT kablarna är grön resp. blå som går till motorn.

På relät sitter för utom grön och blå även en röd och en svart.

 

Marinshopen har delar men allt är inte tillgängligt, dessa motorer tillverkas ju inte längre.

OMC som har gjort ursprunget till motorn från början gick i konkurs 2000 och BRP som köpte konkursboet slutade tillverka 2020.

Finns vissa delar som tillverkas som eftermarknadsdelar men man måste akta sig för billigt Kina-skit som säljs på Alibaba eller vad det nu heter.

 

 

Återkom med bild på typskylten så kan jag länka till rätt reservdelskatalog och elschema/verkstadshandbok om det finns för gratis ned laddning.

 

//Pär

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen Pär!

 

Jag får återkomma med kompletterande info. Men svarar på två frågor enligt nedan.

 

Har du använt knapparna på motorns underkåpa eller reglaget när du kört PTT? Jag har både använt knapparna på underkåpan och reglaget. Samma resultat.  

 

Gick PPT-motorn åt båda håll från början? Ja, men trögt uppåt och inte hela vägen upp. 

Sedan gick det bara att köra nedåt men inte uppåt och nu inte alls. Det går det utan problem neråt, men inte alls uppåt. När jag trycker på uppåtknappen hörs inte heller längre något motorljud. 

 

/ Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Pär! 

 

Nu bifogar jag foto på typskylt + foto ur instruktionsboken.

 

/ Janne

IMG_2395.jpeg

IMG_2399.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2026-05-17 vid 22:17 skrev Janne19:

Jag har en Evinrude E-tech där trim/tilt krånglar. Den fungerar att sänka motorn men att höja motorn gick först trögt till att sedan  inte fungera alls. Jag har säkerställt att batterierna är fulladdade, bytt flatstiftsäkringar, kollat kontakterna, fyllt på med powertrimolja. Nu får jag inte ens något ljud från tiltmotorn när jag trycker på ”uppåtknappen”. Den la av helt när jag fyllde på olja. Och/eller när jag skruvade för manuell release. Vad kan jag göra mer?

Hej!

Min nyiköpt båt hade haft precis samma problem enligt förra ägaren!

Har gått trögt och nu hör man bara click. 

Motorn är Yamaha 80 hp (insprut) år 2006.

(Tyvärr serienummer är inte läsbar för att klistermärke är nästan borta. Ej bortskrapad! Man faktiskt måste tänka hur man beställer en ny klistermärke med motorns chassi nummer)

 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Sailzman:

Har gått trögt och nu hör man bara click. 

Kan vara PTT-reläet som är dåligt, brukar slitas och kontakterna blir brända.

 

Mät upp med multimeter för att kolla spänningsfall.

 

Är ett ganska stort dubbelrelä som sitter under plastkåpan som sitter på motorblocket/vevhuset.

 

13 timmar sedan skrev Sailzman:

(Tyvärr serienummer är inte läsbar för att klistermärke är nästan borta. Ej bortskrapad! Man faktiskt måste tänka hur man beställer en ny klistermärke med motorns chassi nummer)

Kan sitta en 2:a typskylt på motorblocket eller på insidan av underkåpan.

Kan även sitta en aluminiumbricka stor som gamla 50-öringen (silvermyntet) där det kan stå modelkod och serienummer.

När du hittat typskylten på motorblocket, ta en bild och åk till närmsta Yamaha återförsäljare och hör om du kan beställa en ny.

Är jättedålig kvalitet på dessa dekaler som sitter på fästbyglarna, var som vanligt bättre förr när det var aluminiumplattor med stansade bokstäver och siffror.

 

//Pär

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2026-06-15 vid 19:32 skrev Mercury_44XS:

Kan vara PTT-reläet som är dåligt, brukar slitas och kontakterna blir brända.

 

Mät upp med multimeter för att kolla spänningsfall.

 

Är ett ganska stort dubbelrelä som sitter under plastkåpan som sitter på motorblocket/vevhuset.

 

Kan sitta en 2:a typskylt på motorblocket eller på insidan av underkåpan.

Kan även sitta en aluminiumbricka stor som gamla 50-öringen (silvermyntet) där det kan stå modelkod och serienummer.

När du hittat typskylten på motorblocket, ta en bild och åk till närmsta Yamaha återförsäljare och hör om du kan beställa en ny.

Är jättedålig kvalitet på dessa dekaler som sitter på fästbyglarna, var som vanligt bättre förr när det var aluminiumplattor med stansade bokstäver och siffror.

 

//Pär

Hej igen!

Läste tidigare tips om att man ska knacka på relean och själva motorn! 

Och det hjälpte att slå lite på trim motorn. Den började fungera trotts inte direkt. Kärvät lite men after några knackar gick jämt och fint!

 

Tyvär hittar inte motornummer i kåpan...

 

Redigerad av Sailzman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Sailzman:

Tyvär hittar inte motornummer i kåpan...

Tittat överallt på motorblocket också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jajame! Hittar ett par kombination men ingen av dom liknar till "chassi" nummer. På båda sidor motorblocken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Sailzman:

Jajame! Hittar ett par kombination men ingen av dom liknar till "chassi" nummer. På båda sidor motorblocken.

Ta en bild så ser jag om det är rätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Ta en bild så ser jag om det är rätt.

 

6D800 Y-1

67F04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Sailzman:

6D800 Y-1

67F04

Nej inte rätt

 

Modellkod skall vara:

67G om det är en Yamaha F80A (tillverkades t.o.m. 2006)

eller

6D7 om det är en Yamaha F80B (tillverkades fr.o.m. 2005)

 

Alltså låg F80A och F80B parallellt under 2005 och 2006 men minns inte vad Yamaha Motor Sweden tog inför modell.

 

Hur vet du att tillverkningsåret är 2006?

 

6D800 Y-1 har ingen aning om vad det är, startmotorn kanske

67F04 är gjutkod för motorblocket.

 

Titta överst på motorblocket mellan startmotorn och avgassamlarens lucka, där kan sitta en rund svart dekal med några siffror.

 

Fråga hos din närmsta Yamaha återförsäljare var du hittar sekundär typskylt med modellkod och serienummer.

 

Finns den gemena bokstaven i nedre högra hörnet kvar på typskylten på fästbygeln?

 

Följ länken nedan:

https://jlmmarine.com/blogs/serial-number-guide/yamaha-outboard-serial-number-guide-2025

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...