Gå till innehåll
måndag 20 juli 2026
TommySc

Gummihjul istället för kölrulle på släp?

Rekommendera Poster

Hej hej

Jag satt och läste runt om allt och inget och kom in på trådar om båtsläp och hur båten vilar på kölen när den ligger på släpet.

Då kom jag att tänka på mitt eget släp och att där är gummihjul längst bak på trailern.

Hur illa är det för båten att ligga på dessa hjul, eftersom den inte vilar på kölen direkt?

Även om jag skulle byta ut den bakre till en kölrulle så ser det inte ut som att jag kan justera övriga rullar tillräckligt för att alla 3 rullar ska ha kontakt med båten.

Är det någon som har tankar om detta? Ska jag låta det vara eller tar båten skada i längden?

/Tommy 

20260511_170739.jpg

20260511_170815.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev TommySc:

Jag satt och läste runt om allt och inget och kom in på trådar om båtsläp och hur båten vilar på kölen när den ligger på släpet.

Då kom jag att tänka på mitt eget släp och att där är gummihjul längst bak på trailern.

Hur illa är det för båten att ligga på dessa hjul, eftersom den inte vilar på kölen direkt?

Även om jag skulle byta ut den bakre till en kölrulle så ser det inte ut som att jag kan justera övriga rullar tillräckligt för att alla 3 rullar ska ha kontakt med båten.

Är det någon som har tankar om detta? Ska jag låta det vara eller tar båten skada i längden?

/Tommy 

Det har nog varit en kölrulle mellan gummihjulen som inte är original utan någon bytt ut till gummihjul från Biltema, Jula eller någon liknande butikskedja. Kölrullen är ersatt av en grön PVC-slang (typ grövre trädgårdsslang) som inte gör sitt jobb riktigt om V-botten är vass föröver, då tar det några cm eller dm innan gummihjulen tar botten.

Det är nog ingen fara att den vilar på gummihjul men de behöver kanske bytas ut till hjul som klarar mer vikt per hjul. Sedan är det utfyllt med flera fyrkantsbrickor som distanser för att det inte ska glappa i sidled, man tager vad man haver men det finns ju bättre lösningar.

För om midskepps tar kölrullarna en det mesta av vikten och får lite hjälp av sidostödhjulen även om de inte tar så mycket vikt. Får de främre kölrullarna bära för mycket vikt så börjar de spricka i förtid och detta måste man alltid hålla koll på, så det inte finns sprickor och att de rullar lätt. Lämpligen gör man detta efter sjösättning om man sjösätter med trailern. Sen skadar det ju inte att kolla en gång till på höstkanten i god tid innan det är dags att dra upp så man hinner åtgärda.

Tyvärr är varken gummihjul, kölrullar eller sidostödhjul som håller i all evighet, utan måste kollas kontinuerligt och speciellt om man har båten stående på trailer hela året.

Vad är det för trailer?

Vad är det för båt? Med tanke på vikten...

Kolla om det finns bakre gummihjul och rulle original som klarar mer vikt än de som sitter där.

Det är ju oftast akter om midskepps som tyngden finns.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trailern är en Fogelsta 1000 från 1991, och båten är en Uttern 510 från 80-tal,  med en 70hk yamaha där bak. Så den väger ju absolut några kilo.

Men jag ska absolut kolla upp om där finns något bättre att sätta dit, för luften hade åkt ur däcken nu under vintern, och det är väl inte bra varken för båt eller hjul.

Tack för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uttern 510HT väger 450 kg tom

Yamaha 70B (2-takt) väger från ca 96 kg utan PTT och ca 105kg  med PTT

Sen lite lösöre (batteri, bränsletank mm) 150 kg

Så någonstans 700–max 800 kg med lösöre...

Kolla med Fogelsta och ha tillverkningsnummer, TÜV nummer mm till hands, så vet de vad som finns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...