Acke77 0 Postad 11 Maj Hej Behöver lite tips på hur jag lagar detta på bästa sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 11 Maj Verkar inte vara mycket glasfiber där inte... Ser ut som det är gelcoat och polyester med fyllnadsmedel t.ex. Aerosil. Glasfiberlaminat spricker inte på det sättet som detta har gjort. Var är detta någonstans på båten, är det pulpeten eller ? Kan du ta en bild så man ser mer? Är det bara dessa 2 skruvhål eller är det fler? Du kan nog börja med att skruva loss detaljen från båten. Sen får jag se hur det ser ut på undersidan men antagligen måste det förstärkas med glasfibermatta för att det ska hålla i längden. Ta gärna fler bilder när du skruvat loss detaljen och från undersidan av detaljen. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Acke77 0 Postad 11 Maj 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Verkar inte vara mycket glasfiber där inte... Ser ut som det är gelcoat och polyester med fyllnadsmedel t.ex. Aerosil. Glasfiberlaminat spricker inte på det sättet som detta har gjort. Var är detta någonstans på båten, är det pulpeten eller ? Kan du ta en bild så man ser mer? Är det bara dessa 2 skruvhål eller är det fler? Du kan nog börja med att skruva loss detaljen från båten. Sen får jag se hur det ser ut på undersidan men antagligen måste det förstärkas med glasfibermatta för att det ska hålla i längden. Ta gärna fler bilder när du skruvat loss detaljen och från undersidan av detaljen. //Pär Hej Tack här kommer en bild till så ser du mer hur det sitter är 2 hål som spruckit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 11 Maj Ser ut att vara tungt upptill, blir hävarm iaf även om det inte är tungt. Foten på själva stallaget är inte speciellt stor i förhållande till överdelen och är det då inte riktigt glasfiberlaminat så går det sönder av påfrestningarna. För att det ska gå att laga så det blir 100% måste detta demonteras och lamineras från undersidan med glasfibermatta och polyester+härdare, annars kommer det att spricka igen. När du lagat underifrån, så kan du lägga på topcoat som är gelcoat med 4–5% vaxlösning tillsatt för att det ska härda i fria luften. Jag kan guida dig genom reparationen om du känner dig osäker eller om du saknar verktyg eller intresse så lämnar du in det hos någon som håller på med reparationer av glasfiberarmerad polyester. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Acke77 0 Postad 11 Maj 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Ser ut att vara tungt upptill, blir hävarm iaf även om det inte är tungt. Foten på själva stallaget är inte speciellt stor i förhållande till överdelen och är det då inte riktigt glasfiberlaminat så går det sönder av påfrestningarna. För att det ska gå att laga så det blir 100% måste detta demonteras och lamineras från undersidan med glasfibermatta och polyester+härdare, annars kommer det att spricka igen. När du lagat underifrån, så kan du lägga på topcoat som är gelcoat med 4–5% vaxlösning tillsatt för att det ska härda i fria luften. Jag kan guida dig genom reparationen om du känner dig osäker eller om du saknar verktyg eller intresse så lämnar du in det hos någon som håller på med reparationer av glasfiberarmerad polyester. //Pär Tack för svar och en bra beskrivning. Det sitter en stolpe på insidan. Så själva plasten har ingen funktion. Där ser du den stolpen underifrån. //Alexander Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 11 Maj Ja jag tänkte nästan det men du behöver ändå förstärka med glasfibermatta och polyester+härdare om du inte vill göra om lagningen minst 1 gång per säsong. Gelcoat är bara färgad polyester och sedan har tillverkaren antingen varit snål eller missat något för det såg ut som det var polyester med fyllnadsmedel och det spricker på det viset, alltså ingen styrka men bra att spackla med. Vill du fuska så kan du ta glasfiberspackel men det blir inte jättebra. https://www.moory.se/p/glasfiberspackel-180ml/?_gl=1*15ddvxp*_up*MQ..*_ga*NjMwMzAyODg5LjE3Nzg1MTcxMTM.*_ga_H5HZXBFMDE*czE3Nzg1MTcxMTIkbzEkZzEkdDE3Nzg1MTczODckajUzJGwwJGg4Mjg3NDk3MzE. Själv använder jag inte sånt här, jag gör eget glasfiberspackel med glasfiberflock och polyester. Om du inte vill köpa 1 kg topcoat så kan du fylla upp det sista av fusklagningen med gelcoatfiller/gelcoatspackel som är topcoat i spackelform, dvs. lite styvare än topcoat... Finns i olika kulörer och vit finns i ett anta kulörer men på bilderna ser det ut som vit vit. Denna är vit: https://www.moory.se/p/bhp-gelcoatspackel-vit-200-100g-och-7g-hardare/?_gl=1*t7dy68*_up*MQ..*_ga*NjMwMzAyODg5LjE3Nzg1MTcxMTM.*_ga_H5HZXBFMDE*czE3Nzg1MTcxMTIkbzEkZzEkdDE3Nzg1MTczMDEkajYwJGwwJGg4Mjg3NDk3MzE. Klicka kulörkartan så ser du kulören I vilket fall som helst behöver du slipa upp sprickorna till en bred V-fog och fylla upp dessa. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 003 Postad 12 Maj (redigerade) 13 timmar sedan skrev Acke77: Tack för svar och en bra beskrivning. Det sitter en stolpe på insidan. Så själva plasten har ingen funktion. Där ser du den stolpen underifrån. Det ser ut som att det hela är tänkt att hyfsat enkelt kunna demonteras genom att lossa skruvarna på "plasten" (där det spruckit) samt den M-gängade genomgående bulten i "beslaget" du fotograferat underifrån. Hoppas jag fattat det rätt. Men den kopplingen via M-gängade skruven blir aldrig helt stum, i synnerhet inte i ena riktningen. Tror därför att även med denna så finns det stor risk för böjpåkänningar på "plastflänsen". Eftersom det - precis som @Mercury_44XS observerat - inte verkar varit ordentligt armerat utan mest oarmerad gelcoat, så blir flänsplasten väldigt känslig för minsta lilla rörelse hos "stången". Sedan har man försänkt skruvarna och dessutom alldeles för mycket, så onödigt mycket material tagits bort. Försänkt skruv skapar också större risk för sprickbildning än en med plan undersida, då den vid åtdragning även skapar en utåtriktad kraft i materialet. Sitter de då - som här - väldigt nära en kant så är risken för att det spricker sönder väldigt stor. Eftersom du har flera trasiga skruvförband skulle jag tagit bort pelaren, rensat bort de skadade delarna/hörnen och plastat på flera lager matta/polyester underifrån. Alltså byggt på minst 3-4 mm med ordentligt armerad polyester så det blir en seg och stadigare "platta, "fläns". För den är för tunn idag, och verkar som sagt mest bestå av oarmerad gelcoat. Sedan lägga gelcoat på kanten och på de skadade delarna för utseendets skull. Vid återmonteringen sedan använda icke-försänkta skruvar, ev. med en bricka under. Redigerad 12 Maj av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virvelvind 53 Postad 12 Maj 2 hours ago, IngemarE said: Vid återmonteringen sedan använda icke-försänkta skruvar, ev. med en bricka under. Jag hade nog hellre byggt på någon mm extra i tjocklek på flänsen och fortsatt använda de försänkta skruvskallarna. Även om kullriga skruvskallar och brickor inte är så kantiga brukar de ändå visa sina onda avsikter till slut om de sitter på hyfsat vältrafikerade platser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 12 Maj (redigerade) 3 timmar sedan skrev IngemarE: Vid återmonteringen sedan använda icke-försänkta skruvar, ev. med en bricka under. Ja, jag håller med @IngemarE, skruvar med plan skalle och båtbricka* mellan skalle och laminatet, då fördelas belastningen på en större yta och risken minskar att det spricker igen. Är dessutom foten på pelaren inte i full kontakt med ytan under så blir det punktbelastning där skruvarna sitter. Skadar nog inte att demontera hela stallaget och förstärka foten ordentligt med glasfibermatta och polyester+härdare och ser till att anliggningsytan är så plan det bara går. Ev. kan man lägga en bred sträng med marinsilikon mellan ytorna för att jämna ut och det är ju inte under vattenlinje så silikon är helt ok. Lägger man däremot SIKA eller annan typ av tätnings-/fogmassa så kan den limma och det blir svårt att demontera om det skulle behövas i framtiden av någon anledning. *= Båtbricka har större ytterdiameter i förhållande till innerdiametern än vanliga planbrickor. Ex. En vanlig planbricka för M6 har ytterdiameter på 12 mm medan båtbrickan har 18–20 mm yd. M8 vanlig planbricka har 16 mm yd medan båtbrickan har 24 mm yd. Finns även som karosseribricka/skärmbricka som har ytterligare större yd än båtbricka. Se till att det du köper i skruv och brickor har A4 kvalitet (rostfritt, syrafast) A2 är också rostfritt men inte syrafast och kan "rosta"... //Pär Redigerad 12 Maj av Mercury_44XS 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser