Cam72 65 Postad 10 Maj (redigerade) Hej ordnade med ny trailer, första gången jag ser ett liknande stödhjul. visst ska det gå att höja och sänka detta stödhjul? när jag vrider på veven snurrar hjulet med men går inte ut. Rostiga bultar till fästet gjorde att jag inte hann ta loss det och felsöka hemma.jag har nu vänt det upp och ner och lagt på ordentligt med wd40 så får det stå och gotta till sig till helgen. kan någon förklara hur man får isär detta och kan åtgärda ett eventuellt fel? tack på förhand! Redigerad 10 Maj av Cam72 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 10 Maj 9 minuter sedan skrev Cam72: när jag vrider på veven snurrar hjulet med men går inte ut. Är det själva stödhjulet som snurrar när du vevar eller vilket menar du? Håll emot stödhjulet så det slutar snurra, då gängas det ut eller in beroende på vilket håll du vevar. Ska gå att ta isär själva vinkelväxeln men minns inte hur man tar isär det, kolla efter låsringar, spårryttare mm. Har plastlocket upptill varit ersatt med silvertejp eller något liknande. Tror det finns nya lock att köpa. Brukar finnas delar hos de som säljer husvagnar, släp, trailers eller lantbruksdelar t.ex. Kramp eller Granit. Annars googla på "stödhjul haevy duty med vinkelväxel" eller något i den stilen. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 65 Postad 11 Maj Hej! ja det stämmer, själva hjulet snurrar när man vevar men vill inte gå ut. Det ser ut som det sitter en låsning upptill men innan jag går lös med hammaren är jag intresserad av hur det ser ut i röret. silvertejp har agerat lock sedan tidigare och får jag stödet att fungera får jag hitta ett nytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 11 Maj Nu ser jag att det är en Amerikansk trailer. Vinkelväxel överst, veven driver "pinjongen" som driver kronhjulet som är anslutet till gängstång med trapetsgänga som höjer och sänker stödhjulet. Vevar man och stödhjulet inte är i kontakt med underlaget så snurrar det bara runt men håller man emot så höjs eller sänks det beroende på vilket håll man vevar förstås. Om du får isär det, smörj in allt som rör sig med vanligt hjullgerfett eller liknande, inte kopparfett eller grafitfett. Eller så köper du ett nytt stödhjul, exakt lika kan vara svårt att hitta här men det finns liknande. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 65 Postad 11 Maj (redigerade) Ok tack för svar Pär! jag får hoppas krypoljan verkat till helgen och göra ett försök i skruvstädet. återrapporterar. Redigerad 11 Maj av Cam72 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 11 Maj 1 minut sedan skrev Cam72: Ok tack för svar Pär! jag får hoppas krypoljan verkat till helgen och göra ett försök i skruvstädet. återrapporterar. Se till att stödhjulet är stilla (håll fast) när du vevar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 65 Postad 14 Maj LÖST fick loss hjulet genom att ta stora kofoten och vrida loss det. ordentligt fastrostat. Nu är det uppsmörjt och fullt fungerande. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser